Hírek
50 Cent és Kanye West: A mesterséges párharc
Egy zenei szakember szerint ezentúl az amerikai polgárok jelentős csoportjának a szeptember tizenegyedike kapcsán nem a terrortámadás, hanem „A nagy párharc” jut majd az eszébe. A két hiphop előadó: 50 Cent és Kanye West idei párharcának kicsúcsosodása. Felháborított a kijelentése. Egyrészt gusztustalan párhuzamot vonni a kettő között, másrészt az állítólagos párharcot a nagy jelzővel illethetjük legkevésbé. A mesterséges jelző a legtalálóbb rá. Az egészet a háttérből irányították, s neki ezt illene tudnia.
Az irányítók, a zenészszakma háttéremberei kitűnően végezték a dolgukat: két hónapja a világ zenei életének 50 Cent és Kanye West a főszereplői, és az utóhatásoknak köszönhetően egy-két hétig még biztosan a zenei híradások élén lesznek. A téma a nyári uborkaszezonban jól jött a médiának. Ráharapott, és a főszereplők hathatós közreműködésével ellenséget kreált belőlük, holott alapvetően semmi bajuk egymással. A rapperek örömmel vettek részt a játékban, mindketten tudták, hogy ez hatalmas ingyen reklám a megjelenés előtt álló albumuknak. Egyfolytában kígyót-békát kiabáltak egymásra, és a neves Rolling Stone magazin címlapján bokszolópózban néztek egymással farkasszemet. A nagylemezeik kiadásának napján tévévita keretében próbálták eldönteni, hogy melyiküké a jobb. Nem jutottak dűlőre. Hogy is juthattak volna? A hiphop egymástól teljesen eltérő ágait űzik! Fiddy tovább gerjesztette a hangulatot, világgá kürtölte: visszavonul, ha West az Egyesült Államokban több hanghordozót értékesít az első héten, mint ő. A bejelentése furcsán hatott, mivel neki állt rosszabbul a szénája, magyarán: „A nagy párharc” kimenetele egyértelmű volt, legalábbis az USA-ban mindenképp.
Az előzmények
A történet már tavasszal elkezdődött. 50 Cent felvétele, a harmadik, Curtis című szólóalbumát beharangozó Straight To The Bank csak a 32. helyig jutott az amerikai Billboard magazin kislemezlistáján, és a rádiókban sem ért el kimagasló játszási számot. A rapper a mérsékelt siker láttán úgy döntött: átírja a kiadás előtt álló szerzeményeit. Ebből eredően a június végére tervezett korongjának megjelenését szeptember negyedikére halasztotta. A menedzsmentje júliusban jelentette be, hogy a kiadás további egy hetet csúszik. Közben (érdekes mód…) Kanye West is megváltoztatta az új nagylemeze megjelenési dátumát: ő szeptember tizennyolcadika helyett egy héttel korábbra hozta a Graduation kiadását. Az időpont az észak-amerikai kontinensre vonatkozott, a hanghordozók Európában hivatalosan egy nappal korábban kerültek a boltokba.
Előzetes esélylatolgatás
A jelenlegi népszerűségükből kiindulva tehát a tengerentúlon Kanye indult nagyobb eséllyel az eladási lista első helyéért. Az ő csillaga még mindig felszálló ágban van, és albumának Stronger című beharangozó dala is jól szerepelt az összesítéseken. 50 Cent népszerűsége viszont leszálló ágba került, a karrierje zsákutcába jutott, hiába tekintélyt parancsoló a múltja, még a társa előtt is. (Az első szólólemezéből, a 2003 februárjában kiadott Get Rich Or Die Tryin’ címűből világszerte tizenkétmilliót adtak el. A második, a 2005 márciusában megjelent The Massacre tízmillió példányban fogyott.)
Győztes és győztes
Az Egyesült Államokban a várakozásnak megfelelően Kanye diadalmaskodott. Ha 50 Cent nem vele egy napon adja ki a korongját, az eladott 691 ezer példánnyal vezethette volna az eladási rangsort, így azonban be kellett érnie az ezüstéremmel. (A mennyiséget tekintve szegről-végről ő is győztes, ez óriási példányszám. Az USA-ban 1991 óta nem fordult elő, hogy a lista második pozíciójában debütált album értékesítési példányszáma meghaladta volna a 600 ezret.) Kanye West 957 ezer példányt értékesített a lemezéből, amely az USA-ban 2007 eddigi legjobban debütált hanghordozója. Mindössze tizennégy album kelt el nagyobb példányban az első héten 1991, vagyis azóta, hogy a Nielsen SoundScan méri az eladásokat. Utoljára épp 50 Cent The Massacre című lemezéből adtak el többet a megjelenés hetében – 1,1 milliót 2005 márciusában. Az összeladást tekintve azonban West ezt az eredményt is túlszárnyalta, hiszen az értékesített hanghordozók mellett a Graduationt hazájában további 133 ezren töltötték le a világhálóról. Ennyit még sosem töltöttek le egy albumból a megjelenés hetében. Több olyan piacon is Kanye győzött, ahol kétesélyes volt az összecsapás kimenetele, például Nagy-Britanniában. A környékünkön más a helyzet, mifelénk 50 Centnek továbbra is jóval nagyobb a rajongótábora. Korongja Németországban az ezüstérmes, Westé a tizedik pozícióban debütált. Magyarországon az utóbbi be sem fért az eladási rangsor negyvenes mezőnyébe, Fiddy albuma pedig a 22. helyre érkezett meg.
