Koncert & party beszámolók
Jean Michael Jarre Budapesten járt
A szintetizátoros zene óriása koncertet adott Magyarországon. Jarre-nak 1976-ban már több slágerlistás száma is volt, és azóta is megszakítás nélkül aktív: zenéket ír, és koncertezik. Ezért aztán nem is csoda, hogy van némi gyakorlata a dologban.
Arena 2010 (koncert)
Kezdjük azzal, hogy az 1948-ban (csak három évvel a 2. világháború után) született zenész, zeneszerző legfeljebb a harmincas éveinek a vége felé járó, sportos fiatalembernek látszik - még néhány lépés távolságból is! A felszabadult örömzenélés, és a kísérletezés úgy látszik erősen konzervál: a művész ugyanis nem kevsebb mint 62 éves.
A koncert gyakorlatilag teltházas volt, és a műsor első részében - egy bevezető részt követően - felcsendültek a nagy Jarre klasszikusok, az Equinoxe, és persze az Oxygène is. Érdekes tendencia, hogy mostanában a művész nem csak hogy nem elégszik meg néhány zenei sáv élőben való feljátszásával, de rajta kívül három másik zenészt is igénybe vesz annak érdekében hogy maximálisan élő legyen a műsor. Ezek közül ketten igazi szintetizátorhegyek mögött játszanak, de egy külön ember van csak a (szigorúan) elektromos dobokra.
Jarre élvezettel játszik mindenen ami a keze ügyébe kerül, olyan mint egy leltározás alatt játékboltba éjjel beszabadult kisgyerek. A körülötte lévő hihetetlen (hegyomlás) mennyiségű (főleg analóg) szintetizátor, dobgép, effekt, kütyü között euforikus állapotban ugráló, örömittas művész egyrészt hihetetlen precizitással tudja, hogy éppen mihez és hogyan nyúljon, másrészt a közönség számára nagyon is spontánnak és anarchikusnak tűnik az egész előadásmódja.
És akkor még is nem beszéltünk a különböző kontrollerek használatáról, nevezetesen arról, amikor pl. lézerfényeken játszik a levegőben egy kesztyűvel, vagy amikor puszta kézzel szólózik a semmiben egy elektromágneses teret generáló cső segítségével.
A koncert középső részén a különböző hangok kicsiholása, és nyílt bizergálása, valamint a szintik közötti össze vissza válogatás, a folyamatos eufóriában való ugrálás az uralkodó, amely egy véget érni nem akaró zenei önkielégítésbe csap át Jarre részéről, melyet csak a több ezres közönség folyamatos figyelme tesz még rendkívülibbé. Az egész tetőpontját talán a nekifutásból való szintiverés, vagy a nyakba akasztható Moog (ütött kopott, ősrégi) teljesen analóg gitárszintetizátoron való, szinte önkívületbe hajló játéka hozza el.
Miután Jarre kiélvezte az örömzenélés minden cseppjét, beindul egy még erősebb vizuális támadás, és az összes lézer dinamikusan, megállás nélkül, és mesterien programozott módon döngöli a földbe, és szocializálja át pillanatok alatt az esetlegesen Lady Gaga dallamaihoz szokott hallgatókat.
A projektorral vetített monumentális méretű, izgő-mozgó installációk a háttérben, a zenével , és a művésznek a nyolc éves gyerekek örömét tökéletesen felidéző viselkedésével együtt minden kétséget eloszlat. A szintimágust egyáltalán nem érdekli az, hogy mi történt az elmúlt harmincöt évben, ő ugyanazt a stílusú, csak rá jellemző zenét képviseli mint eddig. Felőle lehet a trend a rap, a grunge rock, Lady Gaga vagy a Micimackó. Jarre-t semmi nem érdekli, ő nem kiszolgálja a stílust ,hanem alkotja. Nem csodálkoznék rajta, ha a Depeche Mode teljes pályafutása vagy a U2 is kimaradt volna az életéből mint információ. Hiába, Jarre maga a következetesség és a könyörtelen rock&roll: 75 millió lemezt adott el, és valóban azt csinál amit akar. Az egyetlen különbség az 1976-os, és a mostani énje között talán az, hogy most még inkább egy kisérletező művésznek lehet nevezni, mint eddig bármikor.
A következő zenei blokkban visszatérnek a klasszikusok, némi változtatásokkal kísérve - sok élő beütéssel. Ez a koncert legerősebb része, itt már mindenki elhiszi (beleértve a kiszolgáló személyzetet, és a biztonságiakat is) hogy Jarre egy élő klasszikus. A lézerek tombolnak, az ember a tron című film akció jeleneteiben, vagy még inkább egy másik bolygón érzi magát. Teljes extázis.
A koncert vége felé három klasszikus ráadást is játszik. Érdekesség, hogy ebből egy külön számot küld a biztonsági szolgálatnak (akik erre válaszolnak is), majd úgy ánblokk egyet Magyarországnak is. (igaz, ez utóbbi a koncert leggyengébb része – de persze elfogadjuk: ingyen van.)
Véget ért a koncert.
Jarre egy időtlen zenei guru, egy velünk együtt élő klasszikus. De persze egy francia, örökifjú bohém is, akinek a zenéje a lézereivel együtt végérvényesen belénk égett szombaton.
