Lemezajánlók
Intim Torna Illegál: Cirkusz (Tom-Tom Records)
2010 első napjaiban egy rádiós műsorvezető a kialakult helyzet kapcsán Kollár-Klemencz László pályafutását siratta. Azóta biztos belátta, hogy nem kellett volna. A karizmatikus frontember új zenészekkel megtalálta a számításait, legalábbis ez szűrhető le a tavaly áprilisban, Kistehén néven kiadott Picsába az űrhajókkal! című stúdiólemez zeneileg és szövegileg egyaránt színesebb, komolyabb dalaiból.
A szpíker az együttes távozott négyötödében látta az új lehetőségeket. A kiváltakhoz valóban nagyobb reményeket fűzhettünk. Összeszokott zenészek új formációban parancsolójuk nélkül a saját, áhított útjukat járva – ez a korlátlan lehetőségek tárháza! Még veszélyei sincsenek. Szóval a végeredmény, a kiváló album garantált volt.
Dorogi Péter énekes-gitáros, Kiss Sándor basszusgitáros-vokalista, Nádasdi János ütőhangszeres-vokalista és Gálos Ádám dobos-vokalista az új zenekarnak az Intim Torna Illegál nevet adta. Sok híresztelés kapott szárnyra a kiválás kapcsán, ami érthető, hiszen egyrészt a téma bulvárszagú, másrészt a zenészek nyilatkozatába – mely szerint a szétváláshoz személyes és művészi ellentétek egyaránt hozzájárultak – sok minden beleképzelhető. A kvartett első nagylemezének címe, a Cirkusz hallatán meg is ijedtem, attól tartottam, hogy részben az anyaegyüttes kulisszatitkaiba betekintést nyújtó, odamondogatós albumot kapunk a népesebb fél szemszögéből. Ráadásul többé-kevésbé ezt erősítette egy nyilatkozat is. „Mi a zenekarunk körüli cirkuszt szerettük volna érzékeltetni ezzel a címmel. Nemcsak a balhét, ami a Kistehén Tánczenekar kettészakadásához és az Intim Torna Illegál megalapításához vezetett, hanem azt is, hogy a koncertjeinken mindig történik valami váratlan, például fejen áll valamelyikünk” – mondta Kiss Sándor. A pikáns részleteket várók szerencsére hoppon maradtak, a remélt cirkusz elmaradt, még ilyen című felvétel sincs a CD-n. A szerzeményeknek a cirkusz világához sincs semmi közük, csak az utolsó előtti, Igyunk meg mindent címűnek van kis varietés beütése. Okosan megoldva azért található utalás a történtekre. Ha nem derült volna ki, akkor is tudnám, hogy a Hipnotizőr király üzenet Kollár-Klemencz Lászlónak. „Becsuktam a szemem, megszédült a fejem, amit mondtál, elhittem neked. De túl a hegyeken, nem fogod a kezem, nem táncolok, mint egy marionett.” És ennyi elég is az állítólagos cirkuszból! Egy ilyen együttesben ugyanis tényleg sok lehetőség van, és felesleges energiát pazarolni a sérelmek megjelenítésére. A zenészek jól hallhatóan már a nagylemez munkálatai előtt lezárták magukban a múltat. Az Intim Torna Illegál megalakulásakor, 2009 végén mindössze egy dal, az említett Hipnotizőr király volt készen, angol szöveggel.
Tavaly áprilisban egy négyszámos EP-n kaptunk ízelítőt a kvartett zenéjéből – a Cirkusz című albumon a négy szerzemény tíz újjal egészül ki. Az egykori Kistehén Tánczenekar repertoárjához képest az irányvonal valamivel rockosabb, a főszerep a gitároké. Fiatalos lendület, pörgős tempó és határtalan energia árad a dalokból. A stílust nem lehet behatárolni: a ska, reggae, ragga, mulatós és cigányzene, punk, valamint hiphop elemei vegyülnek poppal, rockkal. Az együttes zeneileg Manu Chao latinos és a Gogol Bordello balkáni stílusvilágát, szövegileg a Kispál és a Borzot, a Kaukázust és a Republicot juttatja eszünkbe. A hatások ellenére a hangzás egyedi. A zenéhez erős szövegközpontúság társul, ha kell, hétköznapi, ha kell, igényesebb, elgondolkodtató megfogalmazásban. A hétköznapiakat a minimális igényekből fakadó életöröm és optimizmus jellemzi, Dorogi Péter szövegíró az élet apró örömeire fókuszál. Az Albérletem címűben például olyan érdekfeszítően teszi, hogy az embernek kedve támad lakásbérlésre és a zeneszámban felsorolt előnyök kiélvezésére. „A szürke falak között enyém a világ, ez az enyém, fejemre teszem én a papírkoronát, ez az enyém.” Még a bringát is örömforrásnak állítja be a Kedvenc mindenem a biciklim címűben. „Elvisz engem bárhová, ahová csak képzelem.” Az elgondolkodtató szerzemények közül a 6diplomás címűt emelném ki. Dorogi elmondta, egyszer találkozott egy emberrel, aki hatdiplomás közgazdászként mutatkozott be, az ihletet ő adta. „Mindig jön egy ember, aki megmondja, hogy mit kell tenni, aztán minden összeomlik. Ne hallgassál rájuk, ne légy a barátjuk, a bajban úgyis otthagynak majd téged!”
Dorogi Péter szerint a Kistehén Tánczenekarral az volt a legnagyobb gond, hogy nem tudott sikeres koncertegyüttessé válni. A dolog élőben nem nagyon működött. Elsősorban a médián keresztül bekerültek a köztudatba, viszont a fellépéseiken nem alakult ki a várt hangulat, a nézőszámmal is elégedetlenek voltak. Ez a zenekar egyedi helyzetével magyarázható, és a Szájber gyerek számlájára írható. Emlékszem, 2006-ban egy felvidéki rendezvényen mindenki ujjongott, hogy jön a Kistehén, a katarzis mégis elmaradt, mivel a közönség túlnyomó többsége csak a megaslágert ismerte. Dorogi azt mondja, amióta új névvel és felállásban lépnek fel, elsősorban a fiatalok körében lettek népszerűbbek, a bulik telt házzal és remek hangulatban zajlanak. Hát igen, szerencsére (?) nincs megasláger, helyette van tizennégy, többségében jól eltalált dal, amely kiváló alapanyag ahhoz, hogy az Intim Torna Illegál korunk vezető magyar koncertegyüttesévé váljon. A zenéje élőben hasít, de nem csak élőben érvényesül, a CD az otthonunkba, autónkba is becsempészi a bulik hangulatát. És ez nagy érdem, hiszen a kettő együtt ritkán működik. (Új Szó – Szalon)
2011. 09. 08. 20:45
További Intim Torna Illegál cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..