Kraftwerk
Bibliográfia - Kraftwerk
Ez a zene tisztán a 60-as évek befolyása egy fajta keleti érzéssel tarkított 'karcos' hangzás hegedűvel és bongóval. Lehet érdekesnek nevezni, ezt a minden rendezés nélküli és sok furcsa zajt, aminek a Krfwerk köszönheti sikerét.Ha igazán szeretnénk megérteni azt a történetet, ami a 'legendát' alkotta, akkor meg kell értenünk Németországot a hatvanas évek végén. Ekkor még a zenei élet nem tért vissza a normális kerékvágásba. A legtöbb német együttes angol vagy amerikai számokat játszott kis
kiegészítésekkel. Egy új nyugat-német generáció élt a hidegháború árnyékában és a kelet-nyugat feszültségben. Nagy szükség volt újra feléleszteni a német kulturális identitást és ez okozta az új hullámot a zenében és a filmes világban is. Három fő induló csapat volt:
Tangerine Dream, Can és Kraftwerk.
Ralf Hütter (orgona) és Florian Schneider-Esleben (fafúvosók), Remschied-ben (Düsseldorf mellett), a Művészeti Akadémián (Kunstakademie) találkoztak először. Mind a ketten korábban már tanultak klasszikus zenét és folytatták tanulmányaikat a Düsseldorfi Konzervatóriumban. Ők improvizált zenét is tanultak akkoriban Düsseldorfban, amikor a kísérleti elektronikus zene, a másfajta stílus vonzotta őket. Megalakították saját együttesüket, az Organisation-t. Több helyen részt vettek különböző előadásokon művészeti
galériákban, egyetemeken. Az együttes a Kraftwerk (erőmű) nevet 1970-ben vette fel,
ekkor csatlakozott hozzájuk Basil Hammoud - vokál; Fred Monics - dob; Butch Hauf - basszus.
Első albumuk a Tone Float önbizalmat adott a csapatnak és egyre több élő koncertet is adtak Németországban. Ezek a koncertek gyakran egy olyan plakáttal voltak hirdetve amin a piros-fehér bóján kívül egy meztelen nő is pózolt. Thomas Homman távozása után hármasban, trióként folytatták a koncertezést. Később Michael Rother (gitár) és Eberhardt Krahnemann (basszus) csatlakozott hozzájuk egy-egy alkalommal.
Az első két album nem sok nemzetközi elismerést hozott az együttesnek. Akkoriban kezdték felépíteni hírnevüket. Távol tartották magukat a mások által átvett stílustól, azon voltak, hogy befogják azokat az elemeket, amiket később felhasználhattak, amelyek megalapozták őket, mint az ipari és elektronikus zene alkotóiként. Ezekben az években csatlakozott a zenekarhoz Wolfgang Flür szabadúszóként.
Az első 'igazi', jelentősebb koncert Németországon kívül februárban, egy kétnapos német zenei fesztiválon volt Párizs egyik külvárosában (Théatre de L’Ouest Parisien; Boulogne-Billancourt), amelyet egy francia magazin szervezett (Actuel). Az első nap a Kraftwerk és a Guru Guru szerepelt, míg másnap a Tangerine Dream, Ash Ra Tempel és Klaus Schulze. Több részt is filmre vettek és leadták a francia tévében.
Plato Kostic (basszus) két hónapra csatlakozik, ugyanakkor Emil Schult (gitár, elektromos hegedű) is, ő azért hagyja abba a játékot, hogy elkezdjen az együttes külsőségével, stílusával, fellépések szervezésével, borítók tervezésével foglalkozni és szöveget írni.
Ebben az évben adta ki a Ralf - Florian duó billentyűs, vonós, fúvós, ütős és elektronikus hangszerekkel előadott, május és júliusban elkészült 'Ralf and/und Florian' albumot (Barbara Niemöller színes fotója a duóról és a híres borítófotót Robert Frank készítette). Wolfgang Flür (elektronikus dob) és Klaus Roeder (gitár, hegedű, billentyű) ebben az évben csatlakoznak a csapathoz.
Az 1974-es Autobahn hozta meg a Kraftwerk nagy áttörését és alapozta meg őket a modern számítógépes zene úttörőiként. A fő szám Autobahn, több mint 22 perces, egy kísérlet volt összekapcsolni a monotonitást és egy hosszú autóút unalmasságát. A szám egy szerkesztett változata elérte a UK és a US Top 10-et.
1975-ben Klaus Roeder távozása után Karl Bartos csatlakozott a csapathoz, aki novemberben már részt vett a Radioaktivitat album elkészítésében, ami a légtérben található rádióhullámok hangzásán, hangjain alapul. A Radioactivity angol verziója 1976 januárjában jelenik meg. 1975 újra kiadják a Ralf&Florian lemezt az Autobahn nagy sikerének köszönhetően.
1977 első negyedévében aztán egy másik nagy sikerű album jelent meg: Trans Europa Express. Ezek az utóbbi munkák nagyban befolyásolták az akkori angol 'újhullámos' generációt, úgy, mint pl. Human League, Tubeway Army (Gary Numan), Depeche Mode, OMD, míg David Bowie állította, hogy csodálója az együttesnek.
1978. március 29-én tűnt fel először a Die Roboter a német tévében és mutatkozott be a közönségnek. Április 7-én jön ki a Die Mensh Machine album és 'beköszönt' a robotos korszak. Ez egy teljesen sikeres egyesülése volt a vizuális és hallásra alapozott pop-rock zenének ami eddig készült. A The Model kislemezük 1982-ben elérte a UK toplista csúcsát és szintén sláger lett a Neon Lights és a régebbi Showroom Dummies. Ez a lemez meghatározza az összes további munkát és stílust.
