Fórum » MUSIC.HU » Music.hu Aktuális!
Magyar internetes zenepiac: az sms webé a jövő?
létrehozva: 2002. 09. 14.
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
2004. 06. 17. 0:00
Az újabb európai dance-lista elemzésemet elolvashatjátok a zeneáruházas cikk alatt. Mellesleg keresek olyan személyt, aki foglalkozik mobiltelefonos hírszolgáltatással (popzenei terület) .
Évi
2004. 06. 06. 0:00
ctzlhcllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
hortos toto
2004. 05. 13. 0:00
halljatok blazin' squadot hol lehet letölteni ????
2004. 04. 30. 0:00
Az interneten akad rengeteg olyan weboldal, ahol kilométeres cikkek szólnak a popzenéről vagy éppen a zeneüzletről. Azt sem olvassa el senki? Mellesleg , ha valakit érdekel a cikk, nyomtassa ki és kényelmesen, ráérősen olvassa el. Az útszéli minősítgetéseket pedig undorítónak és aljasnak tartom.
Vendég
2004. 03. 27. 0:00
Baze. Ez egy faszság! Legyen sokkal de sokkal rövidebb me elunom magam!!!
Vendég
2004. 01. 28. 0:00
Olvashatatlanul van tagolva. Neki sem sem fogtam.
Tyson89
2004. 01. 14. 0:00
anyXd
Vendég
2003. 11. 21. 0:00
Túl hosszu és most nincsen erőm elovasni .....
H lesz egyszer, majd elovasom.:)
H lesz egyszer, majd elovasom.:)
2003. 11. 18. 0:00
A hírek szerint nemsokára beindul az első fizetős letöltési
szolgáltatás Magyarországon. A számokat bankkártya és/vagy emeltdíjas sms útján szerezhetik meg és tölthetik le a zenerajongók. Én kíváncsian várom az indulását.
szolgáltatás Magyarországon. A számokat bankkártya és/vagy emeltdíjas sms útján szerezhetik meg és tölthetik le a zenerajongók. Én kíváncsian várom az indulását.
Vendég
2003. 10. 23. 0:00
NEM OLVASTAM TÚL HOSSZÚ A SZÖVEG!!!!!!LEGYEN RÖVIDEBB!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vendég
2003. 07. 26. 0:00
Nyomtatás
A Metallica története
(2000-09-19)
Mielőtt belefognék a történetbe, valamit előre kell bocsátanom. Iszonyú nehéz lesz azoknak a Metallica szimpatizánsoknak bármi újat is mondanom, akik végigböngészték a Garage Inc. CD füzetmellékletét,
vagy az együttesről szóló, nem is oly rég napvilágot látott, magyar nyelvű
könyvet, esetleg mindkettőt. Számítva arra, hogy esetleg mégsem mindenki szerezte be eddig az említett kiadványokat, mégis nekifogok. Előrebocsátom, a könyvben írottakkal nem mindenben értek egyet, jóllehet
Putterford kedvenc íróim közé tartozik. Ki tudja, talán éppen ezek a né-
zeteltérések teszik lehetővé számomra, hogy egyszer végre egy utcáról in-
dult, megasztárrá lett zenekar életútja kapcsán tegyem meg észrevételei-
met. Mert a Metallica orvosi ló, amelyen a rock és metal legkülönfé-
lébb - jó és rossz - tulajdonságai kitapinthatók. Nézzük!
Jó benne, hogy a fiatalok energiájától, bizonyítási vágyától hajtva a
rockerek és metálosok egészen másképp állnak az élethez, mint a leg-
több popzenész, aki alá odatolják a széket. Ennek következtében ele-
mentáris dobásokra, ritmusokra képesek, döngetnek, mint egy félőrült,
ami egyben a thrash egyik alapismérve. Rossz, hogy amennyiben az if-
jút hosszú évek során kifejlődő zenei tudása akár hajszálnyira viszi el a
kiindulási ponttól, azonnal árulót kiáltanak rá. Pedig csak össze kell vet-
ni a Metallica mai napig tartó sikerét, a thrash szabályaihoz mereven
ragaszkodó, egykoron menő sztárokéval. És még valami. A könyv bele-
esik abba az oly gyakori hibába, hogy folyamatosan érdemként emlege-
ti a tagok heveny italozását, holott tudásuk és történetük nem erről
szól. Egy-két extrém röffentés még belefér a pakliba, de az esemény ol-
dalankénti többszöri méltatása már komolytalanná teszi a vedelést.
Természetesen nem könyv recenziót írok, de ne az nyúljon a témához,
aki Ritchie Blackmore-t énekesnek, a kanadai Saga együttest dán kon-
certteremnek véli.
