Lemezajánlók
Joe Zawinul: Faces & Places (ESC Records)
Joe Zawinul neve a nagyközönség számára megalakulása óta összeforrt a világhírű Weather Report legendájával. Az idén hetvenedik születésnapját ünneplő jazz-veterán új, Faces and Places című albumával bizonyítja még mindig jelentős szerepét a zenei életben.
Josef Zawinul 1932-ben született Bécsben. Már kisgyerekként közel került a zenéhez: kezdetben tangóharmonikán tanult játszani, majd a zongorával kezdett ismerkedni. A Bécsi Konzervatórium elvégzése után 1959-ben elnyerte a bostoni Beerklee College of Music ösztöndíját. Páratlan tehetségének köszönhetően hamarosan már Maynard Ferguson majd Slide Hampton és Dinah Washington partnereként zenélt, egészen 1961-ig. Ezt követően Cannonball Adderley mellett világhírre tett szert, amikor Mercy, Mercy, Mercy című kompozíciójáért Grammy-díjat kapott. Az „Ágyúgolyó” mellet eltöltött évek során tapasztalt muzsikussá és invenciózus zeneszerzővé érett. Ebben az időben olyan kiválóságokkal, mint Miles Davis készített -ma már klasszikusnak számító- lemezeket (In A Silent Way 1969, Bitches Brew 1969).
A Weather Report-ot Zawinul Wayne Shorter-rel alakította meg 1970-ben, és a 15 éven át működő korszakos hatású formáció, összetéveszthetetlenül egyedi hangzása által a jazz-ben soha nem tapasztalt népszerűséget vívott ki magának. A két alapító és állandó tag szerzeményei, a „Byrdland”, a „Black Market”, vagy az „Eight-thirty” ma már az elektronikus zenei eszközöket kifinomultan alkalmazó, úgynevezett fusion-jazz alapműveinek számítanak.
A Weather Report feloszlása után az akkor már billentyűs-szintetizátorosként számontartott Zawinul „Weather Update” majd „Zawinul Syndicate” nevű zenekaraival folytatta sikereit. Joe Zawinult mind a mai napig a műfaj nagy megújítójaként és legeredetibb szerzőjeként tiszteli a világ.
A 70 éves veterán legújabb, „Faces and Places” nevet viselő albumán a címhez híven népes zenésztáborával együtt több égtáj felé kalauzolja el a hallgatót. A bevezetőt követő „All About Simon” című számban afrikai taktusok szólalnak meg, a folytatást pedig a „Tower Of Silence” kissé átmixelt arab tónusai színezik. A „The Spirit Of Julian „C” Adderley” című darabban Zawinul régi muzsikustársa és munkaadója előtt tiszteleg. Az Ágyúgolyó becenevű mesterre való pergős ritmusú emlékezés a „Familiar To Me” lírai témájában oldódik fel. Ezt követően látogatást teszünk a „Café Andalusia”-ba, melynek egyik üdítő részlete az árnyalatnyi tangóval kevert jazz passzázs.
A szerzemények hangulata a nívós nemzetközi ütőhangszeres gárdának és a sokszínű énekhangoknak köszönhetően erőteljesen világzenei-hangzású, ám a teljes album kétségtelenül magán viseli a szintetizátormogul egyéni, fusion-jazz-es stílusának jegyeit. Victor Bailey kiváló basszus-kísérete nagyban hozzájárul a lemez jellegzetes atmoszférájának megteremtéséhez, de mindez természetesen az „öreg” billentyűire van felépítve. Az egymással összemosott afrikai- és arab dallamok mellett a számokban felcsendülnek Zawinul szülőhazájának népi melódiái is („Rooftops Of Vienna”), felsejlik néhány indiai énekfoszlány („Barefoot Beauty”), a „Borges Buenos Aires” zongora-intrója felett pedig vitathatatlanul Bartók szelleme lebeg (egyébként Zawinul ereiben némi magyar vér is csörgedezik).
A Faces and Places mintegy összefoglalja Joe Zawinul utóbbi évekre jellemző zenei koncepcióját, melyet Zawinul Syndicate nevű együttesével ez idáig megvalósított. A mozaikokból összerakott, igen érdekes és izgalmas kompozíciók mindvégig éberen tartják a hallgatót, a világzenei hangulat azonban fogyaszthatóvá teszi a produkciót. A lemez egyetlen hátránya talán a zeneszerző hatalmas rutinja, melynek hiányában talán árnyalatnyival több lendület, erő érvényesült volna a felvételen.
2002. 09. 25.
További Joe Zawinul cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..