Apostol
Bibliográfia - Apostol
A KEZDETEKAz Apostol együttes története 1970 nyarán kezdődött. Az alapító diákok éppen komolyzenei tanulmányokat folytattak a Zenegimnáziumban, illetve a Zeneakadémián. A hatvanas évek beat mozgalma a komolyzenei tanulmányokat végző fiatalokat is \"megfertőzte\". Németh Zoltán, az együttes vezetője a \"konziban\" (ahogy a zenegimnáziumot nevezték) egy osztályba járt Presser Gáborral, Mihály Tamással – akinek később kulcsszerepük lett a magyar rockzene történetében. A szünetekben lelkendezve játszották egymásnak a Szabad Európa Rádióban vagy a Luxemburgi Rádióban előző nap hallott új dalokat. Az új zenére fogékony tagokból, muzsikustársakból alakult meg tehát az Apostol együttes. Bár akkor csak némi ösztöndíj-kiegészítés lebegett a szemük előtt, amikor ideiglenes működési engedéllyel Balatonföldváron, a Balatongyöngye étteremben elkezdtek játszani a következő összeállításban: Németh Zoltán (zongora, zenekarvezető), Debreceni László (basszusgitár), Deák János (szaxofon), kozma András (gitár), Szalánczy Ferenc (harsona), Peterdi Mihály (dob).
A SIKERES FOLYTATÁS
A sikeres nyár után a fiúk egy része úgy gondolta: folytatni kellene a zenekaros munkát a tanulmányok mellett is. Az első tagcserére ekkor került sor, se 1979. őszéig még annyi változás történt, hogy az Apostol talán a \"legváltozatosabb összetételű zenekar\" nem hivatalos titulusa is megillette volna a magyar könnyűzenei életben. 1970. őszén került a zenekarba Deák Béla (gitár), és a dobos poszton is csere történt: attól kezdve Nagy Béla adta a ritmikus alapot. Hamarosan sikerültszert tenni önálló klubokra is, előbb a Fővárosi Tanács Gerlóczy utcai klubját, majd a Műszaki Egyetem Vár-klubját szerezték meg, melyek éveken keresztül a zenekar törzshelyei voltak. 1970. őszén országos könnyűzenei fesztivált hirdettek, melynek döntőjét 1971. májusában Salgótarján rendezte. A sikeres megmérettetés érdekében két \"tapasztalt\" profit, külföldet is megjárt zenészt vettek be a zenekarba: 1970. decemberében Deák Mihályt (dob), 1971. januárjában Deseő Attilát (szaxofon). A salgótarjáni döntő megnyerése után a már \"profivá\" vált zenekar elindult a közönség meghódításához vezető úton. Győztes számaikból - Németh Zoltán - Nagy Béla: A cirkuszi kikiáltó és Németh Zoltán: Az esti utcán című dalából - kislemez készült. Még azon a nyáron felléphettek Georgie Fame és Alan Price kisstadionbeli koncertjén. Ekkorra már egyértelműen kialakult a zenekar saját stílusa. Magyar jazzrockot játszottak a nagy példaképek, a Chicago és a Blood, Sweat and Tears hangzására és igényességére törekedve. Az iskolai tanulmányokkal való egyeztetés, illetve a zenei célok változtatása miatt újabb tagcserékre került sor: 1971. szeptemberében Deák Béla helyett Lifka Mihály (trombita) csatlakozott az együtteshez, majd decemberben Makrai Pál (gitár) váltotta fel Kozma Andrást. Ebben az összeállításban egy évig muzsikáltak együtt. Ezalatt készült el a második kislemez Németh Zoltán és Tardos Péter Vándor, milyen az út és a Ki lehet a párja? című számaival.
KÜLFÖLD, ÚJABB TAGCSERÉK
A hetvenes évek elején nehéz volt \"profi\" erősítőkhöz és hangszerekhez jutni Magyarországon. Így aztán a zenekar külföldi munkalehetőség után nézett, melynek a bevételéből akarták mindezt előteremteni. A munkalehetőséget az NSZK, Svájc és Svédország kínálta. A turné sikere érdekében újabb változtatásokra volt szükség a zenekarban. Mindenekelőtt három énekesnő - Magay Klementina, Kassai Katalin, és Babits Marcella - színesítette a csapatot és gazdagította a hangzást, de a szaxofonos és a trombitás posztján is változás történt: Gábor István és Nagy József lettek az új tagok. 1972. szilveszterén kezdett a zenekar Németországban játszani, és 1973. májusában fejezte be a turnét Svédországban. Ekkor már a \"jó magyar zenekarokhoz\" híven ellentétek is kialakultak a csapatban - főleg a stílus, és a \"hogyan tovább?\" kérdésekben. Ráadásul Nagy József (trombita) Svájcban lemaradt a társaitól. Ezzel egy időre el is zárta a további külföldi szereplés lehetőségét a zenekar elől. A Belügyminisztérium a hazatérőket büntette. Szalánczy Ferenc (harsona) úgy döntött, hogy a Magyar Állami Operaházban folytatja a zenélést. Debreceni László (basszusgitár) új zenekarral indult külföldre szerencsét próbálni. Az is egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a magyar közízlés alacsonyan értékeli a jazzrockot. Az ORI, a Rádió, a lemezgyár kezdeti bíztatásai addigra hitelüket vesztették. Újabb tagcserék történtek: a külföldön maradt Nagy József helyett 1973. májusában Csiba József (trombita), szeptemberben Szalánczy Ferenc helyett Pete László (harsona) került az együttesbe, Debreceni László helyett visszajött Kozma András (basszusgitár). 1973. végén csatlakozott a csapathoz Meződi József (ének), aki a későbbiekben, nagyban meghatározta a zenekar stílusát. Még abban az évben elkészült egy újabb kislemez: Németh Zoltán és Tardos Péter Hívj fel, valamint Németh Gábor és Makrai Pál Visszatér című számaival.