A képgalériában találhattok koncertfelvételeket is.
Egy kis háttér:
Jean Michel Jarre a popzene történetének egyik legkreatívabb alkotó zenész-egyénisége. A kilencvenes évek közepéig több, mint 75 millió lemeze kelt el világszerte. Alkotásainak stílusát és zeneművészeti jelentőségét tekintve nehéz besorolni. A közismert zeneszerző, Maurice Jarre fia. Ötévesen kezdett el zongorázni, de klasszikus zenei tanulmányait hamar abbahagyta és a jazz felé fordult. Még tinédzser volt, amikor megalakította a Mystère IV nevű rockbandát, majd 68-ban Pierre Schaeffer tanítványa lett. Tanulmányait a párizsi konzervatóriumban végezte,1969óta a párizsi Music-Research művészeti csoport tagja. 1971-ben jelent meg első kislemeze a La Cage, ezt egy év múlva követte a Deserted Palace című alkotás. Ezek a kezdeti, útkereső próbálkozások nem arattak sikert.1975-ig főleg film és színházi zenéket komponált, illetve dalokat írt Françoise Hardy számára.
Egy évre rá jelent meg az Oxygène, mely az akkor már ismert film és színházi zeneszerzőt a szupersztárok közé emelte. Az Oxygène példa nélkül álló nemzetközi sikert ért el, zenei szerkezetével és hangszerelési formáival valóságos zenei forradalmat indított el a popzene történetében. A korongról két szám is felkerült az angol toplistákra. 1978-ban jött a folytatás; az Equinoxe, amely szintén hatalmas sikert aratott. Ekkor kezdte el szabadtéri koncertjeinek sorozatát, melyek a mai napig egyedülálló showműsorok is egyben.
1979-ben a francia forradalom évfordulóján, a párizsi Concorde téren koncertezett, ami egyben hatalmas technikai újítás is volt, hiszen addig soha nem hangosítottak be ekkora területet: szinte egész Párizs élvezhette a koncertet. Hatalmas videokivetítőket helyeztek el a város több száz pontján, lézersugarak háromdimenziós effekteket és animációkat rajzoltak, az éji égboltot tűzijáték világította be. Mindezt az általa komponált zenére koreografálták meg. Jarre - a koncert nagyságát és látogatottságát tekintve - Elvis Presley, a Beatles és a Rolling Stones után bekerült a Guiness rekordok könyvébe. Ő az első európai popművész, aki koncertet adott Kínában1981-ben, a Magnetic Fields című lemez bemutatóturnéjaként.1983-ban a Victoires de la Musique festiválon övé lett "Az év show-ja" és "Az év legjobb albuma" elnevezésű díj.1986-ban,1989-ben és1991-ben New age kategóriában Grammy díjat kapott. AFrancia Becsületrendlovagi címét 1995-ben kapta meg.
1990. július 14-én Jarre és ötven zenésztársa, Párizsban, a Défense városrészben, egy gigantikus méretű, piramis alakú színpadon adott koncertet, amelyen - a beszámolók szerint - több, mint kétmillió ember gyűlt össze, a Grande Arche és a Diadalív között. Ugyanebben az évben jelent meg az En Attendant Cousteau című koncertlemeze, amit a legendás természetvédő és tengerbiológus,Jacques-Yves Cousteaukapitány tiszteletére írt.1995-ben Jarre a francia kulturális minisztérium és az UNESCO felkérésére, a párizsiEiffel-toronyelőtt adott koncertet.Magyarországon1993-ban a Népstadionban (maPuskás Ferenc Stadion) lépett fel először, a Chronologie című albumát mutatva be, majd1997-ben is járt nálunk, az Oxygene 7-13 című albummal, az akkori BS-ben. Legutóbb pedig 2008. november 12-én, a Papp László Sportarénában mutatta be (telt ház előtt) Oxygene című albumát, megjelenésének 30. évfordulóján.
Lemezei között található egy rendkívül érdekes ritkaság:1983-ban kinyomtak egy korongot Music For Supermarkets címmel, de csupán egyetlen példány készült belőle. Mint ilyen esetben az történni szokott, a lemez aukción kelt el 10000 dollárért.
1997-ben megjelent Oxygene 7-13 című lemezén az első albuma (Oxygene - 1976) zenei témáit dolgozta fel újra, de immár új zenei dimenziót és évszázadot vetítve előre. Az ezt követő lemezei már kevésbé népszerűek, de elmélyült és kifinomult zenei anyagot tartalmaznak. Érdekességük, hogy a zenei téma kifejtése helyett, inkább a téma "kerülgetése", körüljárása válik a legjellemzőbb vonássá. A Heti Válasz 2007. karácsonyi számának adott interjújában elárulta, hogy2008-banújra eljött Magyarországrakoncertezni az újrakevert Oxygene album anyagával, majd 2009 május 4-én a debreceni Főnix Csarnokban kezdte világ körüli turnéját. Ezt követte a mostani, Arena-beli koncertje 2010 április 15-én.
2010. 05. 25.
További Jean Michel Jarre cikkek
Linkajánló
- Jean Michel Jarre képek, bibliográfia és diszkográfia
- Jean Michel Jarre (http://www.jeanmicheljarre.com/)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..