P.O.D.
Bibliográfia - P.O.D.
A P.O.D.-s fiúk legújabb albuma, a „SATELLITE” egészen a sztratoszféráig repíti a hallgatót. Hatásos, erőteljes, kultúrákat áthidaló rockzene hallható a san diegoi kvartett második, az Atlantic Records-nál kiadott lemezén. Az album egyszerre örömteli, provokatív, érdekfeszítő és tökéletesen hiteles. Az album co-producere Howard Benson, aki már a fiúk első, platina lemezes albumának sikerében is közre játszott. Az albumról kimásolt első kislemez a heves „Alive” vagy az azt követő érzelmekkel telített „Youth of the Nation” sikereivel a P.O.D. az egekig szárnyalt, hogy egy teljesen új és vibráló színt vigyen a rock zenei életbe.„Az összes nagy rock bandát a szenvedély és az érzelmek vezérelték, legyenek azok akár pozitív, akár negatív szenvedélyek és érzelmek.”- nyilatkozta a csapat sokoldalú gitárosa, Marcos. „Szerintünk nagyon sok mai rock banda – és szándékosan nem mondok neveket – teljesen érzelemmentes számokat ad elő. De mi mindig belevisszük a szeretetünket, és minden érzésünket a zenénkbe.”
A „SATELLITE” 2001 tavaszán készült 3 hónapon keresztül Sherman Oaksban és Los Angelesben. Benson, és Andy Staub (már régóta a Metallica hangmérnöke) vezérlete alatt a P.O.D. 20 új dalt vett fel. A fiúk azzá a csapattá váltak, akikké mindig is szerettek volna: egy teljesen szabad rock bandává, akik gazdag stílusvilágot ötvöző zenei hangzásukban egybeolvasztanak a reggae-től a rock zenéig, a hip-hoptól a hardcore-ig rengeteg féle zenei irányzatot.
„Igazából nem lehet egyetlen szóval leírni a P.O.D.-t” –mondja Marcos. „Ha ellátogatnál mindannyiunkhoz, és megnéznéd a CD gyűjteményünket, akkor találnál mindenfélét, metált, punk zenét, jazzt, raggae-t, bármit. Talán a countryt kiéve. De azon kívül tényleg mindenféle CD-nk van.”
„Ha egyszer jól érzed magad valamitől, akkor az úgy jó”- teszi hozzá Traā. „Ez a P.O.D. filozófiája. Amikor a bandába kerültem, nagyon önfejűen vélekedtem arról, hogy milyen zenét szeretnék játszani, de mióta együtt játszom a fiúkkal, ők segítettek, hogy nagyon sok zenei irányzat felé nyissak. A legfontosabb kérdés, amit zenével kapcsolatban fel lehet tenni az, hogy hogyan érzed magad tőle, és nem az, hogy tetszik-e vagy sem. Ha hallgatsz egy dalt, és közben jól érzed magad, akkor az egy jó dal. Ha nem, akkor nem az.”
Az elképzelés, hogy a rock ’n’ roll célja az, hogy megmozgasson és inspiráljon, érvényes a „SATELLITE”-re, főként a stílusokon átlépő „Ghetto”-ra és a mámoros himnuszra, az „Alive”-ra.
Még nem igazán tudjuk, hogyan nevezzük a dal („Alive”) lelkét, de eddig Gyönyörűnek neveztük, mert ezt az érzést ébresztette bennünk. Ez adta a dal lírikus alaphangnemét, mert azt szerettük volna, ha az emberek miközben hallgatják, azt mondják, hogy „Huh, ettől nagyon szuperül érzem magam.”
A refrént nem is tudom hányszor vettük fel, mert mindig azt mondtuk: „Gyerünk, tegyünk rá még egy lapáttal”.”
A „SATELLITE” lírikus tartalma, mely gyakran szívbemarkoló és erőteljes, és mindig szenvedélyes, a csapat őszinte hitvallását tükrözi. A dalok nagy részét, többek között a „Thinking About Forever”-t és a szívet tépő címadó dalt, Sonny édesanyjának halála inspirálta.
„A „Satellite” arról a személyről, dologról szól, aki az égből figyel bennünket. „- magyarázza. „A legtöbb ember, aki elvesztett valakit, úgy képzeli, hogy onnan fentről figyelnek minket szeretteink.”
Talán a leghatásosabb dal az albumon a „Youth of the Nation”. A dal a csapat nyers és heves reakciója a mostanság elterjedt iskolai lövöldözésekre.
Majd Marcos hozzá tette: „Mindig is sokat beszélgettünk ezekről az esetekről turnézás közben. Mikor ezt az albumot írtuk, akkor San Diego északi részén dolgoztunk, hogy kicsit elszigetelve lehessünk. Egyik nap, amikor éppen a próbaterembe tartottunk, láttuk a sok zsarut, de csak később tudtuk meg, hogy mi is történt valójában.”
Azon a napon, egy elsős diák lövöldözni kezdett egy 22-es kaliberű fegyverrel a Santana középiskolában, és megölt két diákot, másik tizenhármat pedig megsebesített.
Marcos így emlékszik vissza: „A stúdióban voltunk, és elkezdtünk jammelni, és egy kísérteties gitár dallam alakult ki, és a dob sötét hangszíne…. Valahogyan szinte magától összeállt az egész. Mondtam Sonnynak, hogy gyerünk haver, írj valami jó szöveget.”
