Hírek
Dream Theater - Train of thought
Bár az évek során a zeneértő kritikusok megtettek mindent, hogy a Dream Theater bódító zenéjét meghatározzák, de a csapat kifogott rajtuk: zenéjüket, mely a rock műfaj határait is szétfeszíti, továbbra is teljes képtelenség beskatulyázni.
A "Train of Thought" -tal pedig száguldanak tovább: izgalmas és felvillanyozó utazás ez egy sötét és dekadens zenei világon át. Ami ezt a lemezt megkülönbözteti az előzőektől nem a csapat tehetsége, amivel a metál zenét átformálják, hanem az az erő, ahogyan ezt teszik. Az alig több mint egy órás Train of Thought kíméletlenül darabokra szaggatja a hangfalakat, mindössze egyetlen két perces szünetet (egy kísérteties zongora-basszus-cselló remekmű, melynek címe „Vacant”) engedélyezve, mielőtt újra teljes erővel kezd tombolni. A kvintett (az új album dalait a turnén írta, melyet a tavaly megjelent, kritikusok által méltán elismert Six Degrees of Inner Turbulence megjelenése után kezdtek a fiúk.
„Bizonyos koncerteken teljes egészében eljátszottuk a Metallica Master of Puppetsét és az Iron Maiden Number of the Beastjét.” – meséli Portnoy. „Ezt sokszor megtettük már az évek során, hogy a koncertjeink egyedülállóak legyenek, és a rajongók egyszerűen imádják. Ezúttal azonban az, hogy játszottuk ezeket az albumokat, nagy hatással volt ránk a lemezünk felvétele során. Az, hogy az elejétől a végéig eljátszottuk ezeket a lemezeket felnyitotta a szemünket, hogy milyennek is kell lennie egy igazi klasszikus albumnak. Megpróbáltuk megtalálni, hogy mi az, ami ezt a két albumot különlegessé teszi, és rájöttünk, hogy mind a kettő nagyon ütős, kevesebb, mint 60 percesek, és csak hét vagy nyolc dal található rajtuk.”
„Aztán megnéztük a saját listánkat, és rájöttünk, hogy a legagresszívabb dalainkat – „Pull Me Under”, „The Mirror” „Home” – a legjobb élőben játszani, és a rajongóknak is ezek a kedvencei. Úgyhogy ezeket szem előtt tartva leegyszerűsítettük a dolgokat és arra koncentráltunk, hogy a hangzás olyan szuper legyen, amennyire csak lehet. A végeredmény pedig, az Images and Words kivételével (1992), az eddigi legrövidebb, sőt legütősebb albumunk lett.”
A "Train of Thought" a harmadik album melynek Portnoy és Petrucci közösen voltak a producerei és melyet Kevin Shirley (Aerosmith, Led Zeppelin) kevert. “John és én remekül kijövünk egymással.” – magyarázza Portnoy. “A legelső naptól fogva szorosan együtt dolgoztunk a Dream Theater kreatív feladatain, úgyhogy teljesen természetes, hogy egyszer csak mi ketten lettünk a producerek.”
Erőteljes hangzás, borongós hangulat és dallamvilág, ehhez tökéletesen illeszkedő dalszövegek és design: ez jellemzi a Train of Thoughtot, mely minden stílushatárt elsöpör amint őrületes sebességet diktálva száguldja végig a kicsit több mint egy órát. Már az album nyitó kislemeze is lázadó: Petrucci ezzel a számmal „mutat be” azoknak aki lekicsinylik a csapat zenéjét. „Azoknak, akik megértik, hogy miről van szó, kezet nyújtok, akik viszont kételkednek bennünk, azoktól elvárom, hogy fogadjanak el olyannak, amilyen vagyok.” A dalt egy beszélgetés inspirálta, amikor is a zeneipar egyik fejese azt tanácsolta a gitárosnak, hogy a csapat hangzását nem ártana hozzáigazítani a mostani divathoz.
„Ez az egész arról szól, hogy kitartasz az elveid mellett, és nem kötsz kompromisszumokat. Már 18 éve ezt csináljuk.” – magyarázza Portnoy. „Zeneileg, ez egy erőteljes, egyértelmű üzenettel bíró dal, és tökéletesen megmutatja, milyenek vagyunk. Nyilvánvaló volt, hogy ez lesz a nyitó kislemez az albumról.”
A Train innen indul ki, majd olyan dalok következnek melyeket a magányosság („Endless Sacrifice”) a függőséggel való küzdelem („This Dying Soul”), családi konfliktusok („Honor Thy Father”) inspiráltak, sőt, hallhatunk egy elképesztő, klasszikus témákból építkező instrumentális darabot is („Stream of Consciousness”). „A zene agresszivitása arra inspirált minket, hogy sötét szövegeket írjunk. Szerelmes szavak valahogyan nem illenének a képbe” – nevet Portoy amikor az album szomorú és megrázó hangulatáról kérdezzük.
Az album záró száma az „In The Name Of God” mely azokat vonja kérdőre, akik a vallást használják fel, hogy az embereket cselekvésre provokálják. „Ez egy borongós dalszöveg egy borongós dalhoz egy borongós lemezen, mely borongós idők közepette született,” – mélázik el Portnoy. „Azt hiszem, hogy ez a lemez csúcspontja, mely tizennégy percben magába foglal mindent a kemény progresszív zenétől kezdve a latinos és klasszikus hatásokig. Minden ami a Dream Theatert jellemzi egy dalba sűrítve.
Az album borongós hangulatát csak erősíti a neves szürrealista művész, Jerry Uelsmann, aki sötét árnyalatokat és fényeket használ, melyek félelmetesek, izgalmasak, és tökéletesen illeszkednek minden egyes dalhoz. „Az egyik rajongónk hívta fel a figyelmemet Uelsmann munkáira.” – magyarázza Portnoy. „Az alkotásai legtöbbször fekete-fehérek és tökéletesen illenek a lemezünkhöz. A fotó montázsai pedig lenyűgözőek.”
2003. 11. 19.
További Dream Theater cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..