ZENEI KETTŐSSÉG
A zenekar műsorában egyre jobban szétvált a jazz és az \"emészthetőbb\" zene. Az úgynevezett hagyományos koncerteken populárisabb zenét játszottak. A hazai és külföldi jazzfesztiválokon viszont hangszeres kompozíciókkal vett részt a csapat. A stiláris elkülönülés első átütő sikerű dala 1974-ben Németh Gábor - Szenes Iván: Okosabban kéne élni című dala. Még ugyanabban az évben Meződi József is bemutatkozik egy dallal, amelyben egy országot ejt ámulatba sajátos hangszínű magas hangjával. A dal Németh Zoltán és Bukó Gábor szerzeménye: Sír a harang. 1974. májusában a \"jazzvonal\" is méltónak bizonyult hírnevére: a Csehszlovákiában rendezett nemzetközi jazzfesztiválon \"Európai Extraklasszis\" elismerést nyert a zenekar, Németh Zoltán pedig A jó, a gonosz és az ember című kompozíciójáért megkapta az I. díjat, valamint a legjobb hangszerelés díját. Makrai Pál, aki az Okosabban kéne élni című dalt vitte sikerre, 1974. júniusában átigazolt Koncz Zsuzsa éppen megalakuló kísérőzenekarához, a Korálhoz. Vele ment Kozma András is. Helyükre Felkai Miklós (gitár) és Heilig Gábor (basszusgitár) került.
LEMEZEK, DÍJAK ÉS SIKEREK
1975: a Made in Hungary dalfesztiválon Németh Gábor és Szenes Iván Nehéz a boldogságtól búcsút venni számával Meződi József, mint énekes szinte berobban a hazai könnyűzenébe, és a zenekar egyértelmű országos népszerűségre tesz szert.
1976: Deák Mihály helyett Veszelinov András (dob), Heilig Gábor helyett Gombos Géza (basszusgitár), Csiba József helyett Kovács János (trombita) kerül az együttesbe.
1976: a Made in Hungary dalfesztiválon újabb hatalmas sikert arat Németh Zoltán és Szenes Iván Homokvár, légvár, kártyavár című dala.
1974-től folyamatos külföldi szereplések: NDK, Bulgária, Szovjetunió, Csehszlovákia, Finnország, stb.
1977: Fényes Szabolcs - Szenes Iván: A legtöbb ember, Bakos Géza - Bradányi Iván: Búcsúzik a nyár a nagy sikerek.
1978: az első nagylemez A létrán címmel (aranylemez lett).
1979: végleg távoznak a jazz-irányzat hívei. Az együttest ezután hatan alkotják: Németh Zoltán, Meződi József, Pete László, Veszelinov András, Baranski László (gitár), Szaniszló Lajos (trombita).
1980: apostol 2 - Vágyak című nagylemez (aranylemez lett). Legismertebb dalai: Nem tudok élni nélküled; Eladó kiadó most a szívem. Augusztustól novemberig az Egyesült Arab Emirátusokban vendégszerepel az együttes.
1981: Várkonyi Mátyásnak, a Rockszínház igazgatójának megkeresésére a zenekar betagozódik a színház világába, nevezetesen a Rockszínház állandó zenekara lesz. Meződi József különböző színházi szerepeket kap.
1984: Számtan című nagylemez. Veszelinov András helyett Szabó Ferenc (dob) kerül a zenekarba. Az együttes az évek során belefárad abba, hogy az egyértelmű népszerűség ellenére állandó támadások érik a slágerzenéje miatt. Fokozatosan a színházi világ felé fordul. Soha nem oszlott fel, tagjai mindvégig aktív zenészként működtek. A Rockszínház lemezein - Sztárcsinálók, Evita, Jézus Krisztus Szupersztár, Nyomorultak, Miss Saigon, Sakk, Anna Karenina, Krónikás, Bábjátékos - az Apostol zenészei játszottak.
1998 decemberében az egyre növekvő érdeklődés hatására az együttes kiad egy válogatást a régi slágerekből, újra hangszerelve és énekelve a dalokat. Az album címe: Nehéz a boldogságtól búcsút venni (Warner-Magneoton). Néhány hét alatt aranylemez, 1999 októberére pedig platinalemez lett.
1999. március 19-20.: nagysikerű koncertet ad az Apostol a Budapest Sportcsarnokban. Vendégük: Demis Roussos, a görög-amerikai Meződi. Ezen a napon jelenik meg új hangzó anyaguk is, mely vadonatúj dalokat tartalmaz: \"Ne felejts el soha szeretni\" címmel (Warner–Magneoton). Még 1999 júliusában boltokba kerül a Budapest Sportcsarnokban tartott koncert anyaga dupla albumon (Warner-Magneoton). A zenekar azóta folyamatosan koncertezik. 2004 októberében pedig visszatért. Nem is akárhogy.
Diszkográfia - Apostol
Homokvár, légvár, kártyavár (1998)Ne felejts el soha szeretni (1999)
BS koncert (1999)
Apostol cikkek
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..