Az 1963-ban Koppenhágában született Lars Ulrich - eredeti nevén
Large Oilrig - különben sem volt utcagyerek, jól kereső profi teniszező
apjával már suhanc korában körbeutazta a világot. 1980-ban Ameriká-
ba költöztek, ahol zsákszámra vásárolta a húzós bandák lemezeit - kö-
zülük is leginkább a Diamond Head ragadta meg a fantáziáját -, belebo-
londult a dobokba és zenekart alapított. Hirdetésére James Hetfield és
Lloyd Grant jelentkezett, a Metal Massacre válogatás albumra írt Hit
The Lights szólóját végül mégis Dave Mustaine játszotta fel. Magukat
egy Oregon állambeli fanzine után Metallicának nevezték el, többnyire
feldolgozásokból álló műsorukkal első ízben 1982 márciusában jelent-
keztek. Nem sokkal később Cliff Burton vette kezébe a bőgőt,
Mustaine-nek pedig mértéktelen alkoholizálása miatt mutattak ajtót,
így kerülhetett helyére Kirk Hammett. A fiatalok halál komolyan vették
a muzsikálást, előfordult, hogy a fellépések közötti napokon 15 órát
gyakoroltak, próbáltak. Meg is lett az eredménye, a rendkívül brutális
Kill 'em All album formájában, amelynek eredetileg a kevésbé szalonké-
pes Metal Up Your Ass címet adták. Ezen a zúzáson annyira felhevültek
a fanzine szerkesztők, hogy ki is tüntették őket mindenféle címekkel.
A siker jól jött, de egyben koloncot is kötött a lábukra, mert barátaik
egy része ettől kezdve egészen napjainkig ehhez a lemezhez igazítja tel-
jesítményüket. Teljesen feleslegesen, hiszen ha kizárólag ezt a vonalat
vitték volna tovább, már rég elfelejtik ?ket. Lelkesedésük nem ismert
határt, Dániában azonnal nekiugrottak az újabb lemez készítésének,
igaz, közben Hetfield saját magát cserélte volna le a mikrofon mögött,
ha John Bush (Armored Saints) kötélnek áll. Nem tette. Az igazsághoz
tartozik, hogy Mustaine-nel lebonyolított 'válóper' ellenére az egykori gi-
táros nótái rákerültek az albumokra, s?t a villamosszéket megéneklő
Ride The Lightning társszerzőjeként neve a következő LP címadója mel-
lé is odakerült. Megszólalása fényévekkel körözte le elődjét, a csépe-
lést klasszikus zenei betét, hard rockos - általánosabban metálos - ele-
mek tarkították. Ennek következtében el is adtak belőle félmilliót, a fa-
nyalgóknak mégis a korábbi nyers durvaság hiányzott, szerintük a fiúk
eladták magukat, miközben a szaksajtó a thrash/speed vonal élharco-
sainak tartotta ?ket. Pedig az igazi változás még csak ezután jött. A
Master Of Puppets nyolcperces címadó szerzeményébe olyan dallamos
gitármotívumot illesztettek, hogy a thrash hívők egyenesen kiátkozták
?ket. Lars azzal vágott vissza, hogy darálni mindenki tud és abban tö-
kéletesen igaza volt, hogy a riffek egyre sebesebb ismételgetése, ész
nélküli váltogatása egy idő után haszontalanná és őszintén szólva unal-
massá válik. A megjelenést követően turnén Ozzy Osbourne el?tt 55
perces bizonyítási lehetőséget kaptak, de Hetfield karját törte és John
Marshall nevű roadjuknak kellett helyettesítenie. Egy másik ennél lé-
nyegesen súlyosabb tragédia történt koncert közben a Long Beach
Arena-ban, ahol az erkély korlátján illuminált, belőtt (?) állapotban
egyensúlyozó személy lezuhant és szörnyethalt. Nem akadt egyetlen
ember, aki visszatartotta volna ettől a halálos manővertől? És ha már a
halálnál tartunk. 1986. szeptember 27-én éjjel a jeges dániai ország-
úton a turnébusz egy éles kanyarban megcsúszott, oldalára billent, a mélyen alvó Burton kizuhant az ablakon, a jármű pedig maga alá temette.A túlélők a sokkot követő napokban még fontolóra vették, hogy abbahagyják a közös munkát, végül úgy döntöttek, hogy elhunyt barátjuk emlékének úgy adóznak leginkább, ha folytatják. Elkezdődött az utód kiválasztása. A véget nem érő meghallgatások során eljutottak az ismeretlen Flotsam & Jetsam játékos, Jason Newsted bemutatkozásáig, amikor is a három Metallica tag kivonult a slózira leengedni a fáradtgőzt. Közben egymásra néztek és anélkül, hogy összebeszéltek volna, egyszerre mondták ki: Ő a mi emberünk. Debütálására Japánban került sor, ahol rajongóik még azt hitték, hogy csak egy road ugrott be helyettesíteni. Mire lezavarták az előírt bulikat, véget ért az esztendő és mindenfelé csak arról beszéltek, hogy1986 a Metallica éve volt.
