Hírek
Magyar öröm, dán győzelem
Márciusban A Dal című tévéshow döntője után azt jósoltam, hogy ByeAlex Malmőben vagy leszerepel, vagy előkelő helyen zár. Ez attól függ, hogy az egyszerű dalocskájával a három perc alatt képes lesz-e úgy megfogni az európai közönséget, ahogy bennünket, magyarokat megfogott.
Csak a két véglet jöhetett számításba. Utólag bevallva, a nevesincs celebek és az évente egyszer zeneszakértővé előlépő újságírók, de főleg az internetes oldalak fórumaiban megjelent negatív bejegyzések hatására egy idő után már nem nagyon bíztam a sikerben.
Mi, magyarok olyat tettünk, amit korábban nem mertünk meglépni. Olyan előadót küldtünk ki az idei Eurovíziós Dalfesztiválra a svédországi Malmőbe, akiről tudtuk, alaposan ki fog lógni a mezőnyből, akit az agyoncsinált előadók leénekelnek a színpadról. De bíztam abban, hogy a szakmai zsűri és a nézők nem csak az énektudás alapján hozzák meg döntésüket.
Bejött a lépésünk. ByeAlex a Zoohacker remixében előadott Kedvesemmel az előkelő tizedik helyen végzett, ami a harmadik legjobb magyar helyezés Friderika 1994-es negyedik és Rúzsa Magdi 2007-es kilencedik helye után. Az a bizonyos nagy kő már csütörtökön leesett a szívemről, miután ByeAlex bejutott a szombati döntőbe. (Nyolcadikként, hatvanhat ponttal kvalifikálta magát.) Az elődöntő volt a vízválasztó.
A Kedvesem – akárcsak bennünket – Európát is megosztotta, amit biztató jelként könyveltem el. A rosszindulatú internetes kommentek közül csak kevés fogalmazott meg építő jellegű kritikát. A velük szembenállóknak bejött a jópofa, végtelen nyugalmat árasztó, egyszerű hangvételű dalocska, s nem zavarta őket ByeAlex egyelőre korántsem tökéletes énekhangja.
A döntőben tizenhetedikként, Kővágó Dániel gitáros és Wéber Helga vokalista társaságában színpadra lépő magyar előadó nyolcvannégy pontot gyűjtött össze. A legnagyobb meglepetés a Németországtól, kontinensünk második legfontosabb zenei piacától kapott maximális tizenkét pont. A kettes számú meglepetés a Romániától kapott nulla pont. Finnországtól és Svájctól tíz-tíz, Albániától nyolc pont érkezett.
ByeAlex sikere részben a média és a sajtó kudarca. Az emberek többségének elege van a tévés tehetségkutatókból kikerülő, tökéletesen éneklő, agyonsztárolt percemberekből és a címlapos celebekből. Nemcsak Magyarország, hanem egész Európa az antisztárokat keresi. ByeAlexből és szerzeményéből sugárzik az őszinteség. A zenész nem markol sokat, de azt jól fogja, és nem engedi el. „Szerintem önmagáért beszél, hogy Magyarország eddigi harmadik legjobb eredményét értem el, ráadásul tizenkét pontot kaptam a németektől. Úgy érzem, kiderült, hogy Európa nyitott egy új dologra: egy énekes magát hozza, ne pedig másoljon! Tudom, hogy sokat kell még fejlődnöm, mert jó dalszerzőnek tartom magam, de előadóként még van hová előrelépnem. Nagyon jó érzés volt az arénában tizenvalahányezer embernek énekelni, most nem voltam ideges, mint az elődöntőben” – mondta ByeAlex az MTI-nek.
Az 58. Eurovíziós Dalfesztivált a dán Emmelie de Forest nyerte meg az Only Teardrops című szerzeménnyel. A húszesztendős énekesnő kétszáznyolcvanegy pontot gyűjtött, negyvenhét ponttal megelőzve az azerbajdzsáni Farid Mammadovot, hatvanhéttel az ukrán Zlata Ognevichet. „Nagyszerű dolog történt az életemben, köszönöm Dániának, és azoknak, akik bíztak bennem. Erős verseny volt, és csodálatos érzés, hogy sikerült” – ezek voltak a győztes első mondatai a döntő utáni sajtótájékoztatón. Köszönetet mondott Svédországban élő rokonainak is, az édesapja ugyanis svéd. Hozzátette: a svéd kötelék szempontjából is különösen boldogító számára, hogy Malmőben nyerte meg a versenyt. „Hogy mit üzenek a hozzám hasonló fiataloknak? Mi kell a sikerhez? Kellenek jó tanárok, remek zenésztársak, de el kell viselni a kudarcokat is, és kitartónak kell lenni” – foglalta össze Emmelie de Forest.
A helyzet továbbra is változatlan: az előadók és dalaik többsége csak a hazájukban életképesek, európai szinten – egy-két kivételtől eltekintve – labdába sem rúgnak. Idén ugyan többször volt olyan érzésem, mintha a verseny próbálná behozni a lemaradását, de még így is sok-sok évre van a jelenlegi európai felhozataltól és divatirányzatoktól. Az elmúlt évekkel ellentétben azonban nem keserű a szájízem, hiszen ByeAlex alaposan helytállt, bebizonyította azt, amit évek óta mondogatok, javarészt a tehetségkutató tévéműsorok kapcsán, hogy egyéniségek kellenek a zeneiparnak, s nem futószalagon érkező, tökéletes hangú tucatsztárok. A Kedvesem hetek óta a rádióállomásaink legjátszottabb magyar dala, sikere fokozódni fog, s most már szinte biztosra vehető, hogy 2013 legnagyobb és legemlékezetesebb magyar slágereként vonul be a zenetörténetbe. (Új Szó)
2013. 05. 21. 7:11
További Eurovíziós Dalfesztivál cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..