Aktuális
A jazz fővárosa: Budapest
Joe Zawinul, Mike Stern, John Scofield és Bill Evans látogatása által idén októberben a jazz fellegvárává nőtt Budapest. A cikk szerzője – lelkes rajongó révén – e négy koncert erejéig szem- és fültanújává vált a rangos eseményeknek (Darshan Musicdays, ill. Ősz a Millenárison). Ezekről következzen tehát az alábbi élménybeszámoló!
Vajon mi a közös Joe Zawinulban, Mike Sternben, John Scofieldban és Bill Evansban?
Azt hiszem, erre a kérdésre rengeteg felelet adható. Mind a négy férfiú zenész (nem is akármilyen!), az USA-ban élnek, javarészt fusion jazz stílusban utaznak, mindannyian megfordultak egykor a trombitavirtuóz „Mester”, azaz Miles Davis zenekarában, és… októberben külön-külön valamennyien felléptek Budapesten is.
The Zawinul Syndicate (2002. okt. 9. New Orleans Music Pub)
Joe Zawinul egy Ausztriában született cseh-magyar-roma származású billentyűs, aki idén töltötte be 70. életévét. Josef a ’70-80-as évek legnagyobb sikerű jazz bandájának, a Weather Reportnak egyik alapítója és „társtulajdonosa” volt, majd szóló karrierbe kezdett, s különböző formációival azóta is sikert sikerre halmoz. Számtalanszor járt már hazánkban, jómagam harmadszorra látogattam el koncertjére, ahol vélményem szerint a világ legérdekesebb összetételű együttese lépett fel. Elefántcsontparti dobos (Paco Sery), puerto rico-i ütős (Manolo Badrena), indiai gitáros (Amit Chatterjee), kameruni basszusgitáros (Etienne Mbappe), belga-amerikai énekesnő (Sabine Kabongo), valamint a már imént említett zenekarvezető, aki kora ellenére hihetetlen dinamizmussal, kreativitással és technikai tudással szólaltat meg bármilyen szintetizátort. Muzsikájukban tükröződik mindaz, ami a tagok változatos származásából ered, s minden zenész énektudásával is kiemelkedő teljesítményt nyújt – Joe torzított dörmögését is ideértve. A Zawinul Syndicate érdekes elegyét képezi az elektronikus jazz és az ethno műfajának (európai, amerikai, afrikai, ázsiai népzene). Ezt manapság „world music”-nak aposztrofálják, bár jogos kritikák szerint tulajdonképpen a világon minden zene „világzene”. A budapesti koncerten többek között Zawinul legújabb albuma, a Faces & Places volt terítéken, s e kiemelkedő eseményre a hazai pop- és jazz élet apraja-nagyja is felsorakozott a közönség soraiban.
www.zawinulsyndicate.com
Mike Stern Band (2002. okt. 17. Millenáris Teátrum)
Mike Stern egy roppant szimpatikus és tehetséges, 49 éves bostoni gitáros. A nála egy esztendővel fiatalabb Pat Metheny volt az egyik tanára a neves Berklee School of Music-ban, majd szintén ő ajánlotta be a világhírű Blood, Sweat and Tears zenekarba is a ’70-es évek közepén. Számtalan hasonlónak mondható „vendégszereplés” után (pl. Steps Ahead, Brecker Brothers) 1993-ban megalapította saját együttesét, amelyben a tagok – a jazz világában megszokott módon – állandóan változnak. Kísérői a Millenáris Parkban a dán-vietnami Chris Minh Doky (nagybőgő, basszusgitár), az olasz-amerikai Bob Franceschini (tenor szaxofon) és az afro-amerikai Lionel Cordew (dob) voltak. A koncert kezdése előtt felmerülő kisebb technikai probléma ellenére a két órás show igazán lenyűgözőnek bizonyult, a legvadabb és legpörgősebb – Jimi Hendrixnek is emléket állító – daloktól egészen a lírai hangvételű, lassú, romantikus melódiákig. A repertoár Stern tavalyi Voices c. albumának szerzeményeiből, illetve a korábbi Play, valamint Between The Lines lemezek tartalmából állt össze. Egy-egy dal hossza az öt percestől egészen a fél órásig terjedt, és az összes zenész jócskán megcsillogtatta hangszeres tudását bravúros szólóik során – a Sternre jellemző kétszólamú gitározásról nem is beszélve. A koncert után pár perccel Mike már a ruhatárnál található CD-árus mellől reklámozta és mindenkinek név szerint dedikálta lemezeit, kedélyesen elbeszélgetve rajongóival. A sztárallűrök nélküli, barátságos és őszinte zenész így még inkább belopta magát az emberek szívébe, s fantasztikus gitárjátéka talán az eddigieknél is többet jelent.