A fellépés sorozat végén ismét a stúdióba vezetett az út, ám Hetfield barátunk ismét karját törte, ráadásul a menedzsment is úgy döntött, hogy pártfogoltjaik egyhamar ne jelentkezzenek új lemezzel. Áthidaló megoldásként a feldolgozásokat tartalmazó, négy nap alatt felvett Garage Days Re-revisited EP-vel lepték meg a türelmetlenkedőket. A húzás iszonyúan bejött, nem így a Castle Donington-i megmérettetés. Az első, kizárólag amerikai bandákból összeállított Monsters Of Rock fesztiválon színpadra lépett kvartett meglehetősen enerváltan adta elő magát, a csorbát pár nappal később a németországi, nürnbergi - csak angolul Nuremburg, amit a könyv fordítója nem tud - fesztiválon sikerült kiküszöbölniük. Csaknem két év után végre megjelenik az ...And Justice For All album, amely több szempontból is szakítást jelent a zenekar múltjával. A szövegek konkrét társadalomkritikai éllel támadnak, mint a The Shortest Straw, az Eye Of The Beholder, de kivált a címadó nóta esetében, amikor is kimondják, hogy a bíróságok már rég nem az igazságot keresik, hanem sztárügyvédek száj- és agycsatájának helyszínei. A legmegrázóbb tétel az One(=Az ember), amelyben egy végtag nélküli, magatehetlen szerencsétlen kínlódását tárják fel, erről forgatták legelső videoklipjüket is. A Metallica könyv ezt 'kétes értékű dicsőségnek' nevezi, csak tudnám miért. Az egymást követő jelenetek megrázóak, a Johnny's Got A Gun cím?, háborús témájú könyv -ebb?l vették az ötletet - alapján rendezett jelenetei döbbenetesek. Mindez hiába, a zenekar gúny tárgyát képezte azok szemében, akik megragadtak a thrash milliószor 'elcsépelt' kliséinél. Az egészben az a szomorú, hogy Lars és társai maguk is beálltak a fanyalgók sorába, holott semmi okuk nem volt rá. A One című opuszt a Los Angeles-i Grammy díjkiosztáson élőben is eljátszották, sőt mindenütt azt suttogták, hogy ők lesznek a nyerők. Nem így történt. A botrányos eredményhirdetés a Best Hard Rock/Heavy Metal kategóriában a Jethro Tullt hozta ki győztesnek. Ha eddig csak kétségei voltak valakinek a világban zajló díjkiosztások tisztessége fel?l, attól kezdve bizonyos lehetett abban, hogy a döntnökök még az egyes kategóriák mögöttes tartalmával sincsenek - szándékosan vagy tudatlanul - tisztában. (Egyébként ugyanez történt 1999-ben a magyarországi Aranyzsiráf díjkiosztásnál. Sz.G.) A lemezbemutató turné ettől függetlenül gyilkos 18 hónapig tartott, nem csoda, hogy a banda ezt követ?en szabadságolta magát. Kissé megkésett vigaszként érkezett a hír, hogy a One végül 1990-ben megkapta a Best Metal Performance (=BMP) Grammyt, ami ekkor már rendkívül erőltetettnek hatott és ugyanolyan botrányos, mint korábban a Jethro kategóriaidegen kitüntetése. (Egy évvel kés?bb a Queent?l átemelt Stone Cold Crazy-ért ugyanezt a BMP kupát vehették volna át, ha elmennek az ünnepségre.) A lemeztelen id?szakot a kiadó egy EP gy?jteménnyel hidalta át, amelyen csalinak három ki nem adott felvételt is elhelyezett. Üzletileg ügyes - bár nem igazán sikeres -, erkölcsileg igen csúnya dobás volt. A Metallica könyvben ebből az időszakból származó idézet, hogy '...Hetfield szégyenszemre Budweisert szürcsölgetett, és beismerte, hogy kedvenc itókájától, az Absolut vodkától eltiltották...'. Hogy Putterford süllyedt-e olyan mélyre, hogy ezt a baromságot tartsa fontosnak egy életpálya ismertetőben, vagy a zenekar rajongóinak véleményét tolmácsolta, nem tudom, de mindenképp elképesztően alacsony színvonal és felfogás. Ha egy zenészt annak alapján minősítenek, hogy mit iszik, akkor a műfajnak annyi. Az is elgondolkodtató, hogy az üzleti spirál hajtja olyan magasra a költségeket, hogy lassan már roppant kockázatos rockbandákkal foglalkozni, helyettük olcsóbban előrángatható bármelyik play-back tátogó ugri-bugri. Ha igaz, a Metallica 'fekete' - azóta viselik állandóan a gyász színű anzugot - albuma egymillió dollárba, azaz 220 millió forintba (!) került, és ennek a hihetetlen summának bizony valóban semmi köze már a rock eredeti szellemiségéhez. Az egészben az a morbid, hogy nem ezért szereztek újabb haragosokat, hanem az eszméletlenül jól - a klip formátumban is - elkapott Unforgiven hangszerelésért. Belekeverték ugyanis a spagettiwesternekben felhasznált egyik Morricone hangmintát, ami egyesek szemében halálos bűnnek számított. Megint mások a Nothing Else Matters líraisága miatt károgtak, holott egy tökéletesen felépített darab, tessék csak megfigyelni a gitárhangszínek fokozását. Az eredmény önmagáért beszél, még akkor is, ha hatalmas pénzt öltek a promócióba. A lemez Amerikában is, Angliában is No. 1. és ezt a hírt éppen az 1991-es budapesti koncert idején kapták, miközben a 17 milliós eladással a min?ségi rock híveinek táborát szélesítették.
