Lemezajánlók
Válogatás: A Dal 2015 – A legjobb 30 /2CD/ (MTVA)
Egy megmérettetés, melynek legjobb 30 tétele – köztük az Eurovíziós Dalfesztiválon hazánkat képviselő felvétele – immár harmadik esztendeje kerül dupla válogatáslemezre. A 2015-ös korongokra jutott előadó a Csillag születikből, a Megasztárból és az X-faktorból, sőt mentor és tehetségkutató-győztes is versenybe szállt. Bogi és a tavaly óta a Fool Moonnal induló Rácz Gergő pedig idén triplázott.
Bár A Dal 2015 legjobb 30 felvétele közé több utánérzés is került, mégis, van minek, kinek örülni! Hiszen új hazai szerzemények születtek, s korábbi Eurovíziós Dalfesztiválra jelentkezők és egykori tehetségkutatókból ismerős előadók, valamint kevésbé ismert tehetségek állhattak reflektorfénybe a könnyűzene számos műfaját képviselve. Bár a zsűrinek az a dolga, hogy keményen rostálja az indulókat, nem egy személyes kedvencet kíméletlenül megfosztva a továbbjutástól, érdemes mindezen túltekinteni, s örülni annak, hogy a nemzetközi megmérettetés mellett két és fél tucat előadó friss dolgozata a mi kegyeinkre áhítozik... S míg a korábbi években döntően a visszafogott, nagy ívű dalok versengtek az Eurovíziós Dalfesztiválon (való szereplésért), ezúttal jól táncolható, pörgős nóták uralják a mezőnyt, melyeknél a nemzetközi trendek hatása is fel-felfedezhető – igaz, kivételek is akadnak. Szintén nagy változás, hogy míg két évvel ezelőtt elvétve találtunk angol nyelvű felvételt a legjobb 30 között, a 2015-ös megmérettetésen az indulók egyharmada énekel csak magyarul.
Buli van!
Dér Heni fesztiválra hangolt, határozott, Ébresztő című dalának refrénjében mintha az En Vouge Free Your Mind-jának energiája robbanna, Antal Timi rockbulit és klubhangulatot vegyít a P!nket idéző Woke Up This Way-ben, az alig másfél éve alakult Spoon pedig Avicii és Israel „IZ” Kamakawiwo'ole nyomdokain haladt a döntőbe, amiben semmi meglepő nincs, hiszen megmondták: Keep Marching On, Menetelj tovább! Bár Magyar Bori is kiadja a parancsot: Lead Me To Heaven, azaz Vezess a mennybe!, a menetelős diszkódal inkább a klubokba, semmint egy dalfesziválra való.
Péter Barbara popdalát, a Listen To The Universe-t a klubhangzás pörgeti fel, az MDC mutatványa meg tökéletes iskolapéldája a fesztiváldalnak: jól kikevert hangzás, s már az első taktusok is egyértelműen jelzik, precízen összeválogatott, egységbe rendezett hangszereken megszólaltatott hangokból álló slágert kapunk, melynek refrénbe robbanó csúcspontja minimum ugrálásra és éneklésre készteti a felfokozott hangulatú nagyérdeműt. Hasonló a helyzet Mujahid Zoltán Beside You című dalával is, azzal a különbséggel, hogy Zoli nótája hallatán az ember szinte látja maga előtt a csillogó színpadot, az erőteljes színekkel tarkított háttérvideókkal operáló díszletet a szárnyaló kamerákon keresztül...
A Karmapolis Time Is Now című dolgozata kapcsán nem csak a legjobb 30-ba való bekerülés jogos, de a gondolat is: megérdemelnék a fiúk, hogy esélyt kapjanak egy Coldplay sláger remixére.
A tavalyi megmérettetés egyik nagy felfedezettje a New Level Empire érthetően még nagyobb reményekkel indult A Dal 2015-ön, s bár a formáció Homelights című, nagyon erős elektronikus tételével elvérzett ugyan a zsűri előtt, ám rajongóiknak szinte biztos, hogy nem okoztak csalódást ezzel a nemzetközi szintű produkcióval, mely egyben debütlemezük címadó tétele is.
A klubnótáknál maradva: elbír a műfaj egy hárfát? A kérdés csak kimondva hangzik furán. A négytagú Passed ugyanis egy saját, ám meglehetősen szimpla szerzeményt, a Mesmerize-t öltöztette egy olyan varázslatos zenei köntösbe, melynek masszív alapokon nyugvó instrumentális betétje bravúrosan ellensúlyozza a léleksimogató énekes részeket.
Sajátos módon színesítik a palettát
Oláh Gergő szinte belehal a társszerzőként is jegyzett dalában, A tükör előtt leplezetlenül mutatja meg, milyen az, ha valaki szívét-lelkét beleadja az éneklésbe.
