Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

Republic:A reklám után

Republic - Republic:A reklám után

A kilencvenes évek egyik legsikeresebb hazai popzenekara, a Republic 'A reklám után' címmel adta ki legújabb stúdiólemezét, amely már a megjelenését követő héten a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) eladási listájának élére került. Bódi László (Cipő) és csapata - akik számára az aranylemez minden évben 'kötelező' feladat - elsősorban a dalok kendőzetlen őszinteségének tulajdonítja a sikert.

,A reklám után cím arra utal - magyarázza Cipő -, hogy napjainkban szinte minden a mértéktelen vásárlásról, fogyasztásról szól. A kereskedelmi televíziók csak azért igyekeznek nézhető műsorokat csinálni, hogy a programot megszakító reklámblokkokra is minél több nézőt ültessenek a képernyő elé. Gyakran elhangzik a figyelemfelkeltőnek szánt mondat: a reklám után megnézhetik a most született háromfejű lovat, a reklám után megláthatják, hogyan gyilkolta meg anyósát a texasi ámokfutó. A Republic - amelyben a frontember, Cipő mellett Tóth Zoltán gitározik és billentyűs hangszereken játszik, Patai Tamás gitározik, Boros Csaba basszusgitározik és Nagy László Attila dobol - tehát az új lemezen sem tagadta meg önmagát: szinte mindvégig ironikusan, olykor metsző gúnynyal mesélnek a Magyarországon és a világban megfigyelhető jelenségekről, tendenciákról. A kereskedelmi tévéknek címzett bírálat ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a Republicnak nincs szüksége a média nyújtotta nyilvánosságra: ők is gyakran nyilatkoznak különböző rádióknak, rendszeresen szerepelnek televíziós show-műsorokban, bár Cipő szerint 'a Republic már megteheti, hogy nemet mondjon'.
A zenekar 1990-ben kezdte pályáját, s bemutatkozó lemezével (Indul a mandula) nagy sikert aratott - néhány akkori daluk (mint a Repül a bálna vagy a Neked könnyű lehet) még ma is gyakran felhangzik a rádióban és a koncerteken, akárcsak a kilencvenes évek közepéről származó 67-es út vagy Szállj el, kismadár. Az elmúlt tizenegy év alatt a Republicnak - a válogatásokat is beszámítva - tizenöt lemeze jelent meg, ami hazai viszonylatban alighanem rekord. 'Aki azt állítja, hogy három-négy évig azért nem csinált lemezt, mert érlelte magában a dalokat, biztosan nem mond igazat' - vélekedik Boros Csaba. 'Aki ilyen ritkán meri vállalni a nyilvánosságot az vagy tehetségtelen, vagy teljesen mással foglalkozik, nem a zenével. Nem olyan nagy dolog évente tizenkét-tizennégy új dalt összehozni, különösen akkor nem, ha egy zenekarban többen is írnak. Mi természetesnek tartjuk, hogy évente legyen új stúdiólemezünk, és a jelek szerint azok is igénylik ezt, akik szeretik a Republicot. Az aranylemez elérése számunkra kötelező feladat, és általában nem is szokott problémát jelenteni' - teszi hozzá Cipő.
Az elmúlt tizenegy évben a Republic életében is voltak hullámvölgyek, de az énekes-zeneszerző úgy látja, mindig pontosan tudták és érezték, hogy mikor vannak mélyponton, s ilyenkor az önkontroll, az akaraterő segített, a rajongók nem is vettek észre semmit. A csapat rajongótábora egyébként meglehetősen fanatikus: néhány tucat ember minden fellépésükre (vagyis évente száz-százhúsz koncertre) elkíséri őket, s már nemcsak Budapesten, hanem több vidéki városban is működik Republic baráti kör, amelyhez több százan csatlakoztak. A többnyire sportcsarnokban, színházteremben vagy szabadtéren (tehát nem kis klubokban) fellépő Cipő és társai hagyományosan nagy népszerűségnek örvendenek a határon túli magyar fiatalok körében: rendszeresen turnéznak Erdélyben és a Felvidéken, de a Vajdaságban is többször jártak. 'Van valami a dalaink szövegében és hangulatában, amit a határon túl élők magukénak éreznek' - mondja Cipő, majd hozzáteszi, hogy ez a valami semmiképpen sem nacionalizmus, sokkal inkább kendőzetlen őszinteség, s annak kifejezése, hogy az elmúlt tíz-tizenkét évnek itthon és a határon túli magyarlakta területeken sem csak győztesei voltak, hanem szép számmal akadtak vesztesek is.
A Republic hosszú ideje változatlan felállásban dolgozik együtt - még a technikusok, a roadok sem cserélődnek -, s ezt az állandóságot nagyon fontosnak tartják. Az elmúlt években Cipő ugyan kiadott egy szólólemezt és más előadóknak (pl. Koncz Zsuzsának) is írt néhány dalt, Boros Csaba pedig egy ideig televíziózott - az azóta megszűnt A3 televízió műsorvezetője volt -, de egy pillanatra sem merült fel bennük, hogy a Republicot bármi is háttérbe szorítsa. 'Ez az életünk, ezt akarjuk csinálni, ameddig csak lehet' - mondják szinte egyszerre.

2001. 10. 29.

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

2002. 06. 30. 0:00
Neked mi a véleményed a cikkről?
Vendég 2002. 10. 17. 0:00
egész jó
Vendég 2002. 10. 17. 0:00
11 albumuk már megvan,még 4-et kéne szerezzek valahonnan és minden király lenne
Vendég 2002. 10. 27. 0:00
Szeretnem tundi hogy ossszesen mennyi albumuk van ... beleertve az aranyalbumot is meg minden... koszike
Vendég 2002. 12. 09. 0:00
Van a Republicnak hivatalos honlapja, vagy olyan oldal, ami bővebben foglalkozik az együttessel?

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

További hozzászólások »

Republic:A reklám után cikk képei
Republic - Republic:A reklám után