Lemezajánlók
Daft Punk: Random Access Memories (Columbia/Sony Music)
Jót és jókor: a két francia zenebohóc, Guy-Manuel de Homem-Christo és Thomas Bangalter, azaz a Daft Punk nyolc év után készített új albumot, 2013-as funky-fergetegük pedig tarolt. Vigyázat: egyrészt nem csak a Get Lucky üt, másrészt a lemez egyes elektronikus dolgozatait feltehetően csak a Daft Punk-fanatikusok értékelik.
Az 1997-es Homework hatásos bemutatkozás volt a Da Funkkal meg az Around The Worlddel, a csúcsot azonban a 2001-es Discovery jelentette az Aerodynamic-kal, a Harder, Better, Faster, Strongerrel és persze a One More Time-mal. Utóbbi sláger több országban is aranykislemezzé vált, a Daft Punk nevét pedig egy csapásra megtanulták a klubarcok és a könnyűzenei rádiók hallgatói is. Bár a folytatásra szintén négy évet kellett várni, a 2005-ös Human After All nem váltotta be a Daft Punkhoz fűzött reményeket, a lemez felvételei sokkal inkább a két, sisak mögé rejtőző zenész, Guy-Manuel de Homem-Christo és Thomas Bangalter, mintsem a formációt slágerei alapján megkedvelő tömegek igényeit elégítették ki. Újabb négy év telt el, de a menetrendszerűen várható folytatás nem futott be, a formációt leírók pedig nem jöttek lázba a hírtől, miszerint a Daft Punk írja a 2010-es Tron: Örökség című mozifilm zenéjét. Majd jöttek a hírek, hogy olyan művészekkel dolgozik a két, futurista sisak mögé rejtőző zeneguru, mint a Chic-ből ismert funky-legenda, Nile Rodgers, meg a diszkóproducer, Giorgio Moroder. Aztán áprilisban hódító útjára indult a Get Lucky című nóta, amiben nem csak a veterán gitáros-dalszerző Nile Rodgers, de az énekes Pharrell Williams is aktív szerepet vállalt. A sikerdal a 15. helyen nyitott a MAHASZ Rádiós Top 40 játszási listáján, két héttel később, május elején pedig megszerezte a vezetést, mi több, bő egy hónapon át sikeresen megőrizte az első helyet…
A dal közel harminc ország slágerlistáján tarolt, akárcsak a Daft Punk visszatérő albuma, mely Magyarországon is első helyen nyitott a megjelenés hetében.
S hogy mi lesz a folytatás? Bár a lemez tokjára került matrica a Lose Yourself To Dance-t emeli ki, melyben szintén Pharrell Williams énekel, a lemezindító, szintén a hetvenes-nyolcvanas évek funky-világát megidéző, hangtorzítós Give Life Back To Music volna a telitalálatos folytatás. A Giorgio By Moroder ügyes és merész tisztelgés a diszkóproducer, Giorgio Moroder előtt: a kilencperces produkció a 73 esztendős főszereplő kétperces megszólalásával indul, mely egy (túlságosan) hosszú, összességében mégis hatásos, improvizációs megoldásoktól sem mentes, a korábbi toplemez, a Discovery zenei világát idéző instrumentális Daft Punk-megoldásba kúszik át, s még egyszer teret ad a nagy Giorgiónak.
Nem várt nyugalmat kínál a The Game of Love, bár a torzított énekhang némileg ront az összhatáson, s a lemezen való pozicionálás sem szerencsés, összességében mégis a kellemes kategóriába sorolható e dal. Akárcsak a Within, melyre szinte szóról szóra érvényesek a fentiek, azt leszámítva, hogy utóbbi esetében jobban passzol az alaphoz a módosított ének. Az Instant Crush monoton és unalmas verzéjén sokat dob a fülbemászóan hatásos refrén, a Lose Yourself To Dance pedig úgy Bootsy Collins-os, hogy a fickó nem is vett részt benne…
Bizarr kísérlet a Paul Williams-szel rögzített Touch, melyben David Bowie énekstílusa ad randevút a musicalnek, az ős szintetizátor-korszaknak és a sci-fi filmzenének, némi space discóval nyakon öntve. S bár a végeredmény időnként kétségtelenül jobb, mint amilyennek hangzik, azért ez nem az a dolgozat, amit ebben a formában kellett volna felpakolni. Sőt.
A Get Lucky titka, hogy jókor durrant: olyan nagy varázslat persze közel sincs benne, mint a Chic Le Freak-jében vagy az Earth, Wind & Fire Boogie Wonderlandjében, de végre valami, ami Pitbull nélkül is tarol.
Ha a Beyondig eljut az ember, akkor már érzi: ezen a lemezen bizony túl sok a hangtorzításból, míg a Café del Mart megreformáló Motherboard a középtájon beiktatott, teljesen felesleges kísérletezéssel kezdi ki a hallgatót. Menti a helyzetet a Todd Edwards-szal felvett Fragments of Time, a Panda Bearrel tető alá hozott titkos favorit, a Doin’ It Right pedig azt bizonyítja, hogy minden jó, ha a vége jó. (Merthogy a Contact című instrumentális zárótétel túl jó ahhoz, hogy el ne rontsák, és bizony a végére sajnos elviselhetetlenül idegesítővé fokozzák benne az elektronikai effektezést…)
Éljen a funky, és köszönet a Daft Punknak, hogy megszeretteti a mai fiatalokkal ezt az örökifjú zenei műfajt. Azért viszont kár, hogy a párizsi páros időnként a kelleténél is kísérletezőbb, holott az összhatás egyhangú. Ezért kap csak négyest a Random Access Memories.
Tracklista:
1. Give Life Back To Music (közreműködik: Nile Rodgers)
2. The Game of Love
3. Giorgio By Moroder
4. Within
5. Instant Crush (közreműködik: Julian Casablancas)
6. Lose Yourself To Dance (közreműködik: Pharrell Williams)
7. Touch (közreműködik: Paul Williams)
8. Get Lucky (közreműködik: Pharrell Williams és Nile Rodgers)
9. Beyond
10. Motherboard
11. Fragments of Time (közreműködik: Todd Edwards)
12. Doin’ It Right (közreműködik: Panda Bear)
13. Contact (közreműködik: DJ Falcon)
2013. 06. 21. 20:30
További Daft Punk cikkek
Linkajánló
- Daft Punk képek, bibliográfia és diszkográfia
- Daft Punk (http://www.daftpunk.com/)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..