Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Scooter

Bibliográfia - Scooter

"Van egy üzenetem a következ évtized számára"…(Move Your Ass - 1995. Március)

Mire fogunk
emlékezni 50 év múlva, ha a kilencvenes évekre gondolunk?

Mi az, ami ki fogja állni az id próbáját, ami mindig király és hatásos lesz, nem úgy, mint a Titanic, Michael Schumacher és a Love Parade? Egy zenekar neve mindig eszünkbe fog jutni
- a Scooter-é.

Az elmúlt négy év alatt kapott 5 platina és 18 aranylemezével a hamburgi trió nemcsak a legnépszerbb európai slágerlistás zenekarok közé jutott be, de több lemezt ad el, mint bármely dance/techno zenekar valaha is tette. De nemcsak hatmilliós eladásuk irigylésre méltó, hanem kitartásuk is.

tovább »



Míg más kárászélet dance formációknak nem sikerült megfelel albumot, vagy legalább egy rendes második single-t összehozniuk az els listavezet dal után, H. P.Baxxternek, Rick Jordannek és Ferris Buellernek sikerült az évek során egyik listavezet dalt produkálni a másik után, és megtartani állandó, 250. 000-es rajongótáborát. Jens Thele manager és co-producerrel közösen a hármasfogat négy nagylemezt és egy masszív single-válogatást (Rough and Tough and Dangerous) készített, és ezzel megfelelen zárta le a Scooter-story els fejezetét 1998. Januárjában.

"Ez a második fejezet els oldala !" (How much is the fish? 1998. Június) 98 nyara egy új kezdetet jelentett a Scooter számára. Ferris kilépett a zenekarból, hogy szólókarriert kezdjen. Helyére Axel Coon érkezett, a zenekar hozzáért és lelkes stúdió asszisztense.

A 23 éves DJ már az els kislemez (How much is the fish?) felvételeinél is segédkezett, mely a soron következ, No Time To Chill cím albumról lett kimásolva. Ébredés jeleit lehet észrevenni a zenekarban. "Visszatért a jókedv"- mondja Rick. És még H. P. is a lelkesedés hatása alá került. Átszellemülten vallja, hogy egy teljesen új kor kezddött a Scooter történetében. Olyan környezet alakult ki, mely pozitív hatással van az új nagylemez munkálataira: öreg és gyümölcstelen szokásokat cseréltek le egészséges egyszerségre.(Rick)

Ez a kreatív megújító folyamat egy olyan zenekarnak, mint a Scooter (amely, hihetetlen módon, 13 kislemezt és 4 nagylemezt adott ki négy év alatt) szinte életbevágó. Dalszerzés, felvétel, keverés, master-elés - ezt mind k maguk csinálják. Ugyanazok szerzik a zenét, mint akik eladják - nem úgy, mint a legtöbb mai dance project-nél. Idigényes stúdió-kötelezettségeik mellett H. P-nek.

Ricknek és Axelnek idt kellett szakítania fotózásra és videóklip forgatásra, interjúkra, borítótervezésre és európai koncertjeikre is.

Fként végig dübörg, dinamikus, él koncertjeik kitn minsége különbözteti meg ket a többiektl. Nem csoda, hogy 40. 000 fs stadionokban is játszanak.

H. P Baxxter. (Született: 1966.Március 16-án) A karizmatikus frontember jó értelemben vett legenda. Lemezgyári telefonügynökbl másfél év alatt platinalemezes eladó - ez minden zeneiparban dolgozó ember álomkarrierje. A zenekarban a felelse az új koncepciók kidolgozásának és a határidk betartásának, míg társai véget nem éren görnyednek szintetizátoruk kijelzje fölé.

De egyértelmen legendás kiabáló stílusa teszi t a színpad kultusz-figurájává. "Nem a szavak jelentése érdekel, hanem a szöveg fonetikája, melynek támogatnia kell a ritmust." Egy technika, melyet a 32 éves énekes tökéletesre csiszolt: a színpadon leginkább energikusságával rjíti meg a rajongókat.

Rick Jordan (Született: 1968. Január 1-én) A nyolcvanas évek elejétl fogva a harmincéves zenész életrajza igencsak egybekapcsolódik H. P.- ével.

Míg Hannoverben laktak, mindketten a szerény sikert elkönyvel Celebrate The Nun nev new wave zenekarban játszottak. A banda feloszlása után másfél évre elveszítették a kapcsolatot. Mindenki meglepetésére újra találkoztak, teljesen más körülmények között: egy hamburgi lemezgyáras állás után H. P. kitn kapcsolatba került az A Rs-szel, Rick (aki már klasszikus zongoraoktatásban vett részt) hangmérnöki iskolába járt, és saját stúdiót épített Hannoverben. A legjobb feltételek egy újonnan alakult, Scooter névre hallgató formációnak. Négy év és hatmillió eladott példány után Rick igen elégedett: "Ez a zenekar a megvalósult álmom!"

