Maná
Bibliográfia - Maná
Az egyszerű felállás, ami a Manát jellemzi, hogy négy srác összeáll, dalokat írnak, és jó kis rockzenét játszanak amikor éppen lehetőség adódik rá, nem is olyan egyszerű, mint ahogy első ránézésre tűnik. A Maná, mely minden idők legnépszerűbb latin rock bandája, csodásan ötvözi zenéjében a mexikói gyökereket, melyre annyira büszkék, a képességgel, hogy mindenkire érvényes igazságokat szögezzenek le, melyeket saját kultúrájukra és annak történetére építenek. Az élet fontos dolgaival foglalkoznak: szeretet, igazság, szabadság. De eközben nem adják fel azokat a dolgokat sem, amik izgalmasak a rockzene rajongói számra: olyan számokat játszanak, amire egészen biztos, hogy mindenki pörögni fog a hosszú, forró éjszakákon.A négytagú banda – Fher Olvera: vokál, Alex González: dobok, Sergio Vallíni: gitár és Juan Calleros: basszus – legújabb lemeze, a „Revolución De Amor” (A szerelem forradalma) eddig a legütősebb anyag, ami a fiúk kezei közül kikerült. A Revoluciónon a dalok nagyon sokszínűek: hallhatunk balladákat, perzselő, salsás számokat és pörgős rock and roll dalokat. Kétségtelen, hogy a lemez annyira izgalmas és egységes, hogy 2002 egyik legfontosabb latin albuma volt.
Ez az album az első új stúdióalbumuk az 1997-es, hihetetlenül sikeres „Sueos Liquidos” óta. Már ezen a lemezen sem ragadtak le a fiúk egy bizonyos stílusnál. A Maná hosszú sikerének az a titka, hogy hajlandóak rá, hogy folyton változtassák, kiteljesítsék a hangzásvilágukat. „Ami érdekes a bandában az az, hogy nincsen egy fix stílus, amit követnünk kellene, így nincsen ami korlátok közé szoríthatna minket.” – magyarázza Fher. „Ezért is vagyunk a saját magunk producerei. Nincsen előre gyártott képlet, nincsenek konvenciók, kimondjuk, amit gondolunk.”
A Maná magáénak mondhat négy Grammy-díjat és hogy lemezeik több mint 16 millió példányban keltek el világszerte. Legutolsó turnéjukon az Egyesült Államokban, mely 1998-ban volt, 32 teltházas koncertet adtak. Latin-Amerikában várta őket a méltó folytatás: lemezeik, a "Dónde Jugarán los Nios” (1992) és a „Cuando Los Angeles Lloran” (1995). Utóbbi több mint egymillió példányban kelt el. A „Cuando Los Angeles Lloran” azért is jelentős volt, mert a sok tagcsere, melyen a csapat keresztülment megalakulása óta, ekkor végre befejeződött. A ”Sueos Liquidos” után egy áttörő újdonsággal álltak elő 1999-ben, amikor kiadtak egy MTV Unplugged albumot: a rock és reggae alapokra épülő zenéjüket afro-kubai ritmusokkal színesítették.
A csapat mostanra nem csak Mexikóban szerzett hírnevet magának, hanem sikerült elérnie a rock zene kedvelőit a világ minden táján, hiszen Carlos Santana lehetőséget adott számukra, hogy szerepeljenek az 1999-es, több millió példányban elkelt lemezén, a „Supernatural”-on, a „Corazón Espinado” című dallal. Ezt a számot a Maná írta, ők voltak saját maguk producerei, és végül két Grammyvel jutalmazták erőfeszítéseiket. A Santanával közös, 2000-es turné alkalmat adott a Manának, hogy még szélesebb közönség előtt mutatkozhasson be, és így elegendő idejük is maradt, hogy kidolgozzák az ötleteiket új albumukra, a „Revolución de Amor”-ra.
