Lemezajánlók
Válogatás: Ultimate Hip-Hop /4CD/ (Sony Music)
A rap aranykorától 2015-ig szemezget a hetvenegy tételes kollekció a Sony lemezkiadóhoz tartozó szövegmondók munkáiból, melyek közt olyan csemegéket találni mint a Run–DMC-től az It's Like That, az OutKasttől a Ms. Jackson, Xzibittől az „X” vagy a Halálos iramban 7-et is gazdagító DJ Snake & Lil Jon munkája, a Turn Down For What.
Súlyos kompromisszumokra kényszerül az a tematikus gyűjtemény, melynek műfaján erőteljesen osztoztak-osztoznak a lemezcégek, ám az adott kiadó – bizonyos szempontból érthető módon – kizárólag a saját művészeivel tölti meg a csomag lemezeit. Jól példázza ezt a Sony Ultimate Hip-Hop pakkja, melyen a fenti megkötés miatt hiába is keresünk olyan kulcsprodukciókat, mint MC Hammertől a U Can't Touch This, a De La Soultól a Ring, Ring, Ring, Cooliótól a Gangsta's Paradise, a Del Tha Funkee Homosapientől a Mistadobalina vagy a Sugar Hill Gang-féle, negyedórás Rapper's Delight...
Ugyanakkor a Sony egy sor saját nagyágyúval és produkcióval büszkélkedhet, e fegyvertényt pedig a csomag első lemeze egyből érzékelteti. A sort a Cypress Hill Grammy-jelölt munkája, az Insane In The Brain nyitja, melyből annak idején Kicsi G. készítette el A remegő kezű agysebész című dolgozatát, de a folytatás sem kispályás: Lou Reed Walk On The Wide Side-jára épült Tribe Called Quest: Can I Kick It?-je nem csak a Yo! MTV Raps-ben pörgött ezerrel, a Fugees sokszoros platinalemezéről, a The Score-ról való Fu-Gee-La szintén kötelező darab, ahogy a Wu-Tang Clan: Gravel Pitje is élvonalbeli darab, nem beszélve a legendás Run–DMC-ről, melynek It's Like That-je nem csak 1983-ban robbant, de tizenöt évvel később, Jason Nevins remixének köszönhetően isd újrázott! (A gyűjteményben az eredeti változat szerepel.)
Aztán itt van a Outkast és a számos díjat besöprő Ms. Jackson, no, meg Nas és a Message, de jaj! Hiába a borító a figyelmeztetés: szókimondó szövegek, az utóbbi remek nóta úgynevezett Clean, azaz a problémás kifejezésektől megtisztított változatban, kvázi kiherélve szól, mivel a helyzetet nem úgy oldották meg, hogy az aggályos szavak helyére finomabb kifejezések kerültek, hanem egyszerűen kivágták azokat a zenei alapról, így egészen zavaros végeredmény született és került – érthetetlen módon – a lemezre, ahol aztán bőven akadnak trágárságok, elég csak Mystikal Shake Ya Ass-jére gondolni, mely többek közt A személyiségtolvaj című moziban is felcsendült. S ha már mozik: a színészként is foglalkoztatott rapper, Common szintén tiszteletét teszi, igaz, furcsamód az ezeréves I Used To Love H.E.R.-rel szerepel, nem pedig a friss és telitalálatos Glory-val, amiben John Legend a partnere...
A végére aztán újra magára talál a Ultimate Hip-Hop első CD-je: Xzibit: „X”-e erőteljes alapjával és refrénjével, no meg Snoop Dogg jelenlétével bizonyítja: a rap nem megy ki a divatból. DMX balhék és csajozás helyett az Úrhoz imádkozik a Lord Give Me A Sign-ban, Pras pedig a Blue Angels-szel bizonyítja, hogy lehet mesterien újraértelmezni egy olyan kulcsnótát, mint a Grease címadó tétele... A sort a 28 évesen nem bandaháborúban, hanem brutális túlsúlya miatt szívrohamban elhunyt Big Pun zárja, aki Joe-val mutatja meg, hogy lehet egyszerre lazán és keményen nyomni a hip-hopot – kár, hogy a Still Not A Player is Clean változatban került a lemezre.
