Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Hírek

2014 könnyűzenei összefoglalója

Listamustra - 2014 könnyűzenei összefoglalója

Mozgalmas és izgalmas évet tudhatunk magunk mögött a könnyűzenében. Sok meghatározó változás állt be. Ami a régi maradt, az a futószalagon történő sztárgyártás, a kereskedelmi televíziók továbbra is – szó szerint – termelik a tiszavirág-életű énekeseket. De ne is foglalkozzunk ezzel.

Helyette írjunk a változásokról. A dalok brit listájába július 1-jétől beleszámítják az internetes zenehallgatást, a streamelést. Az Egyesült Királyságban legalább harminc másodpercig kell hallgatni a zeneszámokat – száz stream egy eladással egyenlő. Az Official Charts Company szerint azért volt szükség az újításra, mert megváltoztak a zenefogyasztási szokások. Novemberben az amerikai Billboard magazin is rászánta magát hasonló lépésre, változtatott az albumeladási rangsor összeállításának módján. Az Amerikai Egyesült Államokban az új rendszer alapján egy nagylemez dalaiból tíz digitális eladás vagy ezerötszáz online hallgatás egy eladásnak számít. A Billboard tavaly februárban változtatott a Hot 100 dallista összeállításának szabályain. A zeneszámok forgalma – letölthető változatban és maxi CD-n –, valamint a rádióállomások játszási adatai mellett beleszámítja az USA területén a videoklipek YouTube-os nézettséget is.

Szeptember egyik hetében Meghan Trainor a dalok brit rangsorának 33. helyén tanyázott az All About That Bass című slágerrel, pedig az a lista zárásáig sem letölthető, sem fizikai formátumban beszerezhető nem volt. Helyezését a streamelésekkel érte el. Ez az első felvétel, amely kizárólag a hallgatásoknak köszönhetően került be a negyvenes mezőnybe. Az 1993. december 22-én született massachusettsi Meghan Trainor az év legnagyobb felfedezettje, zeneszáma az amerikai listát nyolc, a britet négy, a németet hat hétig vezette. Félő azonban, hogy egyslágeres előadóként vonul be a zenetörténetbe.

További két dal, a Happy és a Timber jutott fel a számunkra mindhárom fontos slágerlista csúcsára. A Gru című animációs film második részéből is ismert aranyos Happy 2014 legmeghatározóbb slágere, biztosan örökzölddé válik. Előadója, a korábban főleg háttéremberként sikeres Virginia Beach-i Pharrell Williams negyvenen túl lett igazi sztár. A zenei élet felgyorsulását mutatja, hogy a miami Pitbull és a Los Angeles-i Ke$ha az év elején hódító Timber című dala az év végére el is felejtődött.

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül Taylor Swift bravúrjait sem. A zeneipar már hetekkel korábban szajkózta, hogy a pennsylvaniai énekesnő október 27-én megjelenő albuma jócskán megszépítheti 2014 addigi amerikai nagylemez-eladási statisztikáját. A számszerűsítés ugyanis elég siralmas: miközben a dalok forgalma évről évre emelkedik, az albumoké folyamatosan és rohamosan csökken. Arra még a legoptimistábbak sem számítottak, hogy Taylor Swift 1989 című korongjából 1 millió 287 ezer példányt vásárolnak a kiadás hetében az amerikai piacon. Több fogyott el belőle, mint az eladási rangsor következő hetven helyén szereplő nagylemezekből összesen. Az énekesnő a Hot 100 lista élén saját magát váltotta, a Shake It Off után a Blank Space című slágere vette át a vezetést.

2014-ben világszerte befutott a 2009-től működő Clean Bandit. A cambridge-i zenekar az elektronikus tánczenét komolyzenével házasítja. A basszusból és élő dobból, valamint deep house elemekből építkező zenéjét barokkos vonósszólamokkal egészíti ki – stílusát a szakma barokk house-nak nevezte el. A zenészek dalaikat kiváló hangszerelési ötletekkel dobják fel, és különböző vokalistákkal dolgoznak. A Rather Be című slágerükben Jess Glynne énekel.

