Interjúk
Tears For Fears - interjú
A '80-as évek egyik legmeghatározóbb csapata, a Tears For Fears visszatért! A zenekarból Roland Orzabal-lal egy telefonos interjú keretén belül beszélgettünk.
- Több mint 15 éve, hogy Curt Smith kiszállt a Tears For Fears-ből és Ti külön utakon folytattátok tovább. Ha jól tudom annak idején elég rossz viszonyban váltatok el egymástól. Mégis hogyan sikerült kibékülni? Egyáltalán tartottátok egymással a kapcsolatot?
Roland: Úgy 2000. év vége felé kezdtünk egymással beszélni. Igazándiból volt közöttünk egy bizonyos üzleti kapcsolat, így jöttek-mentek hivatalos papírok, szerződések. Volt egy régi közös üzleti érdekeltségünk, ingatlanokkal üzleteltünk kisebb-nagyobb sikerrel. Úgyhogy papíron folyamatos volt a kapcsolattartás. Majd egy nap jött Curt-től egy fax, amiben rákérdezett, hogy vajon a régi telefonszámomon elérhető vagyok-e, én pedig átküldtem neki a számomat. Másnap már csörgött a telefon. Bármilyen furcsán hangzik, de így történt.
- De mégis mikor jött el az a pont, amikor tudtátok, hogy újból közös munka lesz a vége?
Roland: Kilenc évnyi beszédszünet után ugye nem voltunk teljesen meggyőződve arról, hogy bármi említésre méltó anyaggal elő tudunk jönni. Féltünk sokáig ettől a helyzettől. De magukban sem voltunk biztosak, hogy egyáltalán közös munkára képesek leszünk-e, elő tudjuk-e csalogatni azt az érzést, ami összekötött bennünket. Ez a félelem szerencsére csak addig tartott, amíg Los Angeles-ben nekiültünk dalokat írni és megszületett a „Closest thing to heaven” című dal. Ezen a ponton éreztük, hogy „Ez az!”, csak működik minden. Több év után először sikerült egy nagyon jó dalt megírnunk, ami óriási érzéssel töltött el. Innentől kezdve tudtuk, hogy van jövője a Tears For Fears-nek.
- Az elmúlt 15 évben egyikőtök sem szakadt el a zenétől, volt bőven saját próbálkozás, de egyik sem lett olyan sikeres mint a Tears For Fears.
Roland: Az én szólópróbálkozásaim, az „Elemental” és a „Raoul” pár milliós eladást azért produkált. Azt hiszem, ez azért annyira nem rossz. De tény, hogy közel sem volt olyan sikeres a produkció, mint így ketten együtt. Ha közösen dolgozunk, az valahogy mindig egy poposabb hangzásvilág felé megy, szólóban meg ugye mindenki a saját vágyait akarja kiélni. Ha visszagondolok, egy igazán nyugodt időszak volt, hiszen nem kellett folyamatosan kompromisszumokat kötnöm, csak a saját fejem után mentem. Viszont egy idő után eljött az a periódus, amikor már úgy éreztem, hogy jó lenne újból csapatban dolgozni, egy zenekarban tag lenni. Hogy ne csak egyedül én hozzak döntéseket, hanem mások véleményét is ki tudjam kérni.
- Milyen volt újból Curt-tel együtt dolgozni? Könnyen megtaláltátok a közös hangot egymással?
Roland: Egy nagyon ideális helyzetben voltunk. Együtt vonultunk stúdióba én, Curt és Curt egy zenészbarátja, Charlton Pettus. Charlton-t már régről ismertem, kiváló zenésznek tartom, szerencsére a közös munka során nagyon jól megértettük egymást. Mind a ketten hasonló gondolkodásúak vagyunk, sok közös pont van bennünk. Mind a ketten jól értünk a hangmérnöki munkákhoz és a programozáshoz, de zeneileg is hasonló ízlésűek vagyunk, Beatles rajongók vagyunk, a mostani zenék közül pedig a Flaming Lips és az Air a közös kedvencünk. Mindez és a kaliforniai csodálatos környezet sokat segített abban, hogy könnyen menjen a stúdiózás. Jó pár átbeszélgetett éjszaka alatt rendeződött köztem és Curt között a viszony. Másrészt meg ez volt az első alkalom, hogy közösen szereztük a dalokat. A korábbi lemezeken az összes dal saját szerzemény volt, már készen vittem őket a stúdióba. Most az elsőtől az utolsó hangig mindent közösen találtunk ki.
- Igazándiból így Ti is követitek azt a trendet, ahogy a ’80-as évek régi nagy csapatai újraélednek. Mi vett rá Titeket erre?
Roland: Borzasztó, nem? Őszintén szólva, sosem szerettünk volna ilyen jellegű cirkuszhoz tartozni, vagy akárcsak ünnepelni a régi szép éveket. A múltban sem éreztük úgy, hogy lenne bármi közünk az akkori, ’80-as évekbeli zenekarokhoz, zenéhez. Mi akkor is a saját utunkat jártuk, mást képviseltünk. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy egyáltalán képesek leszünk-e közösen egy jó lemezt összehozni. Semmi más tervünk nem volt.
- Az albumot - ahogy említetted - az Egyesült Államokban vettétek fel.