1992. április 20-án ők is a Wembley Stadionban tisztelegnek az elhunyt Freddy Mercury előtt, de ekkor még az a gond, hogy csak saját számokkal műsoroznak, Hetfield pedig csak egy rangos, alkalmi társulással nyomatja a Stone Cold Crazyt. Néhány hónappal kés?bb a színpadon felrobbant világítóberendezés súlyos égési sérülésekkel fekteti meg, átmenetileg ismét John Marshall - ekkor már a Metal Church tagja - helyettesíti. A rengeteg kritikai támadás ellenére 1993-ban a legkülönfélébb díjakat veszik át Amerikában, bár mint mondottam, ezek hitelessége megkérdőelezhető. Június 9-én a Cult és a Megadeth társaságában léptek fel az MTK Stadionban, ma már hihetetlenül alacsony, 1000 forintos belépőért. Be szép id?k is voltak!
1995 májusa és 1996 februárja között iszonyú mennyiségű anyagot vesznek fel, dupla lemeznek szánják, végül két részletben tálalják. Elsőnek a Load kerül piacra, amelynek már valóban alig van köze - talán semmi - az eredeti Metallicahoz, ami korántsem minőségi, sokkal inkább műfaji váltást jelent. Az Ain't My Bitch akár a Doors-féle Radhouse Blues mintája lehetne, a Poor Twisted Me a Danzig, a Mamma Said a country pedal steel gitár hangzásával műt. Eredeti rajongótáboruk tökéletesen kettévált, ugyanakkor újabbakkal bővült és ezúttal a német Metal Hammer olvasói révén aratnak le minden babért, az év végi összesítéskor. A mindössze néhány felvétellel kiegészített korábbi reszli a Reload inkább a hard rock irányába húz, és ott van az újabb botránykő is, a The Memory Remains, rajta Mick Jagger egykori barátnőjének, Marianne Faithfulnak hangjával. Egyesek őrülten tajtékozva gyalázzák a zenekart, de ez már senkit nem érdekel, a nagy többség elfogadja a Purple No One Came hasonmás Bad Seed és a Beatles/King's X prototípusú Where The Wild Things Are ötleteket, az Attitude-ban még a hegedű is előkerül. Lars már csak tesz a megjegyzésekre, állítja, hogy a Metallica mindig is azt játszotta, ami neki tetszett. Ebben van is igazság, na meg üzleti érzék. Az egykori suttyókból 50 millió lemez eladása után a világ 38. leggazdagabb társasága lett. Ritkuló fürtű családapák, limuzinal járó, szivarozó tőkések, akik bevallásuk szerint a jövőben inkább a stúdiót választják a színpad helyett. Nem kell irigyelni tőlük a sikert, a mai rockidegen környezetben is olyan széles tömegeket fognak meg újabban a '70-es évek hard rock korszakát idéző lemezeikkel, amelyek a techno/disco korszakban lassan már azt is elfelejtik, hogy valaha ilyen létezett.
Még valami. Számomra, és bízom benne, hogy nem vagyok egyedül, a Metallica akkor is ugyanannyit érne a szememben, ha egyetlen serleget, kupát sem vágtak volna hozzájuk a díjkiosztó komédiák alkalmával. Az sem érdekel, hogy mit, mennyit ittak, kit hánytak össze, amint azt a róluk szóló magyar nyelvű könyv csámcsogva tálalja. Ez a Monica Lewinsky színvonal. Számomra a tehetségük az egyetlen mérce.
