Interjúk
BACK II BLACK INTERJÚ
Hogy van a balesete után Glatz Gábor? Miért volt szükség az új album előtt tagcserére? Mit gondol a zenekar a globális gazdasági válságról? Ezekről faggattuk a Back II Blacket.
Nem kell
Mi mással is futhatnánk neki az interjúnak, mint Glatz Gábor balesetével… A dobosotok január közepén ugye másodfokú égési sérüléseket szenvedett az új klipetek forgatásán. Hogy van Gábor? Kell esetleg kényszerpihenőt tartanotok a sérülés miatt?
A baleset természetesen minket is megdöbbentett, de a forgatáson Gábor nem mutatta, hogy mennyire komoly fájdalmai vannak és nem volt számunkra világos, hogy mennyire nagy a baj. A forgatás másnapján a kórházban derült ki, hogy mély másodfokú (tehát komoly) sérülést sikerült összehozni, és ez már kissé elbizonytalanított minket, hogy Gábor így vajon tudja-e vállalni a koncerteket és a próbákat. Készülünk a Művészetek Palotájában tartandó különleges koncertre a Bolyki Brothers-szel, ez komolyabb felkészülést igényel és a szokásos klubkoncertjeink is teljes embert igényelnek. Gábor a baleset ellenére vállalta a néha fájdalmas pillanatokat és a baleset után pár nappal már hangszer mögé ült, hogy szokja a helyzetet. Azóta túl vagyunk több próbán és koncerten, és az első fellépés fájdalmait leszámítva úgy tűnik, hogy a koncertjeink – hála a kezeléseknek és Gabinak – nincsenek veszélyben.
A gyógyulás azért még odébb van: az égési sérülések természetüknél fogva lassan gyógyulnak. A teljes felépülés kb. 6-8 hét akkor, ha nincs szükség bőrátültetésre. Mivel azonban az égett területen van elhalt szövetterület - sajnos nem is kicsi -, lehet, hogy Gábort meg kell műteni. Ez attól függ, hogy a szervezete reagál-e a kezelésekre… Bízunk benne, hogy igen, és reméljük, hogy megússzuk műtét nélkül ezt az év eleji balesetet. Szóval Gabiért lehet aggódni, de a koncertekért nem, mert szerencsére nem marad el egyetlen fellépésünk sem!
Jobbulást kívánunk Gábornak! Megjelent az új albumotok, a FunkyBiotikum. Nem akarunk csontig benyalni Nektek, de a lemez kísérőfüzetében lévő képregény – amiben Ti, a zenekar tagjai vagytok a szuperhősök, akik megmentik a Földet –, egyszerűen zseniális. Ilyen ötlettel itthon nem nagyon lehetett eddig találkozni, honnan jött ez az elképzelés, hogy egy ügyes képregénnyel is erősítsétek a FunkyBiotikum mondanivalóját?
Mindig törekszünk valami különlegesre, ha ez lehetséges. Sok ötletünk volt az albumborítóval kapcsolatban is, és ez volt az egyik verziónk, amit most megvalósítottunk. A sztori egy, a mai közhangulatot is befolyásoló jelenség legyőzéséről szól: mindegyikünk egy kitalált szuperhőst alakít, és az egész valahogyan egy úgynevezett B-Movie fílingű gegekre épülő történet, képregény formában tálalva. A képregény sztorija és szövege, illetve a képi világa is tőlünk származik. A grafikát Krokavecz Viktor barátunk és állandó animációs partnerünk készítette Glatz Gabival, a történetet és a szövegeket pedig Viktor, Gábor és Kató Zoli hozta össze. Tehát abszolút BIIB-es gyártású a képregény, mi nagyon szeretjük és elégedettek vagyunk a végeredménnyel. Egyébiránt fontosnak tartjuk, hogy legyen a CD-ben valami extra, ami esélyt ad arra, hogy az anyagot legálisan szerezzék be a hallgatók. Ez az extra képregény is egy ilyen plusz, amivel nyitni szeretnénk a legális beszerzés motiválása felé.
Miközben ezt a lemezt készítettétek, történt egy tagcsere is a zenekarban, Bársony Bálint helyére visszatért Kató Zoltán, aki anno alapítótag volt nálatok. Mi indokolta a személycserét?
