Koncert & party beszámolók
Arena - 2005.09.20. - A38
Szeptember 20-án este 20 órától az A38-as hajó fedélzetén köszönthetjük az angol progresszív hard rock szcéna egyik legmarkánsabb zenekarát, az Arena-t!
Az egész 1995-ben kezdődött. Napvilágot látott az akkoriban Clive Nolan - Mick Pointer - Cliff Orsi (basszusgitár) - Keith More (gitár) - John Carson (ének) felállású Arena első albuma. Ez a kiváló alkotás, amely a Songs From The Lions Cage címet kapta, és az Arena saját kiadójánál (Verglas) jelent meg, igen kedvező visszhangra talált, és hamarosan megszületett a progresszív rock új legendája. Jóllehet néhány visszajelzés szerint - az Arena with Mick dobjátéka és a Fishre emlékeztető ének miatt - Fish-korszakbeli Marillion klón, a zene friss, a lemezen pedig megtalálható több azonnal klasszikussá vált szerzemény is. Ilyen a Jericho, az epikus Solomon vagy az érzelmekkel teli Crying For Help IV. Jellemzőek az albumra a rövid instrumentális átvezető részek (Crying For Help sorozat), amelyek elválasztják egymástól az énekes számokat. Ez a formula a következő lemezen is visszatér. Sajnálatos módon a zenekarból ketten is hamar távoztak: 1995 szeptemberében John Carson énekes, 1996 májusában pedig Cliff Orsi bőgős. Az Arena azonban nem sokáig csüggedt, mert két nagyszerű új tag érkezett: Paul Wrightson énekes John Jowitt (jól ismert az olyan zenekarokkal közös munkájáról, mint az IQ és a Jadis) bőgős. Felmerült persze a kérdés: milyen hatással lesz ez az új albumra?
1996 hozta meg a választ. Az új lemez a Pride, a keverőpult mögött a nagyhírű producerrel, Simon Hanharttal. Az eredmény lenyűgöző, és a tagcserék ellenére mind a zene, mind a borító kellemesen ismerős érzetet kelt. Paul hangja ugyan nem áll teljesen távol Johnétól, de némileg több benne, ha úgy tetszik, az erő és az agresszió. Az album bizonyítja, hogy az Arena továbbra is képes csodálatos dalokat írni, emellett pedig a tagok egyéni képességeit is demonstrálja. A legjobb példa talán az a capella Crying for Help VII, amelyben az új énekes Paul lehetőséget kap, hogy jól megtornásztassa hangszálait, és az epikus zárótétel, a Sirens a maga fergeteges instrumentális középrészével. A lemezt egy turné és az Edits EP követi (rajta az Empire Of A Thousand Days együtténeklős instrumentális verziójával!).
1997-ben azonban az Arena-tól ismét elpártolt a szerencse, mert kivált Keith More. Keith session zenészként szeretett volna részt venni az Arena munkájában, ám erre nem volt lehetőség. Az új gitáros John Mitchell lett, aki azonnal bizonyíthatott is a The Cry EP-n. A kiadvány az első két album Crying For Help sorozatát (többnyire átdolgozott formában), valamint a The Healer című agresszív új dalt tartalmazza.
Majd 1998-ban megjelenik az Arena klasszikusa, a The Visitor. A lemez, amely ma is sok Arena rajongó kedvence, zene, szövegek és borító szinte elválaszthatatlan, tömény koncentrátuma. Torkon ragad, és nem is enged el, míg a CD a végéhez ér, és utána is arra késztet, hogy újra elindítsd! A The Visitor koncept album, amely Clive-nak egy külföldön született ötletére épül. A felkavaró mögöttes koncepció eredménye a meglehetősen sötét szövegvilág és az intenzív zenei tűzijáték. Nincsenek olyan epikus tételek, mint az első lemezeken a Solomon vagy a Sirens volt, maga az album epikus, viszonylag rövid dalok mesélik el a történetet (bár sokan tartják a The Hanging Tree dalt az album epikus darabjának) és haladnak a tetőpont felé. Mindehhez a Hugh Syme (többek között a Rush, a Fates Warning és a Megadeth számára is készített borítókat) által festett lenyűgöző borító társul, amely kellően hangulatba hoz. Amilyennek egy borítónak lennie kell. A lemez egyéni csúcspontjai az A Crack In The Ice és a The Hanging Tree. Mondani sem kell, a The Visitor fogadtatása mindenütt nagyszerű volt, az albumot követő turnén pedig Paul remek színésznek bizonyult, amikor a The Visitor szövegkönyvének szereplőit személyesítette meg.