Bár a nagy durranások az első lemezen sorakoznak, azért a többi korongra is jutottak csemegék: a második lemez első dalának taktusai egyből a múlt évezredbe repítik az embert: Rob Base & DJ EZ Rock 1988-as dolgozata, az It Takes Two egy igen meghatározó alappal meg refrénnel bírt, melynek eredetije mégsem az ő nevükhöz, hanem Lyn Collins-hoz és a '72-es Think (About It) című nótához köthető. Aztán nem hiányzik a gyűjteményből DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince, azaz Will Smith sem, s bár ütős tétel a Boom! Shake The Room, jöhetett volna tőlük még egy kis ráadás – ha már a Cypress Hill, A Tribe Called Quest és a Wu-Tang Clan is duplázhatott –, mondjuk a Summertime vagy a Ring My Bell... Sőt, Will Smith szólómunkái kifejezetten hiányoznak, elég csak a Miamira, a Men In Black-re, a Wild Wild Westre vagy a Gettin' Jiggy Wit Itre gondolni...
Jó pont jár Whodiniért és a műfaj egykor elengedhetetlen elemének számító scratch-cseléssel operáló Boogie Down Productions-féle My Philosophy-ért, no meg a szintén hosszú nevű Poor Righteous Teachers-féle Rock Dis Funky Jointért.
Lord Tariq és Peter Gunz közös munkájára, pontosabban a Déjà Vu (Uptown Baby) című nóta első másodperceire az is felkapja a fejét, aki sosem hallott a párosról. Merthogy a két arc annak a Jerry Riverának az Amores Como el Nuestróját idézte meg, melyből pár évvel később a Dirty Dancing 2 betétdalához, majd Shakira Hips Don't Lie című slágeréhez merített Wyclef Jean. Más kérdés, hogy Tariqék dolgozatából mindössze az első tíz másodperc figyelemre méltó.
Big L viszont odateszi magát, a Put It On-ban még a Naughty By Nature-től is kölcsönzött egy kis hangmintát, miközben a kemény alapokat megbolondító finom dallamot Buster Williams dzsessz-bőgőstől szerválta. A Nas részvételével odamondogató Kool G. Rap Fast Life névre keresztelt G-funkja bő húsz év távlatából is működik, akárcsak Too $hort gettó-opusa.
Más a helyzet a harmadik korong első két tételével: A Tribe Called Quest-féle Award Tour, valamint a Wu-Tang Clan jegyezte C.R.E.A.M. (Cash Rules Everything Around Me) felett bizony eljárt az idő, miközben Nas meg Bravehearts Oochie Wally-jének remixével egyenesen vallatni lehet, annyira idegesítő.
Szerencsére a szebbik nemet képviselő Da Brat a Funkdafied-dal javít a képen. Erick Sermon jól példázza, hogy lehet szinte észrevétlenül hasznosítani egy alapművet (az I'm Hot Marvin Gaye Sexual Healingjét idézi), Rhymefest viszont hiába dob be mindent, az örökzöld Fever az ő tolmácsolásában nem az igazi...
Apropó alapok: az OutKasttel együttműködő Underground Kingz International Players Anthem (I Choose You) című dolgozatánál Willie Hutch I Choose You-ja jelenti a tökéletes és tartós zenei hátteret, a Prodigy Keep It Thorójánál meg Jack Mayborn Disco People-je gondoskodik a tuti hangzásról és hangulatról, szemben mondjuk Q-Tippel, akinek Let's Ride-ját teljesen hazavágja Joe Pass dzsesszmunkája.
Az Ultimate Hip-Hop negyedik lemeze stílusosan zárja le a rap-utazást: kizárólag ezredforduló utáni tételek szerepelnek rajta, jól érzékeltetve, miként is változott a műfaj. J. Cole például nem hangmintázik, egész egyszerűen maga énekli Paula Abdul egykori, Straight Up című slágerét. Scratch-cselés helyett az autotune a menő (pl.: G-Eazy feat. Remo: I Mean It), DJ Snake & Lil Jon sikere pedig azt mutatja: hosszas rapszöveg sem kell a sikerhez, elég egy olyan trendi alap, mint amivel a Turn Down For What büszkélkedhet. Persze az sem árt, ha a nótát beválogatják a 22 Jump Street – A túlkoros osztag és a Halálos iramban 7. című mozikba... S az is kiderül a negyedik lemezről, hogy az évszám nem sokat számít: bármikor lehet rosszat alkotni, elég csak meghallgatni A$AP Ferg és A$AP Rocky kettősét, a Shabba Ranks előtt tisztelegni próbáló Shabbát, Kreayshawn márkahűségét (Gucci Gucci), meg persze Tyler, The Creator Domo23 című iszonyatát.
