Hírek
A Gerendás-levél
Évek óta vártam, hogy neves zenész előálljon valami hasonlóval. Hogy végre középpontba kerüljön az a kiábrándító helyzet is, amely a tehetségkutató tévéműsorok csillogó világa mögül alig látszik. Gerendás Péter levele kapcsán azonban rossz irányba indult el a párbeszéd, többen politikai ügyet kreáltak belőle, pedig a politikának ehhez vajmi kevés köze van.
Több olyan híresség szólalt meg Gerendás Péter kiborulása kapcsán, akik nem látják át, vagy nem akarják átlátni a zeneipart. Bízom abban, hogy minden megszólalónak a gyűjteményében több Gerendás-CD is van, és az elmúlt időszakban a megcsappant számú koncertjeit sem hagyták ki. Remélem, érvényes ez a Demokratikus Koalíció elnökére is, aki – szokás szerint – ezt is a jelenlegi miniszterelnök és kormánya számlájára írta.
Nyilvánvaló, hogy Gerendás levele a végső elkeseredésében fogalmazódott meg. Valójában nem akarja maga mögött hagyni a hazáját, hiszen úti célja sincs. A Liszt Ferenc-díjas zeneszerző, énekes a Facebookon jelentette be, hogy elköltözik Magyarországról, bár azt még nem tudja, hova. Bevallása szerint döntésének két fő oka van: az egyik az idehaza tapasztalható fasizálódás, a másik a megélhetési gondok.
Az első ok – szerintem – nem mérvadó. Nem szabad néhány ostoba ember véleményéből, beszólásából messzemenő következtetéseket levonni. Sőt ezeket ignorálni kell. A zeneszerető emberek mindegyike és a magyarok túlnyomó többsége elismeri Gerendás munkásságát. A megélhetési panaszok a zenész kiborulásának valódi okai. Kilenc gyermek édesapja, s a gazdasági válság a nagycsaládosokat sújtja leginkább. Az a válság, amely rányomja bélyegét a zeneiparra, de a sok sebből vérző zeneipar mélyrepülése már jóval korábban elkezdődött. Tulajdonképpen a rendszerváltozás előtt.
Miután megszűnt a Hungaroton monopolhelyzete, az egyre szaporodó lemezkiadók évente sok tucat új előadó, zenekar, ilyen-olyan formáció albumával árasztották el a piacot. Egyre többen kezdtek el szeletelni abból a tortából, amelyből a kommunizmus éveiben javarészt csak a kiválasztottaknak jutott. Szerencsére a legfőbb bevételi forrás, a kazettaforgalom virágzott. (Mostanság, az illegális zeneletöltés korában visszasírjuk azt a volumenű kazettahamisítást, amely utólag korántsem tűnik olyan nagynak.) Koncertekből, egyéb fellépésekből sem volt hiány. Megnyíltak a határok, a magyarlakta vidékek rendezvényein is anyaországi előadók, zenészek kezdték szórakoztatni a nagyérdeműt. Olyanok is, akiknek idehaza már nem volt közönségük, de velük elhitették, hogy mekkora sztárok. Aztán néhány évig a kazettát kiszorító CD-piac is virágzott.
Az ezredforduló után jöttek az igazi problémák. Az internet térhódításával a CD-forgalom zsugorodni kezdett. A nyugat-európai országokban az emberek egy csoportját meg lehetett győzni a legális zeneletöltés fontosságáról, tudatosították, hogy csak így marad meg a zene jövője. Mifelénk viszont a fizetős zeneletöltés továbbra is gyerekcipőben jár. Miért fizessünk érte, ha ingyen is hozzájuthatunk? – ez a nézet terjedt el. Talán itt lehetne elővenni a politikusokat, számon kérni rajtuk, hogy nem fordítottak figyelmet a közönség meggyőzésére.
Aztán elindultak a tehetségkutató tévéműsorok, futószalagon kapjuk az új sztárokat. Olyanok is labdába rúghatnak, akik normális körülmények között nem tudnák megvetni a lábukat, a mesterséges eszközök igénybevételével viszont ideig-óráig tündökölhetnek. Egyes kimutatások szerint az aktuális tehetségek a fellépések 70-80 százalékát viszik. Ehhez másokat ki kell szorítaniuk a piacról. Sokaknak tehát a CD-forgalom csökkenése után a másik fontos bevételi forrásuk, a koncertjeik száma is megcsappant. A piac már réges-régen nem tud eltartani ennyi előadót, de a televízió továbbra is szállítja az újakat.
Egy pozitívuma azért van a történteknek. A mai kezdők már tudják, hogy a zenészélet nem nyugdíjas állás, a fő állású könnyűzenészeket fokozatosan felváltják a másodállásban zenélők. Az, aki ma sikeres, holnapra el is felejtődhet. Nyilván annak, aki harminc-negyven évig (jól) megélt a zenéből, nagyon nehéz elfogadnia a kialakult helyzetet.
A piac pedig kegyetlen: diktál, megmondja, kire van igény és kire nincs. Ráadásul nem a tehetség a legfontosabb szempont, korántsem a legtehetségesebbek érvényesülnek. Ezt is nehéz megemészteni. A mai popsztárnak olyannak kell lennie, mint például Tóth Gabi. Olyan dalokat kell jól énekelnie, amelyeknek közönsége van, és amelyeket a rádió is játszik. Közben hetente többször is fel kell tűnnie a televízió ilyen-olyan műsoraiban, valamint az újságok címlapján kell szerepelnie valós és kreált magánéleti ügyekkel. Ha tetszik, ha nem, ez lett a nyerő típus. Tiszteljük Gerendást azért, amiért ezt nem vállalja be, de ezzel máris lépéshátrányba kerül.
Egy valamit Gerendás Péternek is tudatosítania kell, hogy külföldön sem jobb a helyzet, a zenészek ott is ezekkel a problémákkal küzdenek. Ahogy látjuk, szerencsére többen próbálnak segítőkezet nyújtani neki, és remélhetőleg Magyarországon találja meg a boldogulását. Ha mégsem sikerül, nincs mese, váltania kell. Akár 57 évesen is. Mai világunkban sokan kényszerülnek pár évvel a nyugdíjazás előtt teljesen új területen megkeresni a boldogulásukat. Az ő történetük pedig még címlapra sem kerül.
2013. 04. 11. 7:38
További Gerendás Péter cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..