Hírek
A süket Európa
Tisztelt olvasó, el tud képzelni olyan beszámolót egy kiemelkedő rendezvényről, amelyben nem említik meg a főszereplő, a győztes nevét? Ugye nem! Eddig én sem tudtam, a mostani írásom viszont ilyen lesz. Tök feleslegesnek tartom leírni, ki nyerte meg az 56. Eurovíziós Dalfesztivált. Nincs jelentősége, és úgysem jegyezzük meg a nevet. Legyen elég annyi, hogy egy azerbajdzsáni duó.
Láthatjuk, hogy a rendezvény évről évre egyre nagyobb show, a rendezők szerint a résztvevő országok egyre komolyabban veszik, folyamatosan bővülő stábbal képviseltetik magukat a helyszínen. S én nem értem, minek. Hiszen a zene, amiről elvileg szólnia kellene, egyre mélyebbre süllyed, a seregszemle annyira giccses, hogy csak úgy lehet élvezni, ha paródiafesztiválnak tekintjük.
Megnyugtatom azokat, akik azzal a céllal nézték, szenvedték végig a keddi és a csütörtöki elődöntőt, valamint a szombati döntőt, hogy képet kapjanak Európa zenei kínálatáról: korántsem ilyen rossz a helyzet. Kontinensünk zenei életével tulajdonképpen minden rendben van. Rengeteg tehetséges előadó, zenekar, dalszerző tűnt fel az elmúlt években is. Csakhogy az Eurovíziós Dalfesztivál nem róluk szól. Hanem a másod- és harmadvonalbeliekről. Olyan nem túl tehetséges és kevésbé eredeti újoncokról, akiknek ez kiugrási lehetőség, valamint a már szebb időket megéltekről, a lejtőn lefelé csúszókról. Az élvonalbeliek és az elit mezőny tagjai nem vállalják a részvételt. Két okból. Egyrészt nekik ciki volna ilyen giccses környezetben feltűnni, másrészt a menő előadónak sem garantált a jó szereplés, a végeredmény kiszámíthatatlan, még úgy is, hogy szimpátiaszavazás folyik a háttérben. A szervezők esküdöztek, hogy ez idén visszaszorul, a zsűri nagyobb súllyal latba eső tevékenységének köszönhetően, ez azonban nem történt meg. Igazából nem is látszott a zsűri munkája.
A vezető zenei piacok évek óta ignorálják a dalversenyt, hiába vannak ott. Nagy-Britannia, Franciaország vagy Spanyolország lasszóval fogja az indulókat. A versenykiírásnak köszönhetően nekik nem kell az elődöntőben megmérettetniük magukat. Ez az ő szerencséjük (és a mi szerencsétlenségünk), egy még nagyobb kudarc, a döntőből való kiszorulás veszélyének lehetősége esetében már nemcsak lélekben, hanem fizikailag is kivonultak volna. (Akkor véget érhetne ez az összeurópai kínlódás.) Nagy-Britannia, amely évtizedek óta uralja kontinensünk zenei életét, a seregszemlén évek óta alulteljesít. Idén az a Blue képviselte színeit, és végzett a 11. helyen, amelynek a kétezres évek elején volt néhány nagy slágere, de ha nem a fiúkvartett a kiválasztott, szerintem nem is tudtuk volna meg, hogy 2009-ben újjáalakult…
Egy dalverseny elsődleges feladata, hogy slágerekkel gazdagítsa a zenei életet. Nos, ezt a fesztivál már évek óta nem teljesíti. Pedig manapság az internetnek köszönhetően egyszerűbben és gyorsabban válnak ismertté, slágerré a dalok. A seregszemle után elvileg azonnal megjelenhetnének a legális zeneletöltő oldalak kínálatában, de nem nagyon jelennek meg, ha mégis, kereslet nincs irántuk. Vajon miért? Hiszen a fesztivál hatalmas reklám, milliók nézik! A válasz egyszerű. A dalok túlnyomó többsége a piacon életképtelen, sehol sem válhat slágerré.
Nagy meglepetés a magyar induló, Wolf Kati helyezése. Negatív értelemben persze, még a fesztivál ismeretében is kijelenthető, hogy óriási csalódás a 22. hely. Én próbáltam a realitások talaján maradni. Bíztam abban, hogy bejut az első tízbe, az reális lett volna, sőt tulajdonképpen a merészebb álmok is helyénvalók voltak, dala valóban kiemelkedett a szegényes mezőnyből, a harmatgyenge produkciók közül. Afelett ne hunyjunk szemet, hogy Kati Szlovákiától nem kapott pontot! Nehéz elhinni, hogy a szlovákiai magyarok nem szavaztak rá… Sajnos tudatosítanunk kell végre, hogy hiába a csúcsprodukció, a szimpátiaszavazásból eredően jobb helyre aligha számíthatunk, és sosem szárnyaljuk túl Friderika 1994-es negyedik helyét. Akkor persze még más volt a seregszemle. Mi lenne a megoldás? Az csak egy van! Ki kell lépni a közegből, ignorálni kell a giccsparádét, ezt a szimpátiakört. És nem szabad elcsábulni, újból visszatérni, ahogy azt Olaszország tette, amely 1997 (!) után idén ismét részt vett a dalversenyen. Ha minél többen kilépnének, a szervezők tudatosítanák végre, hogy nincs létjogosultsága, s kitalálnának valami jobbat. Ez azonban – tartok tőle – belátható időn belül nem következik be, így még évekig végig kell szenvednünk ezt a pacsuli szagú rendezvényt. (Új Szó)
2011. 05. 18. 15:06
További Eurovíziós Dalfesztivál cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..