Az év legnagyobb zenei baklövése az ír U2 Songs of Innocence című stúdióalbumának forgalmazási módja. A nagylemezt az Apple ingyen feltöltötte minden iTunesszal (digitális zenei és videoállományok lejátszására szolgáló médialejátszó) rendelkező felhasználó könyvtárába. A közönséget megosztó lépést követően külön alkalmazást kellett létrehozni, hogy a felhasználók megszabadulhassanak az addig letörölhetetlen ajándéktól. Az albumot huszonhatmillióan raktározták el, és további nyolcvanegymillióan legalább belehallgattak. Az adat nem túl hízelgő, hiszen az iTunes közel félmilliárd felhasználóhoz juttatta el. Bono, a U2 frontembere elismerte, hogy túlzásba vitték művészetük terjesztését, és bocsánatot kért a felhasználóktól, amiért a nagylemez letöltődött a készülékeikre. A Songs of Innocence az eladási listákra csak a fizikai és a fizetős digitális megjelenést követően kerülhetett fel (mivel az emberek az iTunestól a beleegyezésük nélkül kapták meg, s nem fizettek érte), de nem szerepelt túl fényesen.

Tovább tarol a One Direction. A négy angol és egy ír énekes alkotta fiúcsapat az első együttes, amely eddigi mind a négy stúdióalbumával elfoglalta az amerikai nagylemez-eladási rangsor első helyét. Egy másik fiúcsapat (bár igazából kinőtt már ebből a kategóriából), a Take That – nagy meglepetésre – trióként tért vissza. A III című korongot Gary Barlow, Mark Owen és Howard Donald készítette Jason Orange és Robbie Williams nélkül. A cím erre utal.

Nem mehetünk el szó nélkül az Eurovíziós Dalfesztivál mellett sem. Egyre több országban rittyentenek televíziós show-műsort a fesztiválhoz a győztes produkció kiválasztására. Vadonatúj szerzemények versenyeznek, s nem agyonsztárolt percemberek énekelnek ismert dalokat, slágereket. Az élő tévéműsorba beválogatott dalok egy része slágerré válik, és gazdagítja az adott ország zenei életét. A magyar válogató, A Dal jó néhány zeneszáma helyet kapott 2014 slágerei között, például a HoneyBeast (A legnagyobb hős), Bogi (We All), Király Viktor (Running Out of Time), a New Level Empire (The Last One) vagy a már az elődöntőben kiesett Cserpes Laura (Úgy szállj) felvétele. Ha az Eurovíziós Dalfesztivált innen nézzük, akkor látható: jelentős feladata és hatása van. Az összeurópai rendezvény már más képet fest, képtelen a megújulásra. Conchita Wurst, a szakállas osztrák transzvesztita idei győzelmével nem szabad megbékélni. A Rise Like a Phoenix című szerzemény egy született (énekes)nővel a középmezőnyben végzett volna. Sokak szerint Európa a dalversenyen a toleranciára szavazott. A mindennapi életben azonban korántsem vagyunk ilyen elfogadók. A zeneipar sem az, időközben bebizonyosodott, hogy Conchita nem állja meg a helyét a zenei életben. Győzelme csak kis részben a sokszínű Európa lenyomata, javarészt a szenzációéhségünknek köszönhető. Az Eurovíziós Dalfesztivál jövője semmi jóval nem kecsegtet. Az idei tanulsága az, hogy a dalnak nincs nagy szerepe, az előadó a lényeg. Minél extrémebb, annál jobb. Az viszont örömteli, hogy Kállay-Saunders András a zseniális Running című szerzeménnyel az előkelő ötödik helyen végzett.

Összefoglalónkat egy másik örömteli ténnyel zárjuk: 2014-ben magyar világsztár született. Bombaként robbant az interneten Csemer Boglárka Boggie Parfüm című zeneszámának videoklipje, amelyben azt láthatjuk, hogyan retusálnak bomba nőt egy hétköznapi lányból. Nézettsége már harmincmillió felett jár. Boggie ennek köszönhetően a világ számos pontjáról kap koncertmeghívásokat.

Jó dalokkal teli 2015-öt kívánok! (Vasárnap)

Puha József

2014. 12. 31. 17:27

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

VENDÉG 2015. 01. 15. 7:49
JÓ!!!

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

2014 könnyűzenei összefoglalója cikk képei
Listamustra - 2014 könnyűzenei összefoglalója