Axel Coon (Született 1975. Március 23-án) Amikor Rick Jordan a hamburgi Kontor Clubban, egy izzasztó szombat éjjel megkérdezte stúdió asszisztensét, hogy szeretne-e beszállni minden idk legsikeresebb dance/techno csapatába, nem kellett kétszer meggondolnia. A fiatal DJ már egyszer helyettesítette a sérült Rick-et egy szilveszter esti koncerten, és nagyon élvezte.

A PR kötelezettségeken kívül Axel feladata technikai és zenei. Mivel több évig volt progresszív-house DJ, hatással van a legutóbbi club soundokra, és ez hallható is az új albumon. A 23 éves zenészt Jens Thele Scooter-manager fedezte fel, aki egy hamburgi klubban ismerte meg Axelt, mikor elször mutatta be a közönségnek otthon felvett dalát.

… And The Beat Goes On! Ez volt a Scooter legels, 1995. tavaszán megjelent fantasztikus albumának címe.

Az évek során ez a cím a hamburgi zenekar mottójává vált. A csapat a Dance és Techno színtér általában kérészélet eladói között szinte az egyetlen, mely évek óta fenn tud maradni. És nem csak fennmaradni, de arany és platina lemezeket is tudnak produkálni. Az egész történet 1994 novemberében a Hyper hyper c. kislemezzel kezddött, és mára legendává nttek.

A dalból több mint 750.000 db-ot adtak el, címe pedig szerves részévé vált a német nyelvnek. 6 év, 7 album, 17 kislemez, melyek közül mind bekerült a Top 20-ba - ezek a számok fejezik ki a csapat karrierjét. És persze állandó fejldés. Legújabb (18.) kislemezük, az I'm Your Pusher, a nyolcadik, Sheffield c. album els kislemeze hen tükrözi a fiúk szimpátiáját a jól táncolható dalok iránt. H.P. szerint elz albumuk sokkal klub-orientáltabb volt, a Sheffield-en azonban mertek kísérletezni, új hangzásokat kipróbálni - de nincs ok izgulni: aki a tipikus Scooter hangzást szereti (ezek száma csak Németországban több mint negyedmillió), az is megkapja, amit vár a lemeztl.

A tipikus Scooter stílusjegyek talán legnehezebben - illetve egyáltalán nem - utánozható része H.P. tipikus kiabáló énekstílusa. Az újítások közt természetesen ez nem maradhatott le az új lemezrl. És hogy mik az újdonságok? Egy 80 bpm-es dal, a She's the Sun, mely nyugodt és misztikus, Indiai népzenei elemeket tartalmazó; valamint egy Soft Cell feldolgozás, a Sex Dwarf. Úgy tnik, a Scooter motor olajozottabban mködik, mint valaha. Saját labelkiadójuk, a Sheffield Tunes megalapításával dalszerzés, producerelés, kiadás, fellépések - mindez négyük kezébe került (a zenekar 3 tagja, és állandó managerük, Jens Thele kezébe). sszel európai turnéra indulnak, remélhetleg hozzánk is eljutnak újra. Klubokban ugyanúgy fel fognak lépni, mint nagy stadionokban. Nagyon úgy tnik, hogy a 2000. Év a Scooter történelemben egy újabb nagy fejezet lesz.

2000. július

Nincs még egy olyan zenei mfaj, amit annyiszor nyilvánítottak volna holttá, mint az, amelyik már a nyolcvanas évek vége óta jelen van a zenei színtéren, és a Benelux Államokból illetve Angliából indult útjára, ez pedig a techno.

Nagy valószínség szerint a techno megjelenése volt az utolsó forradalom az elmúlt évezred zenei életében. Ennek a zenei forradalomnak egyik legmarkánsabb képviselje immár az immár hét éve az európai zenei színpadon folyamatosan jelenlév német Scooter együttes.

Nincs sok olyan zenekar, amelyik elmondhatja magáról, hogy akkora befolyással lett volna az európai zenei életre és annak változásaira, mint ez a három hamburgi producer által létrehozott formáció. Els jelents sikerüket 1994-ben aratták.

Az állandó sikerhez vezet úton gyakorlatilag már nem is lehet számon tartani, hogy hány top tízes felvétellel szerepeltek az európai hit listákon, hány zenei díjat nyertek el, hány platina és arany lemezzel büszkélkedhetnek.

Az együttes életfilozófiáját H. P., Rick és Yayfrog egy mondatban foglalja össze: "Addig nem megyünk soha haza, amíg mindenki izgalmasnak nem talál bennünket." Ami a felszínes sima és zökkenmentes felívelésnek tnik, az azonban a háttérben egy kemény, rengeteg munkával kikövezett út végigjárása volt.

H. P. ezt egy interjújában így foglalt össze: "Az ember üldögél akár évekig is egy számítógép eltt, és pont amikor azt hiszi, hogy az egésznek semmi értelme, akkor az egyik dala minden eljel nélkül bekerül az európai Top Five-ba."

Mindehhez a csapat billentyse, Ferris Bueller azt tette hozzá: " És ilyenkor az egész világ azt kiabálja, hogy ez egy összeválogatott társaság, egy kreált csapat, hiszen kizárt dolog, hogy k maguk ilyenre legyenek képesek."

