Lemezajánlók
Scott Henderson: Well To The Bone (ESC Records)
Megjelent Scott Henderson új albuma, mely „Well To The Bone” címmel erősíti a csontokat a Tribal Tech világhírű gitárosának egyéni, a bluest a rockkal és jazzel vegyítő fúziós zenéjének rajongóiban.
A lemezről az alkotó így vall: „A Well To The Bone-on megszólaló zene stílusát leginkább a modern blues vagy a blues és twist kategóriájába sorolhatnám. Ez az én kis kalandozásom a blues életérzésében. Jimi Hendrix, Jimmy Page, Jeff Beck és még sokak nyomdokában ott kezdem, ahol ok befejezték, csak egy kicsit több harmóniai változatosságot, izgalmat viszek a muzsikába. Mivel a jazz végigkísérte a karrieremet, ezúttal is hatással volt rám a dalok szerzése közben.”
Az 1954-ben született Scott Henderson egy olyan érában nevelkedett, melyben a blues-rock virágkorát élte. Ifjú éveit Észak-Floridában töltötte, ahol kezdőként klubokban lépett fel a legkülönfélébb zenekarokkal, és Led Zeppelin-től kezdve James Brown-ig mindenféle zenét játszott. Jimmy Page, Jeff Beck, Jimi Hendrix, Ritchie Blackmore valamint Albert King és Buddy Guy nagy hatással voltak rá ezekben az években. Noha Hendersont a világ blues-rock játékosként ismerte meg, egyéni stílusának kialakulásában a jazz óriási szerepet játszott.
Miután Floridában befejezte tanulmányait, Los Angelesbe költözött, ahol Chick Corea, a hegedűs Jean-Luc Ponty, a basszista Jeff Berlin és a Weather Report atyja, Joe Zawinul partnereként készített lemezeket. Henderson később Gary Willis bőgőssel 1984-ben Tribal Tech néven megalakította saját formációját. Az együttesnek ez idáig kilenc lemeze jelent meg, és az évek során a virtuóz gitárjátékosként és komponistaként híressé vált művészt a kritika is elismerte: 1991-ben a Guitar World neki ítélte az év legjobb jazz gitárosának járó címet.
Első szólóalbuma „Dog Party” néven jelent meg, és a Guitar Player ítészeitől azonnal elnyerte az „1994 Legjobb Blues Albuma” kitüntetést. Következő, 1997-es „Tore Down House” című szólólemeze, melyen a legendás Thelma Houston énekel, szintén learatta a kritika osztatlan tetszését. A „Well To The Bone” Scott Henderson harmadik, és egyben legkidolgozottabb szólófelvétele, melyen a Tribal Tech dobosa, Kirk Covington diktálja az ütemet, a basszusgitárt pedig John Humphrey pengeti.
A lemezt a „Lady P” című szerzemény nyitja, melyben Wade Durham éneke már az indításban előrejelzi azt az alapvető hangvételt, ami a vokál alkalmazása által a korábbi Tribal Tech albumokhoz képest egészen új dimenzióba helyezi a felvételt.
A következő, „Hillbilly in the Band” című szám –bizton állítom, nem a neve miatt– számomra a Benny Hill showk jól ismert zenéjének „továbbgondolása”, a kezdete mindenesetre első pillanatra azt juttatta eszembe. A folytatást persze egy kis blues itatja át, majd a szerző sajátkezű, remek bendzsó-játéka teremti meg az igen mókás alaphangulatot. A „humoreszk” aztán egy meglehetősen kemény dob-torzított gitár párharc után könnyed lezárásban végződik.
A „Devil Boy”-ban ismét a blues lüktetésére hallunk gitárszólót, a hangzás Wade Durham hangja által válik mégjobban hitelessé. Itt is egymást követik a kemény, rockos és a lassúbb átmenetek, mindez változatosságot kölcsönöz a zenének.
A folytatásban a lemezen először tunik fel Thelma Houston hangja a „Lola Fay” soraiban, a visszafogott kezdést ezúttal is hard rock követi, majd a „Well to the Bone”-ban tovább bólogathatunk a „csonterősítő” taktusokra.
Noha a teljes anyagra elmondható, hogy távol esik a tradicionális blues világától, különösen igaz ez az „Ashes”-re, melyben az ütem- és tempóváltások során Henderson igen egyéni, itt-ott jazz-el árnyalt stílusa bontakozik ki. Mellesleg ez a szám is a művész kiváló kompozíciós kézségét dícséri, akárcsak a következő „Sultan’s Boogie”, melyben az alkalmazott effektek által elért, néhol szférikus hatás ügyesen erősítik a szólók.
Hogy a VÁLTOZATOSSÁG valóban VALÓDI legyen, a cédén egy kis funky is megszólal a „Dat's Da Way It Go”-ban, persze még véletlenül se számítsunk valami hagyományos kis gitársikálásra. A szerzeménybe a humort Durham és Houston incselkedő felelgetése csempészi bele.
A lemezen hallható utolsó szám a „Rituals”, mely elsőként a Tribal Tech 1988-as Nomad című albumán jelent meg. A gúnyosan gyönyörű, akusztikus gitár-szövetre épülő kompozíció közvetlen hangulata megszólítja a hallgatót, ugyanakkor sejtelemes atmoszférát teremt. Találó lezárása a mindvégig érdekes és élvezetes korongnak.
2002. 10. 08.
További Scott Henderson cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..