Hírek
Az esélytelen csend
Tavaly sok brit akarta azt, hogy ne a hazai The X Factor aktuális győztese uralja a dalok listáját karácsonykor. Összefogásuk sikerrel járt. Idén még többen szerették volna, ám már november derekán egyértelmű volt, hogy ezúttal nem járnak sikerrel, a sok kezdeményezés ugyanis megosztotta a közönséget.
A 2004-ben indult The X Factor sok mindent megváltoztatott a brit zenei életben. Egyebek mellett megszüntette a harcot a karácsonyi lista első helyéért. Korábban már októberben elkezdődött a találgatás, vajon kik esélyesek a rangsor ünnepek alatti vezetésére. Nemcsak előadók és együttesek, hanem lemezcégek, sőt zenei stílusok is versenyeztek egymással. Aztán jött a tehetségkutató, s a közkedvelt harc megszűnt. A tévéműsor december közepén ér véget, a győztestől gyorsan megjelentetnek egy felvételt a versenyben előadott zeneszámok közül, s mellette másnak nincs esélye. Vagyis négy évig úgy tűnt, a The X Factor győztese a slágerlistán is legyőzhetetlen.
Először tavalyelőtt indult társadalmi összefogás, de nem sikerült megakadályozni a tévéműsor akkori győztese, Alexandra Burke karácsonyi trónszerzését. Két átlagember, Jon és Tracy Morter tavaly a Rage Against the Machine 1992-es, karácsonyinak semmiképpen sem nevezhető Killing in the Name című dalát küldte versenybe, és felszólította a műsor ellentáborát, hogy minél nagyobb számban vegye meg az online zeneáruházakban. Maxi CD-n nem volt forgalomban. A kezdeményezés hatalmas kampánnyá nőtte ki magát, és a rapmetált játszó kaliforniai zenekar legyőzte a The X Factor hatodik sorozatának győztesét, Joe McElderryt, s karácsonykor listavezető volt. A következő héten aztán Joe jutott fel a csúcsra a The Climb című felvétellel, de az már jóval kisebb hírértékkel bírt. A kampány jót tett a brit zeneiparnak, karácsony előtt a párharc volt a legfontosabb téma zenei berkekben.
A tavalyi sikerből eredően idén több kezdeményezés indult azzal a céllal, hogy ismét le kell győzni a győztest, aki – mint december 12-én kiderült – Matt Cardle. A megoszlásnak köszönhetően azonban a southamptoni születésű fiatalember könnyedén elfoglalta a lista élét a Biffy Clyro skót rockegyüttes Many of Horror című tavalyi dalának átdolgozásával, amely a When We Collide címet viseli – 439 007 példány fogyott belőle a megjelenés hetében a szigetországban.
A legnagyobb siker egy Facebookon indult kampányt övezte, amelynek gyümölcseként a The Trashmen minnesotai zenekar 1963-as Surfin’ Bird című slágere a harmadik helyen nyitott. A The X Factor ellentáborának egy következő csoportja az eredeti Biffy Clyro-felvételt választotta, amely a rangsor nyolcadik helyére érkezett meg.
A legérdekesebb kezdeményezés a Cage Against the Machine volt. Ennek keretében egy sereg veterán és fiatal előadó, együttes – többek közt a Heaven 17, a The Kooks, a Madness, az Orbital vagy Mr Hudson – újra rögzítette az 1992-ben elhunyt John Cage híres 4’33” című 1952-es dalát – a három tételből álló szerzemény 4 perc 33 másodperc csend, pontosabban a környezet zajai alkotják. Kezdetben viccnek tűnt az ötlet, hogy Cage zeneszámának új verzióját kellene a karácsonyi lista csúcsára juttatni. Idővel viszont egyre több támogatót és a sajtóban egyre nagyobb publicitást kapott a kezdeményezés. Akárcsak az eredeti változatnál, a zenészeknek ezúttal is oda kellett ülniük a hangszereik mellé, amiket nem szólaltattak meg, a felvételben csak a természetes zaj hallható. „Soha életemben nem hallottam zenészeket két másodpercnél hosszabb ideig csendben maradni. Egyszerűen csak szerettem volna tapasztalni, milyen az” – mondta Suggs a Madnessből. „Ez egy műalkotás. Jó volt részt venni benne” – vallotta Luke Pritchard, a The Kooks énekes-gitárosa. „Amikor először hallasz erről, azt hiszed, vicc. De hányszor van alkalmad arra, hogy négy perc harminchárom másodpercig csak hallgass és gondolkodj? Épp elég zaj van a világban, ez kiváló alkalom az embereknek arra, hogy kicsit elgondolkodjanak” – nyilatkozta Mr Hudson r&b-zenész. „Először csak azon jár az eszed, hogy csendben kell maradnod. Aztán hallgatod a stúdió hangjait. Végül eljutsz arra a szintre, amikor csak magadra és a gondolataidra koncentrálsz, elfeledkezel arról, hogy mások is vannak körülötted” – elmélkedett dan le sac.
A „stúdiómunkát” Paul Epworth producer irányította. A dalhoz remixek is készültek! A 4’33” új verziója persze esélytelen volt a brit lista első helyének megszerzésére, a 21. pozíciót foglalta el. A bevételeit öt jótékonysági szervezet: gyerekek zeneoktatásával és zeneterápiával foglalkozók, valamint a CALM kapja, amely az öngyilkosságra hajlamos fiatalokat karolja fel. (Új Szó)
Karácsonyi brit listavezetők
1990 – Cliff Richard: Saviour’s Day
1991 – Queen: Bohemian Rhapsody / These Are the Days of Our Lives
1992 – Whitney Houston: I Will Always Love You
1993 – Mr Blobby: Mr Blobby
1994 – East 17: Stay Another Day
1995 – Michael Jackson: Earth Song
1996 – Spice Girls: 2 Become 1
1997 – Spice Girls: Too Much
1998 – Spice Girls: Goodbye
1999 – Westlife: I Have a Dream / Seasons in the Sun
2000 – Bob the Builder: Can We Fix It?
2001 – Robbie Williams & Nicole Kidman: Somethin’ Stupid
2002 – Girls Aloud: Sound of the Underground
2003 – Michael Andrews & Gary Jules: Mad World
2004 – Band Aid 20: Do They Know It’s Christmas?
2005 – Shayne Ward: That’s My Goal
2006 – Leona Lewis: A Moment Like This
2007 – Leon Jackson: When You Believe
2008 – Alexandra Burke: Hallelujah
2009 – Rage Against the Machine: Killing in the Name
2010 – Matt Cardle: When We Collide
2010. 12. 30. 8:26
További The X Factor cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..