Hírek
Prodigy - múlt és jelen
A hangfalakból zavarodott, sötét, enyhén kedélybeteg nóta bömböl. A disszonáns hanghullámok közé egy durva gitárszóló keveredik. A mélyen mocskos, sötét basszus lengeti a gatyám szárát, miközben egy élénk funkba áztatott groove járja át sejtjeimet. A mixet végigkísérő „borzalmas” háttérhangok hol előtérbe kerülnek, hol visszahúzódnak a félig elfelejtett rémálmaim közé, melyben nevető rendőrök és bohócok kísértenek. Eddig olyan, mint a „Halloween” zenéje szorozva ezerrel! Aztán meghallom Keith Flint gúnyos és kicsit dühös hangját. Távolról, de erősen, hidegen, de mégis tüzesen kántálja a dal refrénjét: ‘We Love Royhypnol, She got Royhypnol, We take Royhypnol, Just forget it all.’
Nagyon zavarba ejtő ez a szám. A punk zene legsötétebb árnyékában azért fel-felragyog a durván hasba vágó funk. A Prodigy –a világ legjobb elektro-punk együttese- 5 év után először ad ki új kislemezt, ‘Baby’s Got a Temper’ fedőnéven. Nem kell nagyon bemutatni a srácokat, de persze jó tudni, hogy ők kivívták „a város utolsó együttese” címet.
A kezdetek óta saját ösvényükön járnak a kortárs kultúra dzsungelében. A ‘Firestarter’-rel rávilágítottak az otthoni generációs szakadékokra, a ‘Smack My
Bitch Up’ pedig biztosította nekik a halhatatlanságot.
Az 1997-es ‘Fat of the Land’ album a legnagyobb példányszámban elkelt brit nagylemez lett, amely a kiadás első hetében 22 országban volt No.1 - ha érdekel a statisztika. Az első héten Angliában annyit adtak el belőle, mint a többi top 15-ből összesen. Úgy került az első helyre, hogy a második ‘OK Computer’ Radiohead albumnál 8-szor többet adtak el belőle. USA-ban az első héten 200959 példány kelt el. Összehasonlítás képen vegyük a Man in Black hollywoodi kasszasikerének filmzenéjét, amelyből 177470 albumot adtak el ennyi idő alatt, vagy a Spice Girls csupán 147922 eladott ’Spice’ című lemezét!
Az album megjelenését követő 18 hónapban a Prodigy több mint 1 millió embernek mutatta be lehengerlő koncertjét, a 35 országot érintő élő turnéja során. Felléptek – többek közt – Moszkvában, ahol 250 ezer rajongó látogatott el a Vörös térre és a háború sújtotta Bejrútban is; ott éppen, hogy megúszták a villamosszéket, és szemtanúi voltak egy lövöldözésnek.
Valójában a Prodigyt sosem érdekelte a statisztika. Mindig teljes gázzal nyomultak az adrenalintól fröcsögő rock’n’roll őrületbe, és bűntető zajokkal reagáltak az aktuális világban tapasztalható udvarias káoszra.
Azonban túl régen hallhattuk már e zajt. A csend hosszúra nyúlt. A harmadik album megjelenése után Liam Howlett hű maradt önmagához, és nem csinált új Prodigy albumot, amíg nem érzett kedvet hozzá. Az is benne volt a levegőben, hogy sosem lesz több Prodigy album, mivel Liam nem hajlandó céltalan kislemezeket és a semmitmondó albumokat futószalagon gyártani – ellentétben más előadókkal, nem veti alá magát különböző szerződésbeli kötelezettségeknek.
Megállta a helyét és hű maradt önmagához. Na azért nem kerülték el teljesen a zenei kalandok a Prodigy háza táját.
Először Liam a kritikusok körében is jó fogadtatásra találó old skool mix albumot készítette el, ‘Prodigy Present Dirtchamber Vol. 1’ címen, amelyben a jó öreg DJ újra kiélhette a lemezforgatás nyújtotta örömöket. Kezdetben a Radio1 ’Mary-Anne Hobbs Breezeblock’ showjába készült a set, de Liam annyira élvezte a dolgot, hogy kiszélesítette a projektet. Ennek eredményeként született a mestermű.
Az ezt követő hónapokban Liam Nagy-Britannia szerte bemutatta a klubokban DJ tehetségét - óriási sikerrel. Ennek ellenére a stúdióban sem tétlenkedett. 2000-ben összeállt 3D-vel a Massive Attack-ból és elkészítették a még ki nem adott ‘No Souvenirs’-t, amely eredetileg Alex Garland, ‘The Beach’ című filmjének zenéjeként készült, de túl jól sikerült ahhoz, hogy ezen kiadják. A duo továbbá elkészítette egy pornó film (Uránusz kísérlet) betétdalát is. A ‘Titan’ c. szám kellemes downtempo beatjeit pszichedelikus szintetizátor vadítja meg.
A csapat többi tagja is új tájakra merészkedett. Maxim új szolo albumot készített olyan hip-hop legendák közreműködésével, mint Divine Styler, Diamond J, Blood of Abraham és Poetic, valamint Skin és Sneaker Pimps - ‘Hell’s Kitchen’ címen.
Keith Flint nemcsak motorversenyzés iránti szenvedélyét élte ki ebben az időszakban, hanem megtanult gitározni, és saját számokat szerez későbbi kiadás céljából.
Leeroy Thornhill kivált az együttesből, hogy solo karrierjét egyengesse.
Az új Prodigy anyag alapját Keith gitárjátéka szolgáltatta Liam számára. Eleinte Liam és Keith egy barátjukkal zenélgetett Keith házában. Először felvették a házban a zenei anyagot, amelyet később Liam felvitt a számítógépre és összerakta belőle az új Prodigy számokat. A ‘Nuclear’ és a ‘Trigger’ című számokat 2001 nyarán hallhatta először a közönség az európai nyári fesztiválok színhelyén.
Mikor Keith rögzítette a ‘Baby’s Got a Temper’ demóját, azonnal megszületett a szöveg is, és elkészült a csapat legújabb single-je. A számot először Ausztráliában játszották nagy sikerrel a Big Day Out turnén, majd két hónapnyi csiszolgatás után megszületett a ‘Baby’s Got a Temper’ végső verziója.
Ezzel a Prodigy egy még energikusabb, nyers hangzást ért el, amely új területekre repíti a hallgatót. A Sex Pistols tüze lángol e remek nótában, amelyet a Public Enemy féle Bomb Squad zajok varázsolnak 100% Prodigy-vé. Egyébként a ‘Baby’s Got a Temper’ volt a csapat 2002 áprilisi fellépésének csúcspontja USA-ban, a Coachella Fesztiválon. Nem kétséges, hogy hasonló flashben lesz részük az idén nyáron Európában megrendezésre kerülő fesztiválok résztvevőinek is.
2001-ben Liam azt nyilatkozta, hogy a Prodigy „még mindig k..va időszerű”. 2002-ben a Prodigy újra támadásba lendül. Liam, Keith és Maxim nem csupán időszerűek, hanem ők napjaink legfontosabb együttese. Tovább járják saját útjukat. Továbbra is egyedülállót nyújtanak. Ők a város utolsó együttese. Mindig kisebbségben vannak, de nem tűnnek el.
-ford.
2002. 07. 04.
További Prodigy cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..