Szakács Gábor
Diszkográfia: Kill 'em All 1983
Ride The Lightning 1984
Master Of Puppets 1986
...And Justice For All 1988
Metallica 1991
Load 1996
Reload 1997
Garage Inc. 1998
na meg egy csomó maxi különféle
nemzetiségű változatban.
Box Set - Live Shit, Binge and Purge 1993
Jónap Tamás
A cikket az alábbi címen találod a music.hu-n:
http://www.music.hu/news.php?cikk=493
A Metallica története
(2000-09-19)
Mielőtt belefognék a történetbe, valamit előre kell bocsátanom. Iszonyú nehéz lesz azoknak a Metallica szimpatizánsoknak bármi újat is mondanom, akik végigböngészték a Garage Inc. CD füzetmellékletét,
vagy az együttesről szóló, nem is oly rég napvilágot látott, magyar nyelvű
könyvet, esetleg mindkettőt. Számítva arra, hogy esetleg mégsem mindenki szerezte be eddig az említett kiadványokat, mégis nekifogok. Előrebocsátom, a könyvben írottakkal nem mindenben értek egyet, jóllehet
Putterford kedvenc íróim közé tartozik. Ki tudja, talán éppen ezek a né-
zeteltérések teszik lehetővé számomra, hogy egyszer végre egy utcáról in-
dult, megasztárrá lett zenekar életútja kapcsán tegyem meg észrevételei-
met. Mert a Metallica orvosi ló, amelyen a rock és metal legkülönfé-
lébb - jó és rossz - tulajdonságai kitapinthatók. Nézzük!
Jó benne, hogy a fiatalok energiájától, bizonyítási vágyától hajtva a
rockerek és metálosok egészen másképp állnak az élethez, mint a leg-
több popzenész, aki alá odatolják a széket. Ennek következtében ele-
mentáris dobásokra, ritmusokra képesek, döngetnek, mint egy félőrült,
ami egyben a thrash egyik alapismérve. Rossz, hogy amennyiben az if-
jút hosszú évek során kifejlődő zenei tudása akár hajszálnyira viszi el a
kiindulási ponttól, azonnal árulót kiáltanak rá. Pedig csak össze kell vet-
ni a Metallica mai napig tartó sikerét, a thrash szabályaihoz mereven
ragaszkodó, egykoron menő sztárokéval. És még valami. A könyv bele-
esik abba az oly gyakori hibába, hogy folyamatosan érdemként emlege-
ti a tagok heveny italozását, holott tudásuk és történetük nem erről
szól. Egy-két extrém röffentés még belefér a pakliba, de az esemény ol-
dalankénti többszöri méltatása már komolytalanná teszi a vedelést.
Természetesen nem könyv recenziót írok, de ne az nyúljon a témához,
aki Ritchie Blackmore-t énekesnek, a kanadai Saga együttest dán kon-
certteremnek véli.
Az 1963-ban Koppenhágában született Lars Ulrich - eredeti nevén
Large Oilrig - különben sem volt utcagyerek, jól kereső profi teniszező
apjával már suhanc korában körbeutazta a világot. 1980-ban Ameriká-
ba költöztek, ahol zsákszámra vásárolta a húzós bandák lemezeit - kö-
zülük is leginkább a Diamond Head ragadta meg a fantáziáját -, belebo-
londult a dobokba és zenekart alapított. Hirdetésére James Hetfield és
Lloyd Grant jelentkezett, a Metal Massacre válogatás albumra írt Hit
The Lights szólóját végül mégis Dave Mustaine játszotta fel. Magukat
egy Oregon állambeli fanzine után Metallicának nevezték el, többnyire
feldolgozásokból álló műsorukkal első ízben 1982 márciusában jelent-
keztek. Nem sokkal később Cliff Burton vette kezébe a bőgőt,
Mustaine-nek pedig mértéktelen alkoholizálása miatt mutattak ajtót,
így kerülhetett helyére Kirk Hammett. A fiatalok halál komolyan vették
a muzsikálást, előfordult, hogy a fellépések közötti napokon 15 órát
gyakoroltak, próbáltak. Meg is lett az eredménye, a rendkívül brutális
Kill 'em All album formájában, amelynek eredetileg a kevésbé szalonké-
pes Metal Up Your Ass címet adták. Ezen a zúzáson annyira felhevültek
a fanzine szerkesztők, hogy ki is tüntették őket mindenféle címekkel.