Roland: Múlt év márciusa óta Los Angelesben tartózkodom, és azóta még nem is látogattam haza Angliába. Furcsa érzés, ha jobban belegondolok. Időközben vettem itt egy házat, momentán itt élek, kb. 2 km-re Curt-től. Szóval mondhatjuk, hogy szomszédok vagyunk.
- Egy nagyon régi pletyka, miszerint Te rendszeresen kiborítottad Curt-ot az asztrológia iránti érdeklődéseddel. Sokak szerint pont emiatt ment szét anno a zenekar…
Roland: Fogalmam sincs, honnan szedték ezt az irdatlan hülyeséget. Felháborító, hogy egyesek miket ki nem találnak. Jó lenne azért tudni, hogy ezeket a pletykákat kik terjesztik, meg egyáltalán honnan veszik ezt.
- Valójában akkor mi vezetett a zenekar feloszlásához?
Roland: Azt hiszem, anno elérkeztünk egy periódus végéhez. Tény, hogy akkoriban nehezen jöttünk ki egymással, az életünk másképp alakult. Curt magánélete a zenekar legnagyobb sikerei idején tönkrement, elvált, majd időközben beleszeretett egy amerikai lányba, akivel szeretett volna több időt tölteni. Curt-tel mi gyerekkori barátok vagyunk, így sokkal könnyebben el tudjuk fogadni a másik választását. Egyszerűen jobb volt akkor abbahagyni, amikor még a zenekar sikeres volt és szép emlékekkel tudtunk elválni egymástól.
- Az új lemez címe így tökéletes választásnak tűnik…
Roland: Igen-igen, Everybody loves a happy ending (szerk.: Minden jó, ha a vége jó). (nevet)
Maga a cím egy régi sztoriból fakad. Curt-nek és nekem jó pár közös barátunk van, köztük Chris Hughes producer barátunk, akivel annak idején a „Songs From The Big Chair” és a „The Hurting” című albumunkat készítettük. Szóval Chris-szel mind a ketten végig tartottuk a kapcsolatot. Chris volt az az ember, aki rendszeresen megpróbált bennünket kibékíteni, hátha újra együtt fogunk dolgozni. Valahányszor ezzel hozakodott elő, én már akkor azzal poénkodtam, hogy ha mi egyszer kibékülünk, akkor a lemeznek csak az „Everybody loves a happy ending” címet adhatjuk. Ez persze visszajutott Curt fülébe is, aki ezen jót nevetett, de engem ismerve azért értette a címben rejlő iróniát. De a címválasztás az innen jön.
- Mit szóltál ahhoz, amikor Gary Jules elkészítette a Mad World feldolgozását?
Roland: Nagy meglepetés volt, de tetszett a feldolgozás. Ez anno a Donnie Darko című filmhez készült, és elég nagy siker is lett belőle. Nem számítottam rá, így persze furcsa érzés volt más előadásában hallani a dalt, de ebben a verzióban is megállta a helyét. Ennek csak örülni tudok.
- Ez megerősített abban, hogy van még érdeklődés a Tears For Fears iránt?
Roland: Azt hiszem igen. Maga a tény, hogy jó pár ma már klasszikusnak számító dal fűződik a nevünkhöz is megerősít ebben, de legfőképpen az, ha tudom, hogy van közönsége is ezeknek a daloknak.
- Az album az Egyesült Államokban már múlt ősszel megjelent, így már volt lehetőségetek felmérni, hogy milyen a fogadtatás irántatok.
Roland: Igen-igen. Az USA-ban már jó pár koncertet adtunk azóta, mind teltházas volt. Nincs okunk panaszra. De ha jól tudom az összes európai koncertünkre is hetekkel előbb elkeltek a jegyek. Nem vagyunk divatzenekar, sosem voltunk, de a rajongótáborunk még mindig megvan.
- Ha már a divatzene szóba jött, mit szólsz a mostani zenekarokhoz, a mai zenéhez? Mennyire van ez hatással a Ti munkátokra?
Roland: Korábban sem foglalkoztunk azzal, hogy épp akkor ki mit játszott. Nekünk mindig is megvolt a saját stílusunk, hangzásvilágunk, amit nem lehetett senkihez sem hasonlítani. Maximum a Beatles hatása érződik a lemezeinken. Egy-két mostani kedvencem van csak, a Flaming Lips vagy az Air zenéje.
- Európában a napokban kezdtetek el turnézni. Mire számíthat a közönség?
Roland: A mostani albumunk dalai nagyon jól szólnak élőben, részben azért mert a dalok többségét akusztikus gitáron vagy zongorán elő lehet adni. Nem szeretnénk loop-okat, vagy hasonló dolgokat belevinni az élő koncertekbe, a hagyományos értelemben közelítjük majd meg a dalokat. A próbák során is egy fél akusztikus műsort próbáltunk össze. Azt hiszem, ez Európában már ütni fog.
- Terveztek-e magyarországi fellépést?
Roland: Sok szépet hallottam már rólatok. Az egyik barátom épp a napokban jött haza Budapestről és mesélt a város festői szépségéről. Sajnos én még nem jártam Budapesten, de nagy jó lenne eljutni. A koncertek nem feltétlenül rajtunk múlnak, hanem a szervezőkön. Ha kapunk ilyen felkérést, nagyon boldogan teszünk neki eleget.
2005. 04. 23.
További Tears for Fears cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..