Hírek
Brit uralom a zenepiacon
Az európai zenei életet évek óta uraló brit zeneipar folyamatosan és látványosan erősödik. Az amerikai albumeladási lista élmezőnyében régebben csak elvétve bukkant fel brit zenész, az utóbbi időben viszont mindig találunk ott egyet-kettőt.
Már csak ebből eredően sem meglepő, hogy a brit zeneipar világviszonylatban – egy most nyilvánosságra hozott kimutatás szerint – csodás évet tudhat maga mögött. Mostanában az Egyesült Királyságban elsősorban külföldi zenészek tarolnak, s nekik köszönhetően a britek régen nem látott eladási mutatókkal büszkélkedhetnek.
A múlt
A Brit HanglemezipariSzövetség (British Phonographic Industry – BPI) adatai szerint 2012-ben a világon eladott nagylemezek 13,3 százaléka brit előadó munkája – ekkora szeletet a szigetország korábban nem tudhatott magáénak. 2011-ben ez az arány 12,6 százalék volt. Tavaly világviszonylatban elsősorban hét album, Adele tottenhami énekesnő (a 2008-as 19 és a 2011-es 21), a Mumford & Sons londoni folk-rock zenekar (a 2009-es Sigh No More és a tavalyi Babel), a Muse devoni rockegyüttes (The 2nd Law), Emeli Sandé skót énekesnő (Our Version of Events) és Ed Sheeran halifaxi énekes (+) nagylemezei iránt volt számottevő kereslet. Ezekből az Amerikai Egyesült Államokban is sokat értékesítettek, ahol 2012-ben az albumok 13,7 százalékát britek adták el. „Rendkívül büszkének kell lennünk arra, hogy piacvezető zeneiparunk tovább erősödik, és rekordot ért el. A brit zenét az egész világon hallgatják, mi pedig továbbra is támogatjuk a kreatív iparágainkat, amelyek lehetőségeket, munkahelyeket teremtenek, és nagyban hozzájárulnak a gazdaságunkhoz” – jelentette ki David Cameron brit miniszterelnök.
Az elmúlt hat évből ötször az év legnagyobb példányszámban eladott nagylemeze brit zenészé volt. 2007-ben Amy Winehouse (Back to Black), 2008-ban a Coldplay (Viva la Vida or Death and All His Friends), 2009-ben Susan Boyle (I Dreamed a Dream), 2011-ben és 2012-ben Adele (21) albumából fogyott el a legtöbb. A szigetországiak uralmát 2010-ben Eminem (Recovery) amerikai rapper szakította meg.
A jelen
A zeneipar az Egyesült Királyságban jelenleg is csúcsra jár. Igaz, ez csak részben a britek érdeme. Az elmúlt tíz héten mindegyik listavezető dalból több mint százezer példányt adtak el, amire az új évezredben még nem volt példa. A sort az egy hétig trónoló Rudimental londoni elektrozenei kvartett indította el az Ella Eyre közreműködésével készült Waiting All Night című felvétellel. Aztán négy hétig a francia Daft Punk uralta a mezőnyt a két amerikaival, Pharrell Williams énekessel és Nile Rodgers gitárossal készült Get Lucky című slágerrel. Ezt követően egy hétig ismét angol volt az első, Naughty Boy rapper a Sam Smith énekessel készült La La La című szerzeménnyel. Negyedik hete pedig a Los Angeles-i Robin Thicke a listavezető a két amerikaival, T.I. rapperrel és Pharrell Williams énekessel közösen komponált és a közreműködésükkel előadott Blurred Lines című dallal. Az 1977. március 24-én született énekes alaposan felforgatta a zenepiacot, nemcsak a britet, hanem világszerte, a múlt héten az amerikai és a német rangsorban is átvette a vezetést. Most már biztos, hogy mégsem a Daft Punk felvétele, a Get Lucky lesz a nyár legnagyobb világsikere, hanem Robin slágere. Az énekesnek korábban az amerikai, a brit, és a német listán sem volt TOP 10-es dala, pedig már a hatodik stúdiólemezét készíti, amely a tervek szerint július végén jelenik meg. A Blurred Lines producere, Pharrell Williams a Daft Punk Get Lucky című számából is kivette a részét társszerzőként, és abban is énekel. (Új Szó)
2013. 06. 27. 20:00
További Listamustra cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..