A siker jól jött, de egyben koloncot is kötött a lábukra, mert barátaik
egy része ettől kezdve egészen napjainkig ehhez a lemezhez igazítja tel-
jesítményüket. Teljesen feleslegesen, hiszen ha kizárólag ezt a vonalat
vitték volna tovább, már rég elfelejtik ?ket. Lelkesedésük nem ismert
határt, Dániában azonnal nekiugrottak az újabb lemez készítésének,
igaz, közben Hetfield saját magát cserélte volna le a mikrofon mögött,
ha John Bush (Armored Saints) kötélnek áll. Nem tette. Az igazsághoz
tartozik, hogy Mustaine-nel lebonyolított 'válóper' ellenére az egykori gi-
táros nótái rákerültek az albumokra, s?t a villamosszéket megéneklő
Ride The Lightning társszerzőjeként neve a következő LP címadója mel-
lé is odakerült. Megszólalása fényévekkel körözte le elődjét, a csépe-
lést klasszikus zenei betét, hard rockos - általánosabban metálos - ele-
mek tarkították. Ennek következtében el is adtak belőle félmilliót, a fa-
nyalgóknak mégis a korábbi nyers durvaság hiányzott, szerintük a fiúk
eladták magukat, miközben a szaksajtó a thrash/speed vonal élharco-
sainak tartotta ?ket. Pedig az igazi változás még csak ezután jött. A
Master Of Puppets nyolcperces címadó szerzeményébe olyan dallamos
gitármotívumot illesztettek, hogy a thrash hívők egyenesen kiátkozták
?ket. Lars azzal vágott vissza, hogy darálni mindenki tud és abban tö-
kéletesen igaza volt, hogy a riffek egyre sebesebb ismételgetése, ész
nélküli váltogatása egy idő után haszontalanná és őszintén szólva unal-
massá válik. A megjelenést követően turnén Ozzy Osbourne el?tt 55
perces bizonyítási lehetőséget kaptak, de Hetfield karját törte és John
Marshall nevű roadjuknak kellett helyettesítenie. Egy másik ennél lé-
nyegesen súlyosabb tragédia történt koncert közben a Long Beach
Arena-ban, ahol az erkély korlátján illuminált, belőtt (?) állapotban
egyensúlyozó személy lezuhant és szörnyethalt. Nem akadt egyetlen
ember, aki visszatartotta volna ettől a halálos manővertől? És ha már a
halálnál tartunk. 1986. szeptember 27-én éjjel a jeges dániai ország-
úton a turnébusz egy éles kanyarban megcsúszott, oldalára billent, a mélyen alvó Burton kizuhant az ablakon, a jármű pedig maga alá temette.A túlélők a sokkot követő napokban még fontolóra vették, hogy abbahagyják a közös munkát, végül úgy döntöttek, hogy elhunyt barátjuk emlékének úgy adóznak leginkább, ha folytatják. Elkezdődött az utód kiválasztása. A véget nem érő meghallgatások során eljutottak az ismeretlen Flotsam & Jetsam játékos, Jason Newsted bemutatkozásáig, amikor is a három Metallica tag kivonult a slózira leengedni a fáradtgőzt. Közben egymásra néztek és anélkül, hogy összebeszéltek volna, egyszerre mondták ki: Ő a mi emberünk. Debütálására Japánban került sor, ahol rajongóik még azt hitték, hogy csak egy road ugrott be helyettesíteni. Mire lezavarták az előírt bulikat, véget ért az esztendő és mindenfelé csak arról beszéltek, hogy1986 a Metallica éve volt.