www.mikestern.org
The John Scofield Band (2002. okt. 20. New Orleans Music Pub)
John Scofield szintén egy ex-Miles Davis Band gitáros. Ohio államból származik és túl van már az ötödik ikszen. Jellegzetes soundja és gitárjátéka összetéveszthetetlenné tette a mai kor nagy jazz gitárosai között. Stílusát leginkább „bizarrnak” nevezném, mivel olyan hangokat és effekteket képes kicsalogatni Ibanez márkájú hangszeréből, amely nem mindennapi élményt nyújt a vájtfülű hallgatóság számára. Improvizációban egész egyszerűen kifogyhatatlan. Legújabb együttesét 30 év körüli fiatalokból verbuválta, s az esetleges generációs problémákat 100%-osan áthidalva kombinálják a tapasztalt jazz zenész és a lázadó technos suhancok hangzásvilágát. A tagok szintén megérdemelnek néhány keresetlen szót. Avi Bortnick egy izraeli ritmusgitáros, pont olyan, akit John már egy jó ideje keresett maga mellé. Ő egyébként a banda technikai zsenije, sampling-kezelő mágusa is. Andy Hess basszusgitáros játszott már heavy metal bandákban is, de ami talán meglepőbb, hogy az utóbbi időkben mint Britney Spears kísérőzenésze vált ismertté. A csapat negyedik tagja, Adam Deitch, egy New York-i „rapper gyerek”. Mindössze 25 éves, s mindkét szülője dobos volt. Azt hiszem, ezért vitt bele apait-anyait a játékába! Véleményem szerint olyan egyedülálló technikával dobol, hogy bármilyen gyors és bonyolult computeres dobprogramot, groove-ot lazán képes helyettesíteni élőben! A John Scofield Band Überjam című új CD-je a free és az acid jazz, a jungle, a swing, a hip-hop és az indiai zenék stílusát ötvözi. Az eredmény egyedülállóan merész. Budapesti fellépésük volt turnéjuk első európai állomása, ahol a jövő tavasszal megjelenő anyagukból is bemutattak némi ízelítőt.
www.johnscofield.com
Bill Evans & His Soul Insiders (2002. okt. 31. New Orleans Music Pub)
A negyvenes évei elejét taposó szőke szaxofonos, Bill Evans legújabb munkája a Big Fun címet viseli (ez egyébként egy 1969-es Miles Davis lemez címe is), s ez az alkotás Európában hamarabb került a piacra mint az Egyesült Államokban. Erről, illetve számos előző korongról csendült fel jó néhány funky-s dal az október végi pesti koncerten. Evans nem stúdiózenészeit, hanem egy teljesen friss turnézenekart hozott magával a VI. kerületbe. Nevezetesen Santana egykori zenész- és szerzőtársát, az orgonista Tom Costert; Marcus Miller dobosát Poogie Bellt; a Diana Ross-nál, Cindy Laupernél és Chernél basszusozó „fekete nehézfiút” (min. 160 kg) Ron Jenkinst; és a gitáros Mitch Steint. Érdekesség, hogy a jazz történetében korábban volt már egy „Bill Evans”. A névrokon meghatározó jelentőségű zongorista volt az ’50-es évektől kezdve egészen 1980-ban bekövetkezett haláláig. Bill így nem hagyhatta ki azt a ziccert, hogy elmondja: „…És néhány szerzeményt még elő fogunk ma este adni a ’60-as években készített trió felvételeimből”. Ezen kívül a közönséget – papírból puskázva ugyan –, de magyarul köszöntötte és így is mutatta be zenészeit. Ezért szerepeltek „billentúk”, „dubok”, „bassssszusgitá”, „gitá” és „szaxafon” az apró színpadon. A nagyszerű show alkalmával a lassúbb, csengő hangú szoprán szaxofonra íródott nóták, s a kemény tenor szólókat sem nélkülöző funk-jazz dalok egyaránt sok-sok izgalmas improvizatív elemet tartalmaztak. A humor pedig nemcsak szavakban, hanem a zenében is megnyilvánult – néhány kör szaxofon-gitár kérdezz-felelek formájában –, amely kellemes, emelkedett hangulatot kölcsönzött a New Orleans Music Pubnak.
www.billevanssax.com
A sorok szerzője:
Nagy Gergely (gergely.a.nagy@gsk.com)
2002. 11. 20.
További Joe Zawinul cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Aktuális
Rock Napja – rockünnep
Néhány fiatal rockrajongó kezdeményezésével tavaly indult el egy mozgalom, aminek célja az, hogy a r..
A világ legrangosabb hip-hop táncversenye végre Magyarországon!
Először mérettetnek meg Magyarország legjobb hip-hop táncosai Las Vegasban, a világ egyik legrangosa..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..