Hírek
Szubjektív „szigetes” gondolatok a fesztiválokról
Ülök a Szigeten. Mármint a Sziget Fesztiválon. A programot illetően a bőség zavarával küzdöm, ha jobbra indulok el, legalább tíz közül választhatok, ha balra, úgyszintén. Tényleg csak pár percre ültem le ide, erre a félreeső helyre, hogy megírjam a napi tudósításomat. Innen jól belátom a fesztivál egy jelentős részét. Most, hogy nézem a tömeget, hirtelen eszembe jutottak a témában érintett, szervezőként dolgozó ismerősöm szavai.
2004-ben azt mondta, hogy a fesztiválok számát illetően a csúcson vagyunk, a következő években egyre kevesebb lesz belőlük, csak a legrégebbiek és legszínvonalasabbak maradnak fenn. Jövendölése nem igazolódott be. Vagy fogalmazzak egyértelműbben: ismerősöm hatalmasat tévedett. Számuk folyamatosan nő. Akárcsak a sikerük. Európa-szerte egymást érik a rendezvények, a környéken is egyre több van belőlük, a kínálat mégsem tudja fedezni a keresletet, legalábbis Nyugat-Európában nem, és azt sem tudni, mekkora a valódi kereslet. A fesztiválok mára a nyár szerves részévé váltak, ugyanúgy, mint mondjuk a last minute utak. Szerintem várható, hogy a jövőben „kinövik az évszakot”, kitolódnak, és tavasztól őszig válogathatunk majd közülük.
Idén nem egész két óra leforgása alatt kelt el a 135 ezer belépőjegy kontinensünk egyik legnagyobb szabadtéri rendezvényére, a dél-angliai Glastonbury Fesztiválra, miközben a becslések szerint csak a belépők kibocsátása napján legalább háromszor ennyien terveztek jegyet vásárolni. 2003-ban tizennyolc óra alatt fogytak el a belépők, 2000-ben viszont még a fesztivál kezdete előtti napon is lehetett rá jegyet venni. Ebből kiindulva elmondható, hogy a fellendülés az ezredforduló után indult. Akkor, amikor a zenei életben a kilencvenes évek legvégén bekövetkezett pozitív változások kezdték meghozni az első gyümölcseiket. A kilencvenes évtizedben az élő zene, s vele együtt a rock a perifériára sodródott, a piacot a mesterségesen verbuvált, sok esetben énekelni sem tudó, tátogó, szexi lányok és sármos szépfiúk alkotta popformációk uralták. Csillaguk közvetlenül az ezredforduló előtt kezdett hanyatlani, s velük párhuzamosan – szép lassan ugyan – az élő zene ismét előtérbe került. Több zenei szakember a fesztiválok népszerűségét az utóbbi megerősödésével magyarázza. Lehet, hogy a nyugat-európai rendezvények sikere valóban ebben gyökeredzik, abban viszont biztos vagyok, hogy a környéken más oldalról kell megközelíteni a témát. A nyugat-európai fiatalok zenei kultúrája fejlettebb, a zene jobban hozzátartozik a mindennapjaikhoz, mint a környékbeli átlagfiatalnak. (Néhányan a korábbi pangást, pontosabban a fesztiválok iránti kisebb érdeklődést összefüggésbe hozzák a dániai Roskilde Fesztiválon 2000-ben történt tragédiával, amely során a tömeg kilenc embert taposott halálra a Pearl Jam koncertjén, de én úgy látom, ennek semmilyen elrettentő hatása nem volt, még Dániában sem.)
Ha megkérdezném a Sziget Fesztivál látogatóit, vajon mi vonzotta ki őket, meggyőződésem, hogy a többségük nem a zenei felhozatalt nevezné meg elsőként. Pedig ez is a zenére épül, és a közönség színpadról színpadra, sátorról sátorra járva tombol a menő és a rétegstílusokra. Közben egy része azt sem tudja, ki zenél a színpadon. Itt jól érzik magukat, de ha az adott együttesnek önálló fellépése volna, mondjuk egy klubban vagy akár stadionban, eszükbe sem jutna jegyet váltani rá. A közelmúltban egy magyar együttes frontembere elmondta, hogy ilyentájt évente legalább húsz koncertjük van különböző fesztiválokon (és motorostalálkozókon, falunapokon), az év többi részében pedig csak klubfellépések. Igaz, azok – elmondása szerint – sokkal jobb hangulatúak, hiszen ott rajongók gyűlnek össze, és az ilyen nyári rendezvények közönsége rendkívül homogén, amely – ahogy én is megjegyeztem, ő is kiemelte – sok esetben nem is tudja, éppen ki játszik. A bevételt azonban ezek hozzák. A vázoltakból adódó csalóka kép ellenére a fesztiválok a zeneipar egyik megmentői, az illegális kereskedelmet (cédémásolást, internetes letöltéseket) egyre jobban megsínylő (magyar) előadóknak, zenekaroknak az ilyen és hasonló rendezvények úgy kellenek, mint egy falat kenyér. A legstabilabb pénzszerzési lehetőséggé léptek elő.