U2, Simply Minds és Coldplay – mindhárom együttes varázslatos zenei világa keveredik az Other Planet dalában, az Untold Story-ban, melyet hallgatva az ember önkéntelenül is lehunyja a szemét, a dallam és a hangzás pedig mintha a magasba emelné, s zöldellő rétek, hullámok ostromolta sziklás partok fölé repítené... Frissesség és szabadság egyetlen dalban, három percbe sűrítve, Magyarországról, mely egyetlen pont meg a szavazók jóindulata híján csak a középdöntőig jutott.
A keményebb műfajt ezúttal a Leander Rising képviseli, a banda, mely annak idején Seres Rezső Szomorú vasárnapjával sem bánt kesztyűs kézzel, ezúttal is hű maradt önmagához: a Lőjetek fel nagy erénye, hogy kompromisszumok nélkül került a legjobb 30 közé, s bár az elődöntőben alulmaradt, az MR2 Petőfi akusztikus megmérettetését megnyerte.
S akadnak olyan kemény legények is, akik A Dal kedvéért műfajt váltottak: a Chances duó tagjai (Orbán Feri a tavaly feloszlott Till We Dropból és Kosztyu János az Unsent Letters-ből) egy zenei műfajokat és határokat összemosó dallal, a Tha Nighttal rukkoltak elő, mely igazából se nem metál, se nem fesztiválnóta, ugyanakkor senki meg nem mondaná, hogy hazai produkció: elektronika, amerikai softrock és scooteres vokálrész keveredik a már második-harmadik hallásra abszolút szerethető dalban, mely, ha nem is jutott tovább, mindenképpen köszönetet és rádiós játszást érdemel!
Szintén rockertorokkal büszkélkedhet Ásós Attila, a Proof of Life hangembere, de nem csak ő a formáció erőssége a zenésztársakon túl, hanem Schmél Csaba is. A hiteles hiphop-arc nem ma kezdte, s míg egy időben szinte minden dalban kötelező volt legalább egy dumagépnek helyet adni, A Dal 2015 – A legjobb 30-on csak náluk hallható MC, akinek szövegelése sokat hozzátesz a rafináltan feszes tempót diktáló Hol a határ című dolgozathoz.
Éliás Gyula Jr. rekedtesen dögös hangja, s a funky iránti olthatatlan vágya tökéletes elegyet alkot a Run To You című nótában, melyhez a Fourtissimo adja a feszes-rezes kíséretet – érdemes megfigyelni, hogy még a dal lezárása is milyen jól sikerült!
Ezzel szemben a Cotton Club Singersből megismert, ám pár éve szólóban is bemutatkozó Szűcs Gabi nem bonyolítja túl a dolgokat: az Úgysem felejtesz el egész egyszerűen egy önbeteljesítő jóslat, hiszen a fülbemászó refréntől tényleg nehéz szabadulni...
Döntőre hangolva
Wolf Kati dalcímmel üzent a zsűrinek: Ne engedj el! A Dal 2015 legjobb 30 dalának előadói közül Kati az egyetlen, akinek nevét olvashattuk az Eurovíziós Dalfesztiválon. (Bár Rácz Gergő számára sem ismeretlen a nagy megmérettetés, hiszen aki annak idején a VIP-vel került ki, idén pedig a Fool Moonnal az elődöntőig jutott.) Rafinált refrénű dala és irigylésre méltó énekhangja, produkciója egyébként nem csak az ő, de a legjobb 30 közül a legtöbb dalnál (New Level Empire: Homelight, Proof of Life: Hol a határ, Wolf Kati: Ne engedj el!) társszerzőként jelen lévő Krajczár Péter sikere is.
Gájer Bálint pedig „csak” magát adja: dzsessz és szving keveredik a That's How It Goes-ban – a hangszerelés és az előadás úgy repít vissza a múltba, hogy közben táncra perdül a 21. század embere is.
Szabó Ádám hétköznapi neve egy cseppet sem hétköznapi fiatalembert takar: a mindössze 22 esztendős férfiú igen jól szerepelt már a Csillag születikben és az X-faktorban is, s bár A Dal 2013 elődöntőjében kiesett, kitartása és elszántsága idén a döntőig repítette a Give Me Your Love című, erőteljes refrénű dallal, melynek nem csak előadója, de társszerzője is.
Egyszerű, mégis nagyszerű Csemer Boglárka „Boggie” versenyszáma, mely pár éve elsikkadt volna a hasonlóan visszafogott, egyszerű, akusztikus hangszereléssel kísért dalok tengerében, ám a Wars For Nothing pont ezekkel lóg ki a harsány és mindenáron a néző-hallgató figyelmét rabul ejteni vágyó produkciók közül.
