Interjúk
Rövid interjú Vukán Györggyel
Vukán György zongoraművész a magyar zenei élet meghatározó, nagy formátumú alakja. Zeneszerzőként a komolyzene és a jazz műfajában egyaránt számtalan művében alkotott maradandót, hatalmas előadói sikerekkel és számos elismerő díjjal szegélyezett, sokoldalú muzsikusi pályája mellett pedig ma is aktív fogorvos. A művész június 19-i debreceni fellépése kapcsán adott rövid interjút.
- Noha a művész úr neve számos formációból ismert, ezúttal szólókoncertet ad Debrecenben, melynek szlogenje Együtt-Egyedül. Mennyiben jellemzi ez a jelenlegi alkotói korszakát?
- A mindenkorit jellemzi, hiszen az alkotói szakma magányos szakma, akármilyen idős is az ember. Bizonyos értelemben az előadás során a pódiumon is magányos vagyok, de ezzel egyidőben kommunikálok, érzem a közönség érzéseit, ahogy a közönség is érzi az enyéimet. Ez a cél, s ha ez megvalósul, akkor már nem vagyok egyedül.
- Mire számíthat a közönség az előadáson, mennyiben lesz rögtönzés a hallható zene?
- Állandó rögtönzés lesz a koncert. Fogok játszani Chopint, Bachot, Gershwint és saját szerzeményeket is, de bármelyik eredeti darab apropó lesz ahhoz, hogy elmondjak valamit önmagamról, az életemről. Arra törekszem, hogy a koncertjeimen meglepetések történjenek, s ezek fönntartsák a közönség figyelmét. A hallgató azt hiszi, hogy ismeri a darabot, s mikor elkezdek improvizálni, egyszer csak már nem azt hallja, amire számít.
- A hangverseny az Új Apostoli Egyház épületében kerül megrendezésre. Értékelhető-e üzenetként a helyszín megválasztása?
- Nagyon örülök, hogy a helyszín az, ami, mert mélyen vallásos ember vagyok. A művészet szolgálat, hiszen a jó Istentől az ember kap valamit, és ezt át kell adni, ez a feladata, ezt kell teljesítenie. Erre kitűnő, ihletett környezet egy templom.
- Egyszer Kőszegi Imre azt nyilatkozta, hogy ön két foghúzás közt megír egy operát egy recepttömbre...
- Van benne valami, persze ez túlzás. Attól függ, hogy milyen gyakran húzok...
- Mennyire szükséges ma Magyarországon egy ilyen nagy formátumú művész számára, hogy legyen „civil” szakmája?
- Ha nem is kifejezetten anyagilag, de azért van fantasztikus szükségem rá, hogy tudjam, hogy nem vagyok kiszolgáltatott. Fontos két lábon állni, hogy az ember ne váljon egy árucikké, amivé a mai világ általában kényszerítené. Noha ma már biztonságban érzem magam a zene világában, ahhoz, hogy azt csinálhassam szabadon, amit a legjobban szeretek és amihez talán a legnagyobb tehetségem van, ahhoz bizony szükség van „polgári” hivatásra.
- Rendkívül sokoldalú pályáján melyik az a zenével kapcsolatos tevékenység, ami a legkedvesebb az ön számára?
- A filmzeneszerzés nagyon fontos része a munkásságomnak, nagyon élvezem, és annyit csináltam, mint senki más. Nagy haszna volt amiatt, hogy az egy-két perces háttérzenék írása során megtanultam hangszerelni. Emellett ezen a területen is arra törekszem, hogy a stílusok különbözőségével szemben a zene egységét mutassam fel.
- Milyen zenét hallgat szabadidejében?
- Ami a jazzt illeti, két-három olyan nagy zenész van, akiket bárhányszor meghallgatok, még mindig újat fedezek fel a játékukban, ezek Miles Davis, Keith Jarrett, akit személyesen is van szerencsém ismerni, és Bill Evans, aki alapvető értéke a jazznek. A klasszikusok közül pedig nagyon szeretem Chopint, hiszen az ő műveiben néhány ütemben egy dráma van.
- Mikor jelenik meg új lemeze?
- Július végén jelenik meg Szelíd szeretet – Gentle Love címmel az új lemezem, melyen közreműködik a Budapest Saxophone Quartet, a Creative Art Trio nevű együttesem és Horgas Eszter. Ezen a felvételen is a műfajok társításából született úgynevezett crossover stílus a meghatározó.
HBN, 2003. június
2003. 06. 27.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..