1999 némileg csendes év az Arena-nak, nem jelenik meg új lemez. A tagok egy része mellékprojekteken dolgozik (John a The Urbane-en, Clive pedig a Jabberwocky projekten Oliver Wakemannel), amelyeket mind a Verglas ad ki. Sajnálatos módon 1999 egyben Paul Wrightson utolsó éve is a zenekarban. Ismét indul a hajsza egy karizmatikus énekes után, és ezúttal John Mitchell személyes ismerőse, Rob Sowden kapta meg a munkát. Robnak nehéz Pault pótolni, mivel sokak szerint Paul a legjobb Arena énekes, Robnak mégis sikerül meggyőznie tehetségéről a közönséget egy akusztikus rajongóklub-koncerten 1999 májusában az új rajongóklub CD (The Visitor Revisited) megjelenésének napján. Rob is ezen a CD-n szerepelt először.
Az első korong, amelyen Rob és Ian (Ian Solomon, az új basszusgitáros) “hivatalosan” szerepel, a 2000-ben kiadott Immortal, melynek megírása még 1999 végén kezdődött. Ez a lemez is gyilkosra sikerült, és az Arena igazolta, hogy az 1999-ben végbement két újabb tagcsere is egyértelműen javára vált az együttesnek! Az Immortal nem konceptalbum, mint a The Visitor volt, hanem, Clive szavával élve, “koncepciózus” album. Ismét egy kis emészteni való az agynak, köszönhetően Clive-nak! A zene igen hangulatos, a dalok között pedig félakusztikus balladát (Friday's Dream) éppúgy találni, mint súlyos epikus tételt (Moviedrome), nem okozva csalódást a rajongóknak. Rob és Ian egyaránt meggyőzően teljesít, mintha már jó ideje a banda tagjai lennének.
2001-ben a zenekar a Saga-val turnézott Németországban, majd a tagok a mellékprojektjeikkel és más hobbijaikkal kezdtek foglalkozni. Cive turnéra indult a Pendragonnal, Rob és John pedig a szólólemezén dolgozott. A rég várt pillanat 2003 januárjában érkezett el a Contagion megjelenésével! Ez az első alkalom, hogy két egymást követő stúdiólemezt ugyanaz a felállás készített el, így az album erősödő zenekari egységet tükröz. Ismét koncept albumról van szó, az alap ezúttal egy Clive-féle sztori, amely “sötét jövőképet” vetít elénk. A borító (David Wyatt fantasy művész alkotása) még jobban sikerült, mint a The Visitoré, a zene pedig egy fergeteges utazás a hullámvasúton “ a korong elkápráztatja mind a rajongókat, mind a kritikusokat. Nem lehet kiemelkedő dalokat megnevezni, a lemez egységes egész. Az együttes fennállása során először kerül a listákra Németországban és Hollandiában. Az új turné kezdete egybeesik a Contagious megjelenésével. Ez az első a két EP közül, amelyek együtt betöltik a hézagokat a Contagion koncepciójában.
Megjelenik a Clive archívumából összeállított Skeletons In The Cupboard album is. Az új album nagyjából teljes élő előadása és az előző anyagokból összeállított ellenállhatatlan egyveleg, lenyűgöző videofelvételekkel kiegészítve, ismét felülmúl mindent, amit az Arena eddig alkotott. Szintén 2003-ban jelent meg a Cage negyedik korongja, és az Arena első DVD-je, a Caught In The Act!
Legutóbbi albumuk 2004 második felében került rögzítésre, és 2005 elején jelent meg. A “Pepper’s Ghost” azonnal igen pozitív kritikákat kapott világszerte.
Helyszín: A-38
Időpont: 2005.09.20
Kezdés: 20:00
Jegyár: 4500Ft
2005. 09. 19.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..