Hogy mégse kelljen visszavonulni…
Az eredmény tudatában 50 Cent villámgyorsan bűnbak után nézett. A Hot 97 nevű New York-i rádiónak elmondta, hogy kiadója, az Interscope Records a hibás, mivel a lemezt nem gondozza megfelelően. Hozzátette, hogy a szerződése egy albumra még kötelezi a cégnél – ez Before I Self Destruct címmel a tervek szerint jövő márciusban meg is jelenik –, aztán új helyre szerződik. Ezek szerint esze ágában sincs visszavonulni. Jobban belegondolva persze már a kezdet kezdetén nyilvánvaló volt, hogy csak fenyegetőzik…
Összehasonlítani az összehasonlíthatatlant
50 Cent az utca nyelvén beszél és rappel. „Pénzcsináló gépezet”, és nem előadóművész. A zeneipar mellett számos bevételi forrása van. A G-Unit nevű cége valóságos birodalom: nem csak lemezkiadó, a ruhakollekciótól kezdve az energiaitalon át az óvszerig számos terméket dobott már piacra, amelyek által Fiddy a harmadik leggazdagabb amerikai hiphop előadóvá lépett elő. A korábban drogdílerként dolgozott rapper zenéjére a kimutatások szerint elsősorban a kiábrándult, életcélok nélküli, szegényebb rétegekből származó fiatalok a vevők. A vele ellentétben saját, egyedi zenei világgal rendelkező, a hiphop intelligensebb válfaját űző West rajongótáborát leginkább a középosztálybeli, tanult emberek alkotják. Persze az utóbbit sem kell félteni, ő sem kezes bárány, például már többször csapott emlékezetes patáliát, miután a díjkiosztókon nem úgy jutalmazták, ahogy azt elvárta volna.
50 Cent: Curtis
Mindössze az új kislemezdal, a Justin Timberlake és Timbaland közreműködésével készült futurisztikus hangzású Ayo Technology emelkedik ki 50 Cent harmadik szólóalbumáról. A korong a rapstílusban megszokott sztárparádét vonultatja fel. A meghívott előadók: Timberlake és Timbaland mellett Mary J. Blige, Nicole Scherzinger (The Pussycat Dolls), Akon, Eminem vagy Robin Thicke viszik a hátukon a felvételeket. Ennek kapcsán megállapíthatjuk, hogy Fiddy nem fő-, csupán mellékszereplő a saját lemezén. Zeneileg semmit sem fejlődött, az előző két stúdióalbum zenei motívumai köszönnek vissza az újról. Úgy fest, mintha kiégett volna, és fogalma sincs, milyen irányba induljon el. Az is lehet azonban, hogy azt hiszi: ami korábban eladható volt, most is az. Ideig-óráig biztosan eladható, tehát a Curtis bizonyára többmilliós példányban fogy majd, ám ez komoly negatív hatással lehet a további pályafutására. A nagylemez ismeretében valószínűleg sokan már nem is kíváncsiak a következőre.
Kanye West: Graduation
Kanye West a harmadik albumán elhagyta a dalokat összekötő, sokszor már idegesítő úgynevezett skiteket. A mondanivaló tekintetében felszínesebb lett, mint az előző, a Late Registration című korongján, zeneileg viszont tovább lépett. Jóval szélesebb körből merített zenei inspirációkat. A szerzeményei fele nem hiphop, inkább popdalnak tekinthető, amihez nyilván hozzájárultak a popzenéből érkező közreműködők, többek közt a Coldplay énekese, Chris Martin vagy John Mayer.
A legnagyobb nyertes
Az összecsapás legnagyobb nyertese a zeneipar, ezen belül a Universal Music – mindkét hiphop előadó lemezét a multinacionális kiadó terjeszti, az alája tartozó cégek gondozásában láttak napvilágot. (Új Szó)
2007. 10. 02.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..