1981-ben a Computer World album témája a számítógépek szerepe a jövőben. Ez óriási siker volt, ennek is a Pocket Calculator című száma, amelyikben Ralf énekel, hogyan tud az ő számológépe zenélni... Ez a szám későbbiekben 'koncert-kedvenc' lett, ahol is a tagok a színpad szélén játszottak és megengedték a közönségnek ugyanezt. Másik sláger a Computer Love lett. Elkezdték a nehéz Computer World koncert sorozatot.
A Computer World folytatásaként akarták elkészíteni a Technopop albumot, ami soha nem került kiadásra. Habár elkezdték, dolgoztak rajta de ez a munka többször félbeszakadt különböző okok miatt (egyik fő ok: Ralf-nak volt egy kerékpáros balesete, olyan súlyos volt, hogy két napig feküdt kómában) és ezek eredményeként törölték az egészet. Később szerepelt az Electric Cafe lemezen ez a számlista. Erről egy szám sem került ki befejezve sem, még fekete kiadásban sem (annak ellenére, hogy ez utóbbit többen állítják).
1983-ban a Breakdance című filmben hallható Tour De France jelent meg, amelyet már a Technopop lemezre elképzeltek, és a témája az azonos nevű kerékpárverseny.
Az 1986-os Electric Cafe sokaknak csalódás volt, valószínű a jóval erősebb, keményebb hangzás miatt. Több video is készült a számokról. A megjelenés után Ralf és Florian csendben maradtak, az együttes körül 'leült' minden.
1990 februárban a januárban kilépett Wolfgang Flür helyett Fritz Hilpert lépett be, akivel a csapat Olaszországban négy koncertet adott. Még ebben az évben Karl Bartos távozik a zenekarból. A legjobb, legismertebb számok 1991 júniusában a The Mix című dupla lemezen jelentek meg, főként a táncos popzenei piacot megcélozva. Júliusban Fernando Abrantes érkezik Karl helyett, majd ő helyette is Henning Schmitz jön augusztusban, akivel a csapat ősszel a Mix Tour keretében a Budapest Sportcsarnokban fellép.
1997 nyarán egy meglepő fordulattal élő fellépésre szánták el magukat, amit elég nagy nyilvánosság kísért. Ez volt a 'UK’s Tribal Gathering' (törzsi gyűlés). A 'Tribal Gathering'-et követően még két koncertet adott a zenekar: október 16. Linz és október 18. Kalsruhe. Utána egy kiterjedtebb világturnét kezdtek el 1998-ban. Ezeken a koncerteken sejteni lehetett egy új lemez megjelenését, három új szám el is hangzott (ezekből csak az Expo2000 kerül kiadásra később, amely viszont nem hangzott el...), de mégsem lett belőle album a rajongók bánatára.
1998-ban Ralf és Flórián a 30 éves fennállásukat ünnepelték 'szűk világturné', majd 1999-ben újra kiadták a Tour De France kislemezt (kiterjesztett CD formában). Az Expo-ra egy 'jingle'-t komponálnak.
1999 novemberben bemutatták az új robotokat, új stílus ígérkezik. Még nagyobb meglepetésként érte a rajongótábort az Expo2000 kislemez decemberben, teljesen új szám (igaz a régi dallamforma nem jellemző, sokan itt is csalódtak), ismét új lemez ígéretével kecsegtetve. A Kling Klang csendben maradt, egy videóanyag elkészült új stílussal, ami már nem a hagyományos Kraftwerk.
2002-ben a robotok újra berobbantak a Német és az Angol tévéműsorokba (Top of the Pops),
ugyanebben az évben koncertertezni indulnak Belgiumban, Párizsban, Luxemburgban, és Japánba. A következő évben Új- Zéland és Ausztrália adott helyet koncertjeiknek. Még ebben az évben jelentkeztek legújabb kislemezükkel a Tour de France-al, aminek videóklipjét a Francia televizió 100 éves tiszteletére tartott 'Soiree du Centenaire du Tour de France' című műsorban mutattak be először, a kislemez pár nappal később 2003. július 7-én jelent meg.
A Kraftwerk zenéje egyszerűen, direkt módon és ritmikusan hangzik, legújabb albumuk tavaly augusztusban jelent meg Tour de France Soundtracks címmel.
Diszkográfia - Kraftwerk
ALBUMOK:1969 Tone Float
1971 Kraftwerk 1
1972 Kraftwerk 2
1973 Ralf and Florian
1974 Autobahn
1975 Radio-Aktivitat [German]
1975 Radio-Aktivity
1977 Trans-Europa Express [German]
1977 Trans-Europe Express
1978 Die Mensch Maschine [German]
1978 The Men-Machine
1981 Computer Welt [German]
1981 Computer World [7 Track]
1981 Computer World
1983 Techno Pop [Not Released]
1986 Electric Cafe [German]
1986 Electric Cafe
2003 Radio-Activity [Australian Tour Edition]
2003 Trans-Europe Express [Australian Tour Edition]
2003 Computer World [Australian Tour Edition]
2003 The Men-Machine [Australian Tour Edition]
2003 Tour de France Soundracks
EP-K, MAXIK:
1983 Tour de France [EP]
1986 Musique Non-Stop
1990 Trans-Europe Express [12” single]
VIDEÓK, INTERJÚK:
1990 Kraftwerk in Concert [live]
1991 Computertour
1991 Enregistree Live a L’Olmpia, Paris, 6.7.1981
Kraftwerk cikkek
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..