„Nagyon érzelmekkel telített helyzet volt.”- mondta Traā. Van egy TV a stúdióban, azon követtük figyelemmel a híreket. A többieknek mind vannak gyerekei, és mindannyian szörnyülködve nézték a híradásokat, miközben azt mondtak, hogy jó ég, ez az én gyerekemmel is történhetett volna.
A „SATELLITE” felvételeiben közreműködött: a híres Eek-A-Mouse a „Ridiculous” című dalban, és a „Without Jah, Nothin”-ban a rendkívűl tehetséges és köztudottan különc HR a Bad Brainsból, akik a P.O.D. legnagyobb kedvencei. „Hihetetlen volt, amikor HR megérkezett”- emlékezik vissza Sonny a hardcore idollal való munkára. Gondoltuk, hogy megbeszéljük, hogy mi is legyen, hogyan csináljuk, de ő akkor és ott rögtön hozzá akart fogni a munkához. Hiába mondtam neki, hogy még a szöveget sem írtam meg, ő ragaszkodott hozzá. Szóval ennél tényleg nem lehet punk rockosabbat csinálni. Szóval, ő bement a stúdióba, és teljesen eksztázisba esett. Eszméletlen volt. Számunkra HR egy élő legenda, de nagyon szerény volt, és rögtön hozzáfogott a munkához. Nagyon szuper volt együtt dolgozni Vele.”
„Nagyon kevés banda tiszteli a múltat”- mondta Marcos a P.O.D. zenei elődjeikkel való együttműködéséről nyilatkozva. „De hogyan is hódíthatnád meg a jövőt, ha nem tudsz semmit sem a múltról? Mi tiszteljük a múltat, a soultól az R&B-ig és a punkig, minden, amiben volt érzés. Nagyon sok olyan dolog van, amit mi beépítettünk ezekből a zenékből a miénkbe, amivel a legtöbb mai banda egyáltalán nem is foglalkozik.”
„Minket senki sem talált ki”- Mondja Wuy büszkén. „Teljesen egyszerű emberek vagyunk, és csak elmeséljük a történetünket.”
A P.O.D.-s fiúk San Ysidroban, egy vegyes közösségű városban nőttek fel, a kaliforniai-tijuanai határon. 1992-ben a sokoldalú dobos Wuy elhívta az elkötelezett hip-hop rajongó unokatestvérét, Sonnyt, hogy legyen az énekese annak a szárnypróbálgató hardcore bandának, amit barátjával, Marcossal alapított. A P.O.D. a következő évben lett teljes a clevelandi születésű funky mániás Traāval, aki a csapat basszusgitárosa lett. A fiúk olyan punk zenekarokkal álltak egy színpadon, mint a Green Day, a Pennywise és a Vandals. Játszottak gördeszka parkokban és néhány YMCA-ben, miközben negyvenezer darabot adtak el a lemezükből, majd leszerződtek az Atlantic-kal.
A „Southtown” és a „Rock The Party (Off The Hook)” sikerein a “THE FUNDAMENTAL ELEMENTS OF SOUTHTOWN” című albumuk meg sem állt a Billboard Heatseekers listájának első helyéig, majd platina lemez lett. A remek kritikákat kapott album a San Diego Music Awardson 1999-ben az év albuma lett, az év dala kategóriában pedig a „Rock The Party (Off The Hook)” volt a befutó. Sőt, a P.O.D. két egymást követő évben is elnyerte az év legjobb Hard Rock illetve Heavy Metal csapatnak járó díjat. Sőt, a fiúk 2000-ben bekerült az év emberei közé a Rolling Stones magazinban.
A fiúk Amerika egyik legszorgalmasabb bandája: az év nagy részét koncertezéssel töltik, játszanak parkokban, kávézókban és iskolákban. Ők voltak a 2000-es Ozzfest fő szenzációi, turnéztak a Stainddel és a Crazy Townnal az MTV Return Of The Rock Tour keretein belül, majd együtt állhattak a színpadra a Kid Rockkal, a Linkin Parkkal, a Primusszal, a Sevendusttal, és a Kornnal.
A koncertezésen kívül a P.O.D. írt filmzenét és szerepelt számos Tv műsorban is. A “School of Hard Knocks” Adam Sandler „Sátánka – Pokoli poronty” című vígjátékában szerepelt és szintén ők készítettek a „Minden héten háború”-hoz és a „Ready To Rumble”-hoz zenét. Majd olyan nevezetes show műsorokban tűntek fel, mint a The Howard Stern Radio Show, a Farmclub.com és az MTV több műsorában: a 120 Minutes-ben, a The Return of the Rock-ban, és a Rock N’ Jock Bowling-ban. Sőt, Sonny meghívást nyert az ABC által sugárzott, Bill Mahler, Politically Incorrect című műsorába.
Sokoldalúságukkal kapcsolatban Marcos így nyilatkozott: „Próbálunk univerzálisak lenni. Ha el tudjuk érni, hogy a nagymamád és a 3 éves kisgyerekek is minket hallgassanak, akkor jól csináljuk. Mi a célja egy zenésznek? Azért játszik egy hangszeren, hogy hallhassák az emberek. Miért játszik élőben? Azért, hogy lássák, és hogy a zenéjét hallják. Ha meg nem, akkor mi a fenének gitározik egyáltalán?”
Diszkográfia - P.O.D.
The Fundamental Elements Of Southtown (1999)Satellite (2001)
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..