A Sziget Fesztivál óriási népszerűségét azért sem lehet kizárólag vagy főleg a zenével magyarázni, mert nemzetközi kínálata látszólag nem a magyarországi közízlést tükrözi. A lemezeladási adatokból kiindulva még a Nagyszínpad fő fellépőinek többsége (az ideiek közül például Manu Chao, a The Chemical Brothers, a The Killers, a Nine Inch Nails vagy a Tool) sem rendelkezik számottevő magyar rajongótáborral, legalábbis az albumaik nem érnek el említésre méltó eladási példányszámot a magyar piacon. A Sziget kínálata a rádiós ízlést sem követi, nem túlzás, egy-két kivételtől eltekintve piros betűs ünnep, ha az itt fellépők felbukkannak a magyarországi rádiók műsoraiban. A látogatók egy része épp azért vált jegyet, mert itt végre (többé-kevésbé) igényes zenét kap, olyat, amit az év során egyetlen fórum sem biztosít számára. Hogy ők hányan lehetnek – nem tudni, de biztos több ezren. Ez szűrhető le a Világzenei Nagyszínpad koncertjeiből is, napról napra hatalmas tömeg verődik össze a helyszínen, és számtalan érdeklődő a fellépőkkel együtt énekli a dalokat, holott az itt koncertezők szerzeményei még a fehér hollónál is ritkábbak a magyar kereskedelmi rádiókban. Az nyilvánvaló, hogy az ellaposodott, igénytelen magyarországi rádiózás nem az egyetlen fórum a zene közvetítésére, de a legfontosabb. Ha valóban van egy jelentős réteg Magyarországon is, amely az igényes zenére és a rétegstílusokra vevő – márpedig a Sziget is azt mutatja, hogy van –, elfogadhatatlan a rádiók zenei hozzáállása, és érthetetlen, miért nem tűzik műsorra ezeket az előadókat, együtteseket, hiszen ez is szép hallgatottságot hozna, arról nem is beszélve, hogy az adó, amely felvállalná őket, kitűnhetne a szürke, egyhangú átlagból. (A közszolgálati Petőfi már részben belátta ezt.) A rádióknak nemcsak tinglitanglit kellene sugározniuk, hanem be kellene mutatniuk a másik, az igényes oldalt is.
A leírtak ellenére továbbra is kizártnak tartom, hogy a zene volna a legfontosabb húzóprogram a Sziget Fesztivál kínálatában. Nehéz választ adni arra a kérdésre, hogy egy környékbeli fiatalt vagy már csak lélekben fiatalt mi csalogatja ki a Szigetre és a hasonló rendezvényekre. A zenén kívül bizonyára az egyéb programok, a buli, a sátorozás öröme is nagy súllyal esik latba. A fesztiválok növekvő sikerében meghatározó lehet továbbá a megváltozott jellegük és a róluk terjedő egyre pozitívabb általános kép – amíg öt-tíz éve még a hippis jelleg ugrott be elsőként a laikusokban a fesztivál szó hallatán, mára ez módosult. A programok az emberek legkülönbözőbb csoportjait szólítják meg, és a rendezvények többsége egyre tisztább, kényelmesebb, biztonságosabb, évről évre élhetőbb.
A szakemberek eltérően látják a fesztiválok jövőjét. „Ugyanolyan zenei divat ez is, mint a többi. Nézzük meg, hol vannak azok a szuper klubok, amelyek olyan népszerűek voltak tíz éve! Sehol, időközben megszűntek! Most trendi, ha az ember elmegy egy fesztiválra, és a menő gitárzenekar koncertje során bőrig ázik az esőben. Hogy ez így marad-e a jövőben is, azt majd meglátjuk. Én kétlem” – nyilatkozta a brit Paul Stokes. Én viszont biztos vagyok abban, hogy a fesztiválok jelentősége a következő években tovább nő.
Ezek a gondolatok fogalmazódtak meg bennem a cirka negyedóra alatt, amíg innen, a félreeső helyről figyeltem a Sziget Fesztivál történéseit. Ennyi elég is a háttérről, a személyi számítógépemet elrakom, és indulok tovább. De vajon merre vegyem az irányt? Annyi az érdekes program! Klónoztatnom kéne magam. A kiinduló dolgot, a tudósítást pedig majd megírom később. (Új Szó, Szalon)
2007. 09. 04.
További Sziget cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..