Hírek
A „manó” megy Malmőbe
Ha lesz egy kis időm, utánanézek, milyen volt a Táncdalfesztiválok visszhangja. Az MTVA második alkalommal rendezte meg az egykori Táncdalfesztiválok mai változatát, de annyi negatív, sőt rosszindulatú kritikát még nem is olvastam zenei versenyről, mint amennyit az idei A Dalról. A szakma és a közönség egy része szó szerint alázta.
Többször is az volt az érzésem, tulajdonképpen minden rendben lett volna, ha A Dalt – a szabályokkal szembemenve – valamelyik kereskedelmi tévécsatorna tűzi műsorára.
Az egyik hírportál a lebonyolítási rendszert kritizálta. A cikkíró szerint a középdöntők feleslegesek, elég lett volna három elődöntőt és egy döntőt rendezni. Ez azonban részletkérdés. Ráadásul a rendszer indokolható. A Dal egyik célja, hogy a műsorba bekerülő szerzemények slágerré váljanak, s ezt segíti, ha a legtovább jutók nem kétszer, hanem háromszor hangzanak el.
Sokan azt rótták fel a köztévének, hogy túlságosan komolyan veszi az Eurovíziós Dalfesztivált, feleslegesen nagy hűhót csap körülötte. Utólag belegondolva, nekem a műsorok alatt egyszer sem jutott eszembe az összeurópai fesztivál. A Dal attól elvonatkoztatva is életképes. Tavaly az első műsorfolyam, a maga gyermekbetegségeivel együtt is legalább négy slágert adott nekünk, magyaroknak. A Compact Disco győztes szerzeménye (Sound of Our Hearts) mellett Heincz Gábor Biga (Learning to Let Go), Kállay-Saunders András (I Love You) és Gyurcsík Tibor (Mozi szélesvásznon) zeneszáma nagy sikert ért el, a mai napig hódít. Ha nincs a műsor, a dunaszerdahelyi Gyurcsík például a gyors és szerencsétlen X-Faktor-beli búcsúja után eltűnik a süllyesztőben. A Dallal kapott még egy esélyt, amellyel élt is, mert nemcsak jó előadó, hanem színpadra termett egyéniség is – olyan, akire a tinilányoknak szükségük van. Az idei válogatón elhangzott harminc szerzeményből akár tíz is sláger lehet. És ez a legfontosabb! Ezek a dalok gazdagítják a magyar zenei életet. Ebből a szempontból lényegtelen, hogyan szerepel a győztes a svédországi Malmőben.
Végre egy zenei tévéműsor, amelyben nem nemzetközi slágerek, átdolgozások, hanem vadonatúj zeneszámok kapnak teret. Amelyben a zsűri tagjai nem áltatják a versenyzőket hamis illúziókkal, ahogyan hasonló műsorokban ezt előszeretettel teszik. (Már a legelején kiesőkkel közlik, hogy színpadra termettek, meg helyük van a zeneiparban, miközben a valós könnyűzenei életben még a legtovább jutók többségére is csak tiszavirág-életű karrier vár. Ha egyáltalán vár.)
Az egyik sajtótermék azt is tudni vélte, hogy a háttérben eldöntötték, Radics Gigi utazik Malmőbe, ha törik, ha szakad. Most többen azt sajnálják, hogy nem a tökéletes hangú őstehetség, Radics Gigi kapott lehetőséget…
Érdekes módon azt az okoskodó zenei cikkírók egyike sem vette észre, hogy Csiszár Jenő zsűritag az egyik elődöntőben a 2009-es eurovíziós győztes norvég Alexander Rybak nevét Rájdeknek mondta…
ByeAlex győzelme korántsem meglepetés. Amikor kiderült, hogy a zsűri sorrendje alapján az első négyben végzett, már nyilvánvaló volt, hogy a Walkó Csaba zsűritag által manónak nevezett fiatalembernek komolyak az esélyei, ugyanis a Kedvesem című szerzeménye egyre népszerűbb.
Egyébként képtelenség megtalálni a megfelelő dalt egy kiszámíthatatlan fesztiválra. Az elmúlt években több kiváló előadó képviselte a magyar színeket. Olyanok, akikről a szakma áradozott, a közönségnek annyira mégsem jöttek be, vagy az undorító szimpátiaszavazás miatt nem kaparinthattak meg jobb helyezést.
A győztes Kedvesem a végletek dala. Leszerepelhet, de akár az élmezőnyben is végezhet. ByeAlex nem profi énekes. Hangi adottságaival bizonyára a mezőny végén kullog majd. De ahogy nekem, az európai közönség egy jelentős részének is tele a hócipője az olyan, futószalagon érkező tökéletes hangú énekesekkel, akik nem egyéniségek. ByeAlex egyéniség. Sőt jelenség.
A kérdés csak az, hogy a malmői színpadon, abban a három percben képes lesz-e megfogni a közönséget úgy, ahogy bennünket megfogott. Az Eurovíziós Dalfesztiválig még több mint két hónap van hátra. A produkció alakítható, csiszolható, hősünk énektudása javítható. Angolra pedig csak akkor lenne érdemes lefordítani a szerzeményt, ha tükörfordítás készülne, különben ez a furcsa, szellemes és jópofa dal a lelkét veszítené el. (Új Szó)
(Fotók: MTVA)
2013. 03. 05. 7:11
További Eurovíziós Dalfesztivál cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..