Interjúk
Zorán-interjú – közös szavakból
Mindig ünnep, ha a művész új albummal jelentkezik. A zenére, üzenetre és előadásmódra különösen érzékeny műélvezők mindig megadják a Zorán-dalokkal való találkozás módját. De vajon az előadó hogy viszonyul a műveihez, mennyire fontos számára a hallgatók elvárásainak való megfelelés? (Fotó: Fényes Gábor)
– Elgondolkodtató, hogy azokban a nagy szívdobbanásokban, amiket egy-egy új lemezed megjelenésének híre, a papírra vetett szövegeknek és zenével kísért előadásuknak füllel-szívvel való befogadása kivált az emberekből, neked nem lehet részed. Vagy egy új lemez születése, megjelenése kapcsán azért neked is kijut egy-egy nagyobb szívdobbanásból?
– Számomra a lemezkészítés izgalommal teli várakozások egész sorából áll. A testvérem, Dusán által megfogalmazott gondolatokkal, érzésekkel és hangulatokkal való találkozások engem is képesek a hatalmukba keríteni, újra meg újra rácsodálkozom az érzékenységére, meglátásainak tökéletes szavakba öntésére. Aztán ott vannak Presser Gábor dalai, vagy akár dalkezdeményei, melyek hallgatása közben ott motoszkál a fejemben, hogy milyen nagy a tét. S itt nem csak az emberek velem szemben állított elvárásaira gondolok, hanem arra is, amit én várok el önmagamtól. Vajon tényleg azt hallom-e ki a dalszövegekből, amit a szövegíró szeretett volna beleálmodni? Vagy ez nem is érdekes, talán inkább az a lényeges, hogy úgy szólaljon meg az a dal, ahogy nekem fontos, azt adja vissza, amit számomra jelent? Mindez mennyire van összhangban a zene hangulatával, s képes vagyok-e ennek megfelelően előadni azt? Mennyi dilemma, ami eldöntésre várt! S akkor még nem beszéltem a dalok fogadtatásáról, különös tekintettel a nemrég lezárult koncertsorozatra, melyen a megjelenés előtt hat dalt is játszottunk a Közös szavakból című lemezről! Mindezek számomra is nagy szívdobbanásokat jelentettek. Aztán egészen érdekes, hogy sok év elteltével újrahallgatva a saját dalaimat, képes vagyok új és korábban sosem érzékelt dolgokat meghallani bennük, amik mind a szövegírót, mind pedig a zeneszerzőt dicsérik. Sokszor megdöbbentő, hogy az éppen aktuális hangulatoknak és történéseknek megfelelően, számomra is újabb és újabb értelmezéseket kap egy-egy dal, így, talán, magam is át tudom élni azt az élményt, amit a nagylemezeimmel való megismerkedés során tapasztalhatnak a hallgatók.
– Ha végignézzük az új album dalcímeit, szinte mindegyik méltó arra, hogy címadóvá lépjen elő. Mi alapján nyert a Közös szavakból?
– Valóban, több esélyes is volt, például a Ki figyel rám? című szerzemény. Mi ugyan tudtuk, hogy nem arról szól a dal, hogy személy szerint rám, Zoránra ki figyel, mégis, mint lemezcím talán szerénytelenségnek tűnhetett volna a részemről, ezért elvetettük. Végül, a többi jelöltet is maga mögé utasítva, a Közös szavakból lett a „nyertes”. Fontosnak tartom ugyanis, hogy egy lemeznek, ha nem is teljes egészében, de részleteiben mindenképpen vissza kell adnia azt a kort, amelyben született. Ennek tükrében talán senki sem tartja majd furcsának, hogy 2006-ban miért pont ez a cím került fel a borítóra.
– Szerepel a lemezen egy dal, melynek szövege Bruce Springsteen Steets Of Philadelphia című gyöngyszemének magyar változatához készült. Végül nem kaptál engedélyt a reprodukálásra, s így A máshol élők városa nem került rá A körben című, 2004-es feldolgozás-maxira. Itt viszont szerepel a dalszöveg, melyhez Presser Gábor írt vadonatúj zenét. Mennyire befolyásolt téged, illetve a zeneszerzőt a megvalósításban az eredeti felvétel?
– Meglepőnek tűnhet, de semennyire. Presser Gábor ugyanis nem tudta, hogy ez a szöveg eredetileg mihez készült, viszont nagyon érdekes, hogy pusztán a szavakból egy teljesen hasonló lüktetésre érzett rá! Ami engem illet, két éve ugyan felénekeltem e sorokat a New Jersey-i rocker dalára, de mivel nem került lemezre, én meg is feledkeztem róla, Dusán viszont nem! Amikor aztán Gábor zenéjét hallgatva kézbe vettem a papírt, furcsa érzésem támadt. Ismerősek voltak ezek a szavak, de hirtelen nem tudtam, hogy hol és hogyan találkoztam velük. Közben aztán rájöttem, hogy mikor- és kinek a zenéjére készült, de Gábort csak a feléneklés után avattuk be a „titokba”.
– Érdekes módon jóval a lemez megjelenése előtt útnak indultál, s az országjárás épp a héten ér véget. Mi lesz azokkal, akik csak a nagylemez meghallgatása után döbbennek rá, hogy miről maradtak le?!
– Tavasszal újra városlátogatásba kezdünk, melynek magyarországi fináléjára május 18-án kerül majd sor a Budapest Sportarénában. Onnan pedig Erdély felé vesszük az irányt.
– Hogy képes egy teljesen intim hangvételű produkció tízezres tömeg előtt működőképesen megszólalni?
– Ez sokszor számomra is meglepő és egyben megható is, hiszen nem a közönséget táncra bíró rock’n’roll-t játszom, de – a gigantikus tér ellenére – a zene valami csodálatos módon képes együtt lélegző és érző közösséggé kovácsolni ilyen sok embert is.
– Mennyire lehet és mennyire szabad átérezni ezeket a dalokat előadás közben, mert ha a néző percekig nem jut szóhoz utána, az érthető, de ez veled nem fordulhat elő a színpadon?!
– Olyan ez, mint a színház, ahol a színész, miután legördült a függöny, még egy-két pillanatig benne van a szerepben, ám a közönség tapsát már mint a figurát megelevenítő művész fogadja, s úgy is hajol meg. Nálam is így működik, csak nekem közben nem kell mások bőrébe bújnom.
(Fotó: Perger László)
2006. 12. 01.
További Zorán cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..