Paco De Lucia
Bibliográfia - Paco De Lucia
Paco De Lucia 1947-ben született, Francisco Sánchez Gómez néven és művésznevét anyja, Lucia Gómez tiszteletére vette fel. Paco a legfiatalabb az öt testvér közül. Apja Antonio és Ramon bátyja adták neki az első gitárórákat, amikor Paco még csak öt éves volt. Tanítói között említhetünk olyan gitárosokat, mint Nino Ricardo, Miguel Borrull, Mario Escudero és Sabicas, fontos azonban kiemelni, hogy mind közül a legkiemelkedőbb közülük apja, Antonio Sanchez volt. 1958-ban Paco kimarad az iskolából, hogy teljesen a gitározásnak szentelhesse életét. Első nyilvános fellépése a Radio Alegricasban volt Pepe bátjya énekkíséretében. 1959-ben Paco külön díjat kapott a Festival Concurso Internacional Flamenco de Jerez de la Frontera rendezvényen. Bátyjával, Pepével duettet énekelnek a „Los Chiquitos de Algericas”-ban és különdíjat kapnak Jerezben 1962-ben.Paco családja Madridba költözött, ahol belépett a José Greco's Company csapatába, akikkel először utazott külföldi szereplésre mint gitáros, 1963-ban. New Yorkban kapcsolatba került Sabicasszal és Mario Escuderoval. Azonban Paco De Luciát továbbra is a Nino Ricardo gitáros iskola tagjaként tartották számon. 1965-ben Garcia Lorca népszerű verseiből két albumot készített Ricardo Modregoval, és három lemezfelvételt bátyjával Ramon de Algeciras-szal. Apja létrehozott egy flamenco klubot a Los Gabrieles pincéjében, ahol Paco de Lucia az akkori idő legkiemelkedőbb flamenco énekeseit hallgathatta. Énekel a Fernandez Diaz Fosforito Seleccion Antológica del Cante Flamenco lemezén, de szerepel Lebrijano lemezén is, és közreműködik a jazz szaxofonos Pedro Iturralde lemezfelvételein is. 1967-ben előadó körútra indutl a Festival Flamenco Gitanoval, azon évben, amikor első szóló felvétele készült, La fabulosa guitarra de P aco de Lucia címen, melyben érezhető Nino Ricardo, Sabicas és Mario Escudero hatása is. 1968-ban a Torres Bermejasban találkozott Camaron de la Islaval, akivel több, mint tíz lemezt készítettek.
22 évesen, 1969-ben rögzítette Fantasia Flamenca lemezét, amely bizonyos módon már meghatározza stílusát. Nagyszerű időszak kezdődött Paco de Lucia számára, amelynek csúcspontjai a hetvenes évek hatalmas gitárszóló koncertjei, amelyet a Palau de La Musicaban, Barcelonában tartottak (1970), és a koncert, amelyet a Teatro Realban, Madridban rendeztek meg (1975), amelyről lemezfelvétel is készült. 1973-ban elkészíti a Fuente y Caudal lemezt, amelyen megtalálható a híres sláger az "Entre dos Aguas
1977-ben olyan gitárosokkal került kapcsolatba, mint Al Di Meola, John McLaughlin és Larry Corryell. Kapcsolatba kerülése a dzsesszel az addigi dallamokban és harmóniákban való keresési időszakát eredményezi, anélkül, hogy elszakadna a tiszta flamenco stílustól.
1978-ban „Tisztelgés Falla emlékének” címmel lemezfelvételt készít a Jorge Pardo és Rubem Dantas alapította Dolores csapat kíséretében. 1981-ban rögzítik John McLaughlinnal és Al Di Meolával a világsikert arató Friday Night in San Francisco. A dzsesszes, flamencós, a gitározás legmagasabb virtuózitását bemutató felvétel lemezeladási statisztikákat döntött meg, évekeig vezette a slágerlistákat, nem csak dzsessz, de slágeradók is évtizedek óta játsszák a három gitárfenomén felvételeit.
1981-ben alapította meg a sextettjét, ahol Jorge Pardo fuvolán, Carles Benavent basszusgitáron, Rubem Dantas ütőshangszereken, Ramon de Algeciras gitáron játszik és Pepe de Lucia énekel. A Paco de Lucia Sextet számos koncertet adott szerte a világon, 1984-ben élő lemezfelvételt készítettek, melynek címe Live One Summer Night (Egy élő nyári éjszaka).
Paco 1982-től dolgozik Chick Coreaval, a mely a két zenész gyümölcsöző együttműködését jelenti. 1986-ban Paco de Lucia pályafutásának egy olyan szakaszába érkezik, amely bizonyos módon lezárja a kört, amely a „Tisztelgés Falla emlékének” című felvétellel indult, és visszatér a szóló gitáron előadott számokhoz. A sextett nem is kerül újra a színpadra egészen 1991-ig, amikor már Manuel Soler flamenco táncos és ütőhangszeres is csatlakozik hozzájuk.
1986-ban Paco de Lucia létrehozott egy triót J.M. Bandera-val és J. M. Canizares-szel, mely 1990-ig maradt fenn. A Siroco című lemez kiadásával (1978) Paco egyedülálló produktumot nyújt, amelyben esztétikai ideáljainak csúcsát jeleníti meg. 1990-ben kiadja a Ziryabot, a sextett és Chick Corea közreműködésével. 1991-ben az Orquesta de Cadaques Concierto de Aranjuez együttessel készít lemezfelvételt, ahol J. Rodrigo szerző is jelen volt az előadásokon és megjegyezte hogy: senki nem játszott még ilyen szenvedéllyel és intenzitással a művemet. 1993-ban Paco elkészíti második élő lemezfelvételét sextettjével, amelynek címe Live in America.
1996-ban, 13 évvel első találkozásuk után, újra összejönnek Al di Meola-val és John McLaughlinnal és elkészítenek egy albumot: Ennek címe „The Guitar Trio”, amelyet egy világkörüli körút követ. Két évvel később Paco de Lucia elkészítette az anyja tiszteletére írt lemezt: Luzia címmel, majd világkörüli előadó turnéra indult a részben megújult Septettel: Duquende játszott Pepe de Lucia helyett, és José María Banderas helyettesítette Cañizares és Joaquín Grilo játszott Manuel Soler helyett. 1998 után kevés turné és hosszas hallgatás kövezkezett, majd a legendás Cositas Buenas.
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..