„Amikor vége lett a turnénak Santanával, akkor egy év „szabadságra mentünk”, és csak pihentünk.” – meséli Alex González, aki kubai-kolumbiai, és 1984-ben találkozott Fherrel Mexikó Városban. „Átnéztük amit írtunk, kiválogattuk ami jó és azt is ami nem, és végül összejött egy csomó új nóta. A 30-ból kiválasztottunk 12-őt. Azt mondogattuk: ’Ne a fejeddel játssz, hanem a szíveddel! Csak menj be oda, és engedd el magad.’ Azt hiszem, ez sokkal inkább az érzelmek kifejezéséről szólt, sem mint a tökéletes játékról.”
A Maná három tagja vesz részt a dalszerzésben, és nagyon szorosan együtt dolgoznak azon, hogy kiválasszák a megfelelő számokat. Míg Fher karakteres, érdes hangja a domináns az olyan idealisztikus dalokban mint a „Justicia, Tierra y Libertad” (Igazság, Föld, Szabadság) és a „Probe Juan” (Szegény Juan), Alex is szerepet kap a dobok mellett az éneklésben is, mégpedig a „Fe” (Hit) és a „Nada que Perder” (Nincs mit vesztenem) című dalokban. Sergio Vallín feltűnik a „Por qué te vas” című számban, egy George Harrison szerű vokállal.
Ha már egyszer a vendégzenészeknél tartottunk, akkor feltétlenül meg kell említenünk, hogy a Maná lemezén szerepel a latin zene két legnagyobb sztárjára: Carlos Santana („Justicia, Tierra y Libertad”) és Rubén Blades („Sabanas Frias”). „Carlos nagy hatással volt a gitárosok egy új generációjára.” – magyarázza Vallín, akinek az erőteljes részvétele az olyan dalokban mint a „Nada Que Perde” adja meg a banda nagyon energikus, gitáralapú hangzását. A legelejétől kezdve valami nagyon különleges dolog alakult ki közöttünk. Remek volt együtt dolgozni Rubénnel is. Nagyon tiszteljük amit létrehozott, emberként és zenészként egyaránt.”
A Maná olyan, amire Fher azt mondaná, hogy „anti-rock sztáros”, hiszen a zene minden pillanatban előnyt élvez az életstílussal szemben. Az olyan dalok, mint a „Pobre Juan”, mely egy nehéz sorsú mexikói emigránsról szól és a „Justicia, Tierra, y Libertad”, mely a Zapatista eszméket tükrözi, és a mexikói őslakosok jogait hangoztatja, tipikusan olyan témák, melyek a Maná zenészeit foglalkoztatják, de nem csak a dalaikban, hiszem aktívan tesznek az ügy érdekében, melyben hisznek. 1995-ben létrehozták a Selva Negrát, egy non-profit alapítványt, melynek feladata, hogy védje a több száz mérföld hosszúságú Csendes-óceáni partvidéket Mexikó területén. A Selva Negra ezen kívül iskolákat alapított a chiapasi őslakosok számára, élelemmel látott el hiányt szenvedő közösségeket, és részt vesz a Greenpeace, az Amnesty International és sok más humanitárius illetve ökológiai témákkal foglalkozó szervezet életében.
Nagyon őszinte ideológiai hitvallásuk mellett, a „Revolución de Amor”-on a Maná megmutatja, hogy mennyire élvezik a rockzenét. Fher saját bevallása szerint mint ahogyan a politikai elkötelezettségeiben is, ő egy igazi szenvedélyes ember. „Ha társadalmi változásokról szólunk, akkor azért tesszük, mert valóban így érzünk.” – mondja Fher. „Mindenek előtt egy ősi ösztön vezet minket: imádjuk a latin zenét, a latin nőket és a táncot. Én egy igazi bohém típusú ember vagyok, imádok kimenni a partra egy üveg bor és egy hölgy társaságában.”
A „Revolución de Amor”-t leginkább egy mexikói nyaralásról hazaküldött képeslaphoz lehetne hasonlítani. De egyben egy erőteljes, dallamos, ritmikus, érzelmes és politikai töltetű hitvallás a zenéről, mely hátsó udvarokon megszervezett bulikon és Amerika nyüzsgő utcáin találja meg igazi önmagát.
Maná cikkek
Imádom a music.hu-t!
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..