A fellépés sorozat végén ismét a stúdióba vezetett az út, ám Hetfield barátunk ismét karját törte, ráadásul a menedzsment is úgy döntött, hogy pártfogoltjaik egyhamar ne jelentkezzenek új lemezzel. Áthidaló megoldásként a feldolgozásokat tartalmazó, négy nap alatt felvett Garage Days Re-revisited EP-vel lepték meg a türelmetlenkedőket. A húzás iszonyúan bejött, nem így a Castle Donington-i megmérettetés. Az első, kizárólag amerikai bandákból összeállított Monsters Of Rock fesztiválon színpadra lépett kvartett meglehetősen enerváltan adta elő magát, a csorbát pár nappal később a németországi, nürnbergi - csak angolul Nuremburg, amit a könyv fordítója nem tud - fesztiválon sikerült kiküszöbölniük. Csaknem két év után végre megjelenik az ...And Justice For All album, amely több szempontból is szakítást jelent a zenekar múltjával. A szövegek konkrét társadalomkritikai éllel támadnak, mint a The Shortest Straw, az Eye Of The Beholder, de kivált a címadó nóta esetében, amikor is kimondják, hogy a bíróságok már rég nem az igazságot keresik, hanem sztárügyvédek száj- és agycsatájának helyszínei. A legmegrázóbb tétel az One(=Az ember), amelyben egy végtag nélküli, magatehetlen szerencsétlen kínlódását tárják fel, erről forgatták legelső videoklipjüket is. A Metallica könyv ezt 'kétes értékű dicsőségnek' nevezi, csak tudnám miért. Az egymást követő jelenetek megrázóak, a Johnny's Got A Gun cím?, háborús témájú könyv -ebb?l vették az ötletet - alapján rendezett jelenetei döbbenetesek. Mindez hiába, a zenekar gúny tárgyát képezte azok szemében, akik megragadtak a thrash milliószor 'elcsépelt' kliséinél. Az egészben az a szomorú, hogy Lars és társai maguk is beálltak a fanyalgók sorába, holott semmi okuk nem volt rá. A One című opuszt a Los Angeles-i Grammy díjkiosztáson élőben is eljátszották, sőt mindenütt azt suttogták, hogy ők lesznek a nyerők. Nem így történt. A botrányos eredményhirdetés a Best Hard Rock/Heavy Metal kategóriában a Jethro Tullt hozta ki győztesnek. Ha eddig csak kétségei voltak valakinek a világban zajló díjkiosztások tisztessége fel?l, attól kezdve bizonyos lehetett abban, hogy a döntnökök még az egyes kategóriák mögöttes tartalmával sincsenek - szándékosan vagy tudatlanul - tisztában. (Egyébként ugyanez történt 1999-ben a magyarországi Aranyzsiráf díjkiosztásnál. Sz.G.) A lemezbemutató turné ettől függetlenül gyilkos 18 hónapig tartott, nem csoda, hogy a banda ezt követ?en szabadságolta magát. Kissé megkésett vigaszként érkezett a hír, hogy a One végül 1990-ben megkapta a Best Metal Performance (=BMP) Grammyt, ami ekkor már rendkívül erőltetettnek hatott és ugyanolyan botrányos, mint korábban a Jethro kategóriaidegen kitüntetése. (Egy évvel kés?bb a Queent?l átemelt Stone Cold Crazy-ért ugyanezt a BMP kupát vehették volna át, ha elmennek az ünnepségre.) A lemeztelen id?szakot a kiadó egy EP gy?jteménnyel hidalta át, amelyen csalinak három ki nem adott felvételt is elhelyezett. Üzletileg ügyes - bár nem igazán sikeres -, erkölcsileg igen csúnya dobás volt. A Metallica könyvben ebből az időszakból származó idézet, hogy '...Hetfield szégyenszemre Budweisert szürcsölgetett, és beismerte, hogy kedvenc itókájától, az Absolut vodkától eltiltották...'. Hogy Putterford süllyedt-e olyan mélyre, hogy ezt a baromságot tartsa fontosnak egy életpálya ismertetőben, vagy a zenekar rajongóinak véleményét tolmácsolta, nem tudom, de mindenképp elképesztően alacsony színvonal és felfogás. Ha egy zenészt annak alapján minősítenek, hogy mit iszik, akkor a műfajnak annyi. Az is elgondolkodtató, hogy az üzleti spirál hajtja olyan magasra a költségeket, hogy lassan már roppant kockázatos rockbandákkal foglalkozni, helyettük olcsóbban előrángatható bármelyik play-back tátogó ugri-bugri. Ha igaz, a Metallica 'fekete' - azóta viselik állandóan a gyász színű anzugot - albuma egymillió dollárba, azaz 220 millió forintba (!) került, és ennek a hihetetlen summának bizony valóban semmi köze már a rock eredeti szellemiségéhez. Az egészben az a morbid, hogy nem ezért szereztek újabb haragosokat, hanem az eszméletlenül jól - a klip formátumban is - elkapott Unforgiven hangszerelésért. Belekeverték ugyanis a spagettiwesternekben felhasznált egyik Morricone hangmintát, ami egyesek szemében halálos bűnnek számított. Megint mások a Nothing Else Matters líraisága miatt károgtak, holott egy tökéletesen felépített darab, tessék csak megfigyelni a gitárhangszínek fokozását. Az eredmény önmagáért beszél, még akkor is, ha hatalmas pénzt öltek a promócióba. A lemez Amerikában is, Angliában is No. 1. és ezt a hírt éppen az 1991-es budapesti koncert idején kapták, miközben a 17 milliós eladással a min?ségi rock híveinek táborát szélesítették.
