Lemezajánlók
David Bowie: The Next Day (Sony Music)
A szólóelőadók legnagyobb baja, hogy nem tudják magukat feloszlatni – mondta egykor David Bowie, aki tíz év szünet után, kétségtelenül nem régi mondását igazolandó készített új lemezt, mely minden korábbi albumánál és válogatásánál jobban szerepelt az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok toplistáján: előbbin az első, utóbbin a második helyen jegyezte.
Az egészben az a legszebb, hogy David Bowie új albuma, ami mondjuk elbukna egy borítóversenyen, lévén az a ’77-es Heroes-ra alapoz, szó szerint és igen bénán, zenei szempontból több kellemes meglepetéssel is szolgál. Vagyis nem pusztán rajongó-veteránok alamizsnája tornázta a toplisták csúcsára a 66 esztendős művész visszatérő lemezét, hanem az azon sorakozó szerzemények, melyeket egytől-egyig a zenész jegyez – a Boss of Me-t ír gitárosával, Gerry Leonarddal közösen írta, a How Does The Grass Grow?-ban pedig a Shadows által világslágerré tett Jerry Lordan-örökzöld, az instrumentális Apache kerül énekelve (!) megidézésre.
Bowie hangján hagyott ugyan némi nyomott az idő, ám előadói erejéből mit sem veszített, önmagát sem tagadta meg, s megkockáztatom, friss felvételeivel nem csak eddigi híveinek szerez kellemes meglepetést, de új szimpatizánsokat is begyűjthet.
A 2013-as anyagot beharangozó Where Are We Now? öreges melankóliája elsősorban a sokadik x-en túl lévőket érintheti meg, de finoman és nagyon, míg a The Stars (Are Out Tonight) jól példázza, hogy a nyugdíjas korú előadóban még nagyon is lobog a tűz…
A tuti sláger a korongon egyértelműen a (You Will) Set The World On Fire: dögös gitár-riff, hetvenes éveket idéző, határozott tempó és határozottan dallamos refrén. Mi kell még?! Mondjuk egy komoly kontrasztú remek? Nosza, a You Feel So Lonely You Could Die sajátos ellentéte az emelkedett hangvételű Hallelujah című Leonard Cohen-opusnak. Szintén nagyon szerethető a Lennon-korszakot megidéző Valentine’s Day, ami nem csak a jeles napon működik. A How Does The Grass Grow?-t hallgatva meg egyből látjuk magunk előtt az énekest, amint a Muppet Show-ban fellépve ripacskodó báb-kórus kíséri, legalább is a hangzás nagyon arra hajaz. S az a vicc, hogy mindez mégis működik.
A lemez címadója, a The Next Day garantáltan megdobogtatja a Madness- és Blur-rajongók szívét, hiszen ugyanazt a zenei világot hozza, mint amiért a másik két brit banda szerethető. A Dirty Boys már a klasszikus Bowie-irányba hajlik, a blues-osra hangszerelt elektromos gitárok zeneképét bariton szaxofon teszi még füstösebbé. A Love Is Lost ismét egy emblematikus korszakot idéz a könnyűzene kaméleonjának életpályájából: elektromos orgona dominancia, ám gép helyett valódi dob szól ebben a blues-rockos, rockoperás „popusban”.
Az If You Can See Me első 15 másodperce egy új U2-kompozíciót sejtet, ám helyette egy elvadult produktumot kapunk a kísérletezés és az alternatív zenei megoldások jegyében. A David Bowie-tól korábban sem idegen félhangokkal játszadozik az I’d Rather Be High, ahogy a hozzáillesztett Boss of Me, no meg az azt követő, félúton szintén „félresiklott” Dancing Out In Space is, amiket csak a megrögzött Bowie-hívek fognak értékelni. Ugyanakkor a zárótételnek szánt Heat annyira szembe megy a minden jó, ha a vége jó-koncepcióval (és minden más szabállyal is), hogy az ember sokadik hallásra se tudja hova tenni.
David Bowie tehát él, mi több visszatért egy, a korát meghazudtoló és eddigi albumsikereit felülmúló anyaggal, mely a művésztől szokatlan hangzású, meglepően jó tételekkel büszkélkedhet, miközben a korábbi zenei korszak dallam- és hangzásvilága is megidézésre kerül.
Négyes.
Tracklista:
1. The Next Day
2. Dirty Boys
3. The Stars (Are Out Tonight)
4. Love Is Lost
5. Where Are We Now?
6. Valentine’s Day
7. If You Can See Me
8. I’d Rather Be High
9. Boss of Me
10. Dancing Out In Space
11. How Does The Grass Grow?
12. (You Will) Set The World On Fire
13. You Feel So Lonely You Could Die
14. Heat
2013. 04. 13. 2:51
További David Bowie cikkek
Linkajánló
- David Bowie képek, bibliográfia és diszkográfia
- David Bowie (http://www.davidbowie.com/)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..