Aktuális
ProArt: Használt vagy hamis?
Boltbezárások, hoppon maradt vásárlók... több hírt is olvashattunk a közelmúltban arról, hogy egyes, használt CD-ket árusító boltok bezártak, vagy kínálatukat jelentősen szűkítették, a vásárlói érdeklődés hanyatlása miatt.
A jogvédő szervezetek, így az Artisjus, az EJI és a MAHASZ, a Hungart és a Filmjus által közösen alapított ProArt is sajnálattal veszi tudomásul, ha a hanghordozók kereskedelmében - és általában a zeneiparban - a legális vállalkozások nem bizonyulnak sikeresnek. Bár a lemezkiadók elsődlegesen természetesen új kiadványaik értékesítésében érdekeltek, nagyon hasznos a használt lemezek folyamatos forgalma is: mozgásban tartja a fogyasztói érdeklődést, lehetőséget teremt arra, hogy ritka, különleges lemezek is gazdát cseréljenek, s nem utolsósorban elérhetővé teszi a zenét azok számára is, akik egy-egy új kiadványt nem minden esetben tudnak teljes áron, újként megvásárolni. A használt CD-kereskedelem évtizedek óta virágzó üzlet a világ minden táján, s az igazi zenerajongók mindig is igazi "kincsesbányákra" lelhettek a használt lemezeket árusító üzletekben.
Sajnos azonban a vásárlói szokások átalakulásával itt is fölborult az egyensúly. A CD, mint termék, egyre kevésbé népszerű a hazai vásárlók körében: sokan az internetes letöltéseket választják inkább; sok esetben viszont ennek illegális csatornáit, mely esetekben gyakori hivatkozási alap a vevők és a sajtó körében egyaránt: túl drágák a CD-k, bezzeg ha olcsóbbak lennének... A használt CD-k számottevően olcsóbb áron kaphatók, mint az újak. Akkor miért nem veszik őket? Valószínűleg azért, mert még a használt lemezek alacsonyabb árai sem versenyképesek az ingyenes forrásokkal. Nyilván ez az egyik oka a boltbezárásoknak.
Ám sajnos még egy tényező befolyásolta negatív irányba a használt CD-k kereskedelmét mind a fogyasztók, mind pedig az üzletek szempontjából: ez pedig a hamisítás. Bár a kilencvenes évek második felétől kezdve csökkent a hagyományos értelemben vett hamis vagy "kalóz" lemezek aránya, hiszen a technikai fejlődésnek (számítógép, CD-író, internet, stb.) köszönhetően gyakorlatilag bárki számára lehetővé vált a lemezek otthoni másolása, mégis, az utóbbi években újra nagy számban jelentek meg az eredetire kísértetiesen hasonló, már kiváló nyomdai minőségben készült hamisítványok. Ezek elsősorban Ukrajnából, Oroszországból érkeztek, és a jelentős mennyiség, a magas minőség, valamint a folyamatos előfordulás egyértelművé teszik, hogy tömegméretű, szervezett, illegális terjesztői tevékenység áll a háttérben.
Számtalan panasz érkezett az elmúlt időszakban, többek között a MAHASZ-hoz is, melyben a vásárlók nehezményezték, hogy a használt CD-ket forgalmazó üzletben vásárolt lemezről otthon, tüzetesebb vizsgálat után kiderült, hogy az hamisítvány. Esetenként a borító, illetve a füzetecske, vagyis a "booklet" bizonyulhat hiányosnak, állhat kevesebb lapból, mint az eredeti, de ez sokszor csak később, az eredetivel véletlenül összehasonlítva derült ki a vevő számára, mivel a magas minőségű nyomdai kivitelezés miatt nem is gondolta volna, hogy az adott kiadvány hamis. Valóban, a laikus számára ma már sokszor nehéz megállapítani egy kiadvány eredetiségét vagy hamis voltát, és gyakran hivatkoznak erre azok az üzletek is, ahol a Rendőrség nagy mennyiségű hamis lemezt talált a használtak közé "keveredve". Sajnos azonban akár jóhiszeműen és véletlenül, akár tudatosan kerül a bolt polcára hamis lemez, láthatjuk: ez nem csak az alkotóknak okoz kárt, hanem hosszú távon üzletileg magának a boltnak is. Látszólag ugyanis megéri a nagyon olcsón megvásárolt hamis terméket, ami után az alkotók egy fillért sem kaptak, viszonylag magasabb áron eladni. Egy használt CD ára 3000 forint körül mozog, a bolt az utcáról "besétáló" eladónak kb. 2000 forintot kell, hogy kifizessen érte, így jóval kisebb haszon van rajta, mint az 500 és 1000 forint között könnyedén beszerezhető, s így több száz százalékos haszonnal továbbadott hamis lemezeken. Csakhogy egy idő után megszűnik a vásárlói bizalom, a vevők elfordulnak az üzletektől.
A zenét szerető és értékelő közönség, a rajongók ugyanis már elvi és érzelmi okokból is megvetik a hamis kiadványokat, s mint az üzletek tapasztalataiból is értesülhettünk: ők azok, akik a használt lemezek forgalmának jelentős részét adják. Az "ad hoc" vásárlók, akik nem rendelkeznek mély elkötelezettséggel egy-egy zene iránt így számukra nem különösebben fontos, hogy a lemez eredeti legyen, szintén a tapasztalatok szerint, amint azt fentebb is olvashattuk, nem kedvelik a használt lemezeket, számukra a "second hand" már értéktelent jelent. Azok az üzletek tehát, ahol akarva-akaratlanul nagy mennyiségben, gyakran került hamis lemez a vásárlókhoz, szép lassan saját vevőkörüket veszítették el. Ez különösen sajnálatos azon boltok esetében, ahol a tulajdonosok és az alkalmazottak minden esetben alaposan megvizsgálták a lemezeket, nem árultak hamis termékeket, s tisztességesen próbálták kiszolgálni vásárlóikat, s egyben életben is tartani a zeneipar egyik fontos szegmensét, a használt lemezek kereskedelmét.
Nem tudhatjuk, hogy az egyre-másra bezáró, használt lemezekkel kereskedő üzletekben pontosan hol, mikor, milyen arányban fordultak elő hamisítványok. Tény, hogy a ProArt és a Rendőrség, illetve a Vám- és Pénzügyőrség által közösen kezdeményezett akciók során gyakran találkozhattunk ilyenekkel. S bár az illegális kereskedelem ily módon történő megszűnése feltétlenül siker a ProArt tevékenysége szempontjából, a legális, használt CD-k kereskedelmének hanyatlását a boltokkal együtt mi is rendkívül sajnálatosnak tartjuk.
2006. 06. 20.
További Egyéb cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Aktuális
Rock Napja – rockünnep
Néhány fiatal rockrajongó kezdeményezésével tavaly indult el egy mozgalom, aminek célja az, hogy a r..
A világ legrangosabb hip-hop táncversenye végre Magyarországon!
Először mérettetnek meg Magyarország legjobb hip-hop táncosai Las Vegasban, a világ egyik legrangosa..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..