Sok és sokféle nóta szerepel e gyűjteményben, számos alapdarab, jó pár méltatlanul hanyagolt tétel, ugyanakkor egyes felvételek szókimondás-mentesített változataira nincs mentség, ahogy arra sem, miért nem szerepel a pakkban egyetlen nóta sem Will Smith szólórepertoárjából. A Sony-művészek közül hiányzik még Pitbull, Dr. Alban, akinek korai sikerei közül bátran elfért volna a Hello Afrika vagy a No Coke, de a KrissKross Jumpja és Puff Daddy gigaslágerére, az I'll Be Missing You mellőzése is finoman szólva meglepő. Hármas.
Tracklista:
1. CD
1. Cypress Hill: Insane In The Brain
2. A Tribe Called Quest: Can I Kick It?
3. Fugees: Fu-Gee-La
4. M.O.P.: Ante Up (Robbin Hoodz Theory)
5. Wu-Tang Clan: Gravel Pit
6. Run–DMC: It's Like That
7. Outkast: Ms. Jackson
8. Nas: The Message
9. Common: I Used To Love H.E.R.
10. Clipse: Grindin'
11. Dead Prez: Hip Hop
12. Mobb Deep: Shook Ones, Pt. II
13. Mystikal: Shake Ya Ass
14. Xzibit: „X”
15. DMX: Lord Give Me A Sign
16. Cam'Ron feat. Charli Baltimore: Me & My Boo
17. Pras: Blue Angels
18. Big Pun feat. Joe: Still Not A Player
2. CD
1. Rob Base & DJ EZ Rock: It Takes Two
2. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince: Boom! Shake The Room
3. Run–DMC: It's Tricky
4. Whodini: Freaks Come Out At Night
5. Boogie Down Productions: My Philosophy
6. Schoolly D: Saturday Night
7. Poor Righteous Teachers: Rock Dis Funky Joint
8. Fu-Schnickens: Ring The Alarm
9. Cypress Hill: How I Could Just Kill A Man
10. Raekwon feat. Ghostface Killah, Method Man & Cappadonna: Ice Cream
11. Lord Tariq & Peter Gunz: Déjà Vu (Uptown Baby)
12. Big L: Put It On
13. Goodie Mob: Cell Therapy
14. Kool G. Rap feat. Nas: Fast Life
15. DJ Quik: Tonite
16. Compton's Most Wanted: Hood Took Me Under
17. Too $hort: The Ghetto
3. CD
1. A Tribe Called Quest: Award Tour
2. Wu-Tang Clan: C.R.E.A.M. (Cash Rules Everything Around Me)
3. Nas & Bravehearts: Oochie Wally (Remix)
4. Da Brat: Funkdafied
5. Erick Sermon: I'm Hot
6. Rhymefest: Fever
7. Tha Alkoholiks: Only When I'm Drunk
8. Souls of Mischief: Ya Don't Stop
9. Funkdoobiest: Rock On
10. Special Ed: I Got It Made
11. Brand Nubian: Love vs. Hate
12. Ghostface Killah feat. Raekwon & Capadonna: Iron Maiden
13. UGK feat. Outkast: Int'l Players Anthem (I Choose You)
14. Camp Lo: Luchini AKA This Is It
15. Above The Law: Black Superman
16. Prodigy of Mobb Deep: Keep It Thoro
17. Q-Tip: Let's Ride
18. Petey Pablo: Freek-A-Leek
4. CD
1. DJ Snake & Lil Jon: Turn Down For What
2. Kid Ink feat. Chris Brown: Show Me
3. Future: Honest
4. J. Cole: Work Out
5. A$AP Rocky: Peso
6. Travi$ Scott: Antidote
7. Bobby Shmurda: Hot N*gga
8. T.I.: Dope Boyz
9. Dej Loaf: Try Me
10. G-Eazy feat. Remo: I Mean It
11. Cassidy: A.M. To P.M.
12. Bow Wow feat. Ciara: Like You
13. A$AP Ferg feat. A$AP Rocky: Shabba
14. Kreayshawn: Gucci Gucci
15. Yo Gotti: Lebron James
16. J-Kwon: Hood Hip
17. Juicy J. feat. A$AP Rocky: Scholarship
18. Tyler, The Creator: Domo23
2016. 09. 08. 21:36
További Válogatás cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..