1992. április 20-án ők is a Wembley Stadionban tisztelegnek az elhunyt Freddy Mercury előtt, de ekkor még az a gond, hogy csak saját számokkal műsoroznak, Hetfield pedig csak egy rangos, alkalmi társulással nyomatja a Stone Cold Crazyt. Néhány hónappal kés?bb a színpadon felrobbant világítóberendezés súlyos égési sérülésekkel fekteti meg, átmenetileg ismét John Marshall - ekkor már a Metal Church tagja - helyettesíti. A rengeteg kritikai támadás ellenére 1993-ban a legkülönfélébb díjakat veszik át Amerikában, bár mint mondottam, ezek hitelessége megkérdőelezhető. Június 9-én a Cult és a Megadeth társaságában léptek fel az MTK Stadionban, ma már hihetetlenül alacsony, 1000 forintos belépőért. Be szép id?k is voltak!
1995 májusa és 1996 februárja között iszonyú mennyiségű anyagot vesznek fel, dupla lemeznek szánják, végül két részletben tálalják. Elsőnek a Load kerül piacra, amelynek már valóban alig van köze - talán semmi - az eredeti Metallicahoz, ami korántsem minőségi, sokkal inkább műfaji váltást jelent. Az Ain't My Bitch akár a Doors-féle Radhouse Blues mintája lehetne, a Poor Twisted Me a Danzig, a Mamma Said a country pedal steel gitár hangzásával műt. Eredeti rajongótáboruk tökéletesen kettévált, ugyanakkor újabbakkal bővült és ezúttal a német Metal Hammer olvasói révén aratnak le minden babért, az év végi összesítéskor. A mindössze néhány felvétellel kiegészített korábbi reszli a Reload inkább a hard rock irányába húz, és ott van az újabb botránykő is, a The Memory Remains, rajta Mick Jagger egykori barátnőjének, Marianne Faithfulnak hangjával. Egyesek őrülten tajtékozva gyalázzák a zenekart, de ez már senkit nem érdekel, a nagy többség elfogadja a Purple No One Came hasonmás Bad Seed és a Beatles/King's X prototípusú Where The Wild Things Are ötleteket, az Attitude-ban még a hegedű is előkerül. Lars már csak tesz a megjegyzésekre, állítja, hogy a Metallica mindig is azt játszotta, ami neki tetszett. Ebben van is igazság, na meg üzleti érzék. Az egykori suttyókból 50 millió lemez eladása után a világ 38. leggazdagabb társasága lett. Ritkuló fürtű családapák, limuzinal járó, szivarozó tőkések, akik bevallásuk szerint a jövőben inkább a stúdiót választják a színpad helyett. Nem kell irigyelni tőlük a sikert, a mai rockidegen környezetben is olyan széles tömegeket fognak meg újabban a '70-es évek hard rock korszakát idéző lemezeikkel, amelyek a techno/disco korszakban lassan már azt is elfelejtik, hogy valaha ilyen létezett.
Még valami. Számomra, és bízom benne, hogy nem vagyok egyedül, a Metallica akkor is ugyanannyit érne a szememben, ha egyetlen serleget, kupát sem vágtak volna hozzájuk a díjkiosztó komédiák alkalmával. Az sem érdekel, hogy mit, mennyit ittak, kit hánytak össze, amint azt a róluk szóló magyar nyelvű könyv csámcsogva tálalja. Ez a Monica Lewinsky színvonal. Számomra a tehetségük az egyetlen mérce.
Szakács Gábor
Diszkográfia: Kill 'em All 1983
Ride The Lightning 1984
Master Of Puppets 1986
...And Justice For All 1988
Metallica 1991
Load 1996
Reload 1997
Garage Inc. 1998
na meg egy csomó maxi különféle
nemzetiségű változatban.
Box Set - Live Shit, Binge and Purge 1993
Jónap Tamás
A cikket az alábbi címen találod a music.hu-n:
http://www.music.hu/news.php?cikk=493
Vendég
2003. 07. 15. 0:00
Hogy lehet képet rakni???
Vendég
2003. 05. 31. 0:00
De nem ütjük jóvan
2003. 05. 28. 0:00
Akit érdekel a zenebiznisz, olvassa el a Madonnáról és a Musicmaxról írt cikkemet. (Cak üssétek be a keresőbe, hogy Musicmax.)
Vendég
2003. 04. 20. 0:00
Vendég
2002. 12. 04. 0:00
Ha a kalózlemezeket (cd) veszik ezerért mint a cukrot, akkor úgyanigy vennék a gyárit is,ha nem 4000-be kerulne. Aminek előállitási költsége töredéke mint egy másolat előállitása. Megkellene vizsgálni kinek az érdeke ez a világpiaci ár. Mert ugyebár a világpiaci bér az 40-szerese a hazainak.
2002. 11. 04. 0:00
szerintem tul hozu a cik es ez semkise olvasa el me ha meglatja valaki az megijed tole!!!!!!!!!!!!amugy meg jo a szoveg meg aki irta csak tul obeszedu volt amugy kiraly a aki irta!
2002. 09. 14. 0:00
Neked mi a véleményed a cikkről?