1995-ben a voltak olyan kritikusok, akik "egyszámos bandának" titulálták a Scootert, az elmúlt évek azonban mind rájuk cáfoltak. A Hyper Hyper-t követ Move Your Ass, a Friends, a Back In The Uk egytl egyig bekerültek az európai Top Five-ba, ezáltal is állandó szerepljévé téve a Scootert az európai zenei színpadnak.

1998-as albumukkal (We Are The Greatest), amelyben kreativitásukat finom iróniával fszerezték, a csapat ismételten meglepte nemcsak a kritikusokat, hanem rajongóit is, hiszen gitár akkordokkal, kórussal operáltak megdöntve ezzel azt a hipotézist, miszerint " a techno a rock zene ellen van".

A Scooter ekkor lett több, mint egy zenekar, ekkor váltak tulajdonképpen életformává, stílussá új tartalommal töltötték meg a "party" üresed formáját. Nem elhanyagolható az tény sem, hogy a Scooter a party zenék mellett mindig is komponált olyan dalokat, amelyek különleges pillanatokat ragadnak meg, ilyen a " No Fate" (1997) vagy a She's The Sun (2000).

Ezek a dalok pedig arra szolgálnak bizonyítékul, hogy a Scooter kristálytisztán elkülönül a többi népszer techno és dance csapattól, hiszen ezekben a felvételekben nyílt teret engedtek zenei ízlésük sokféleségének. Mi tehát az a titkos recept, ami a Scooter eddig töretlen sikeréhez vezetett?

A csapat összeállítása egyértelm: Axel, aki 1998-ban csatlakozott a Scooter-hez, miután Ferris elhagyta a csapatot, felel a banda DJ részlegéért, dönti el, hogy a felvételekhez milyen alapokat, groove-okat használjanak, és leginkább mozog otthonosan a különböz underground trendek között.

H. P. nemcsak a szövegek 100%-át szerzi, hanem az fejébl pattannak ki azok az ötletek, amelyek garantálják a tipikus Scooteres hangzásvilágot is. A csapat harmadik tagja pedig Rick az, aki egyfajta konzervatív zenei ízlésvilágát csepegteti bele a dalokba és összerendezgeti azokat.

A hangmérnöki munkákat hagyományosan Axellel közösen ketten végzik. A sikerhez mindeféleképpen hozzájárul az együttes menedzserének Jens Thele-nek a munkája. Aki már látta valaha a Scootert színpadon, az pontosan tudja, hogy a Punk és Rock and Roll légkörét nem csak gitárzenét játszó együttesek képesek megteremteni.

Akárhogyan is, azzal mindenkinek tisztában kell lennie, hogy a siker alapelemei mindehol megtalálhatók a Scooter-ben. Ezek a természetesség, az életsílus és a zene szerves összekapcsolása, amelyben megfelelen keveredik a képzelet és a kreativitás, a csapatszellem, a jókedv és az a közösségi összetartás, amely a már hét éve együtt zenél, turnézó csapatot jellemzi. Mindez megfelel alapot nyújt ahhoz is, hogy a Scooter most megjelent új albuma, a We Bring The Noise csak tovább ersítse a rajongók szeretetét és a kritikusok elismerését.

A lemez ismét felpezsdíti majd az európai dance közeget. Az album azt a szabadságot sugározza magából, ami általában egy debütáló együttes sajátja. Az "Are You Happy" cím felvételbe beszerkesztették egy Commodore 64-es hangmintáit, míg a "Posse"-ban a vokális részek magas hangszinten szólalnak meg.

A lemez más dalai ersen effektezettek, visszaköszön bennük néhány újból felfedezett breakbeat loop, a "burn The House" esetében pedig a fiúk nem is csináltak titkot abból, hogy a komponáláskor ers hatással volt rájuk az Elektro stílus. A We Bring The Noise-ban minden benne van, ami a technót jellemzi, amit a technóról tudnunk kell, és amitl technónak nevezhetjük ezt a zenei stílust, ami valójában csak buli, buli és buli. A lemezrl most kimásolt single a "Posse" nevezhet az egész album ars poeticájának is: Emberek, ott van rátok szükségünk, ahol mindenki jókedv. És mi lenne ez más, ha nem a táncparkett?

A csapat legújabb dobása egy live album, mely a "Push The Beat For This Jam Tour 2002" turné egyik állomásán tartott koncertet örökített meg ez év januárjában. A fergeteges hangulatú koncerten a fennt említett album sikerfelvételei mellett felhangzanak a Scooter örökzöld slágerei is, mint a Hyper Hyper, az együttes els bombasikere 1994-bl, a vidám Endless Summer, a How Much Is The Fish, vagy a rendkívül dinamikus Fire.
A lemezt egy Bonus Track felvétel zárja, a Scooter legújabb sikervárományos dala, a Nessaja, mely már elkel helyeket foglal el a különböz chartokon.

2002. október

« bezár

Scooter cikkek