Az idei verseny egyik legkülönlegesebb és legnagyobb győzelemesélyese Katona-Zsombori Éva, azaz Ív: torzítós éneke nem az esetleges hanghibákat igyekszik kijavítani, hiszen azokról szó sincs a Fire című tételben, sokkal inkább csak egy eszköz az Adele-féle Rolling In The Deep-hez hasonló, egyedi trendhez.
Meggondolatlanul...
Tóth Vera nagyon jól énekli a Gyémántot, melyet sajnos nem alaptalanul hasonlítanak a legutóbbi James Bond-film főcímdalához. Lehet, erre utal a dal őszinte, vallomásszerű szövege, egyfajta kegyelmet kérve a zsűritől az alábbi sorokkal: „Ne ígérj, ez ugyanaz a dal! Kérlek, ne szólj! Minden hang egy álmot összetör, mert fegyver a szó! Mi átlőné lelkem falát, s tudom, nem bírnám tovább. A kő, amit úgy védek, nélküled nem ragyog már. (…) Ne mondj mást, ha úgy érzed, én kellek! A döntés a tiéd, de ha maradsz még, hát kérlek, ne bánts!”
Dallos Boginak a tavaly döntőbe bejutott We All után a némileg visszafogott World of Violence is jól áll. Ugyanakkor komoly bátorság kellett ahhoz, hogy A Dal 2014-en indult Szabó Leslie Hogy segíthetnék című szerzeményének verzéjét ennyire megidézze a győri lány – bármilyen jó is az. (Ennek tükrében talán nem meglepő, ahogy múlt évben Leslie, úgy idén Bogi is csak a középdöntőig jutott...)
Hasonló a helyzet Szakács Gergő Ősz utcájával, mely részleteiben a Gáspár Lacival megerősített Plastikhead A szeretet él című 2013-as versenydalára emlékeztet.
Túl nyári, túl retró és nem utolsósorban túl amerikai egy Eurovíziós Dalfesztiválhoz a Fool Moon jegyezte Back 2 Right, amit persze üde színfoltként lehet szeretni, s akár még reklámzeneként is újjászülethet. Ez a „veszély” ugyanakkor nem fenyegeti a Pankastic! népzenét sanzonnal házasító próbálkozását, s bár nem a Kicsi a világ, de nagy világ lenne az első szemelkerekítő mutatvány a Dalfesztivál történetében, valahol megnyugtató, hogy az effajta szájtátásokhoz Magyarország idén sem asszisztál.
A megasztáros Farkas-Jenser Balázs egyedül próbál elvinni a hátán egy egész boybandnek való dalt a Liarrel, ám a fiúcsapatok és a hozzájuk passzoló hangzás – pechjére – nem éli reneszánszát. Ahogy a girlpower sem dübörög, még olyan minimalista formában sem, amiképpen Szécsi Saci & Böbe kínálja.
Keresztes Ildikó hangjával sokféle zenei műfajban bizonyított már, ám a rockballada életkorához is jól passzol: a Hazám hazád ugyan már az elődöntőben kiesett, az énekesnőnek nincs oka szégyenkezni, hiszen a dal és az előadásmód is kifogástalan, legfeljebb nem Eurovíziós Dalfesztivál-kompatibilis. No de az emberek többsége nem is fesztiválgyőztes dalokat hallgat.
Összességében
Két lemez, harminc dal, egy tuti befutó, s bár a mostani zenei kínálat színvonala elmarad az egy évvel ezelőttitől, egy erős négyest így is megérdemel A Dal 2015 – A legjobb 30.
Tracklista:
1. CD
1. Dér Heni: Ébresztő
2. Antal Timi: Woke Up This Way
3. Spoon: Keep Marching On
4. Oláh Gergő: A tükör előtt
5. Péter Barbara: Listen To The Universe
6. Gájer Bálint: That's How It Goes
7. MDC: Maniac
8. Keresztes Ildikó: Hazám hazád
9. Karmapolis: Time Is Now
10. Ív: Fire
11. Leander Rising: Lőjetek fel
12. Mujahid Zoltán: Beside You
13. Csemer Boglárka „Boggie”: Wars For Nothing
14. New Level Empire: Homelights
15. Szakács Gergő: Ősz utca
2. CD
1. Dallos Bogi: World of Violance
2. Fool Moon: Back 2 Right
3. Tóth Vera: Gyémánt
4. Éliás Gyula Jr. + Fourtissimo: Run To You
5. Other Planet: Untold Story
6. Szűcs Gabi: Úgysem felejtesz el
7. Passed: Mesmerize
8. Farkas-Jenser Balázs: Liar
9. Magyar Bori: Lead Me To Heaven
10. Wolf Kati: Ne engedj el!
11. Chances: The Night
12. Proof of Life: Hol a határ
13. Szabó Ádám: Give Me Your Love
14. Szécsi Saci & Böbe: Our Time
15. Pankastic!: Kicsi a világ, de nagy világ
2015. 02. 25. 20:41
További Válogatás cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..