A tagcsere már régóta lógott a levegőben. Már a 2008-as Kapcsolat koncert előtti időszakban is felmerült, hogy megválnánk Bálinttól, mert voltak olyan problémák, amik nem férnek bele egy zenekar normális életébe. De akkor még tisztáztuk Bálinttal a nézeteltéréseket és esély adtunk neki arra, hogy megváltozzon. Azonban ezek a problémák és jelenségek a tavalyi év elejére már nem voltak tolerálhatók, ezért úgy döntöttünk, hogy változtatunk a helyzeten. Kató Zolival már az első, 2008-as problémák idején felvettük a kapcsolatot, Ő már akkor igent mondott volna nekünk, de mi akkor még nem léptünk. Tavaly januárban ismét megkerestük és jelezte: ha hazatér, akkor örömmel csatlakozik a zenekarhoz. Mi akkor eldöntöttük, hogy cserélünk és Bálinttal nem kívánunk tovább dolgozni. Ő ugyanis újra több, egyáltalán nem tolerálható gondot okozott, ráadásul a végén már csak a menedzserével tudtunk levelezni. Ezért úgy döntöttünk, hogy a következő koncertünk után személyesen közöljük vele a döntésünket. Bezártuk az öltözőajtót és Ő elmondta, hogy részéről ez a dolog már nem működik. Mi meg közöltük vele, hogy ez már a mi részünkről is egy eldöntött tény és megállapodtunk, hogy azt kommunikáljuk a médián keresztül, hogy közös megegyezéssel váltak el útjaink. Kulturáltan akartuk lezárni a múltat. Ezt mi a mai napig betartottuk, de ezt Bálintról sajnos nem lehet elmondani: már a szakításunk estéjén azt híresztelte, hogy „elhagyta a süllyedő hajót”. Megvárta, míg lemegy a hivatalos kommunikációs szakasz és ezután számtalan írást generált arról, hogy Ő lépett ki, mint aki kinőtte a régi helyét. Kató Zoli visszatérésével egy számunkra nagyon értékes és fontos időszak kezdődött újra, mind zenei, mind pedig emberi szempontból.
Az elmúlt hónapokban rengetegszer lehetett hallani a rádiókban az általatok készített „Zene nélkül mit érek én” című Máté Péter feldolgozást. Az új albumon a KFT egyik legnagyobb slágerét, az Afrikát, valamint a Korál Maradj velem című dalát dolgoztátok fel. Mi alapján döntitek el, hogy melyik ismert slágerhez nyúltok hozzá?
A feldolgozások, amiket hallottatok tőlünk, mind egy-egy véletlen helyzet, vagy hirtelen lehetőség következménye. Úgy érezzük, hogy az új albumon lévő két feldolgozáshoz jól sikerült hozzányúlnunk, ráadásul a Zene nélkül mit érek én? már szinte kötelező eleme lett a koncertjeinknek: ha nem játsszuk, akkor kitör a lázadás. A lényeg, hogy mindegyiket szeretjük, de ne keressetek ebben valami tudatos koncepciót. A sors így hozta és mi éltünk a helyzetekkel.
Válság van: az ember örül, ha mostanában a számláit rendesen tudja fizetni, egyre kevesebb pénz marad az embereknél, amit zenére költhetnek - ráadásul mint tudjuk, a lemezeladások enélkül is évről-évre egyre aggasztóbb adatokat mutatnak. Zenészként hogyan élitek meg ezt a pokolian nehéz időszakot?
Nem kívánunk panaszkodni, mert az nem lenne elegáns. Mindenkinek sok gondja van és ezt nem kívánjuk még a mi bajunk taglalásával is fokozni. A válságot egy mesterséges jelenségnek tartjuk és az emberek többsége önhibáján kívül issza a levét ennek a globális színjátéknak, amit gazdasági világválságnak hívnak. Ez sokaknak jó ürügy, hogy kihasználják mások kiszolgáltatottságát, vagy visszaéljenek a gazdasági és pénzügyi hatalmukkal. Nem mondom, hogy nem érint minket, mert sajnos érezzük a körülményeket, az emberek tényleg nehezebben szánnak pénzt CD-re és koncertekre. Mi egy dolgot tehetünk: mindent még magasabb szinten kell produkálnunk és még többet kell adunk a közönségnek a lemezeinken és a koncertjeinken is. Mi a Funkybiotikum című új albumunkon egyébként jó pár dalban megírtuk erről a véleményünket, és a szövegekben jó pár negatív jelenségre és érzésre teszünk félreérthetetlen utalást, amit a mai élet, közhangulat és morál generált (Azt akarom, Nem kell, Te csak álmodtál, Ne féld a jövőt). Mi tehát inkább oldani szeretnénk a válság okozta gondokat: az új cd-vel vagy egy jó koncerttel egy–két órára ki tudjuk zökkenteni az embereket a mindennapi gondjaikból. Ha ez sikerül és tudtunk adni nekik valami pozitívat, vagy valamit, ami fontos számukra, akkor mi már boldogok vagyunk. Mert hát azt csináljuk és adjuk, amit szeretünk. Ez a BIIB.
2010. 02. 04.
További Back 2 Black cikkek
Linkajánló
- Back 2 Black képek, bibliográfia és diszkográfia
- Back II Black (http://www.backtoblack.hu)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..