Lemezajánlók
Oláh Kálmán – Peter Lehel: Hungarian Rhapsody (GOOD)
A közelmúlt legigényesebb, magyar népzenei hagyományokat ápoló kortárs jazz zenei kiadványa látott napvilágot –micsoda fintora a sorsnak nem itthon, hanem– Koreában. Aggodalomra mégsincs ok: a keleten kiadott album hazánkba is eljutott, hiszen magyar zenészek készítették, Magyarországon.
Az idén megjelent „Hungarian Rhapsody” a Trio Midnight kiváló zongoristája, Oláh Kálmán és a magyar származású német szaxofonista, Peter Lehel közös alkotása. A két muzsikus a Budapesti Szimfonikus Kamarazenekar és a Trio Midnight (Egri János-bőgő, Balázs Elemér-dob) közreműködésével készített lemezén a magyar népzenei örökség egy értékes darabkáját itatja át a jazz.
Nehéz erről az albumról tárgyilagos véleményt megfogalmazni, nem is lehet ez célom. Hiszen aki szereti a magyar népzenét, büszke a rá hagyományozott kultúrára és emellett még a jazzt sem veti meg, az csakis szeretheti a „Hungarian Rhapsody”-t. A két, „Ancient Songs” illetve „Contemporary Hungarian Mood” című cédéből álló összeállításnak már legelső darabja, az „Egy Gyenge Kismadár” feldolgozása rögtön megérinti a hallgatót. Talán nem véletlen az indítás megválasztása, hiszen a népdal szinte eszenciája annak a hangulat-, dallam- és szövegvilágnak, ami annyira jellegzetessé teszi a magyarok népzenéjét. A szám nagyzenekari hangszerelése, a vonósok bevezetőben felhangzó szólamai megindítóan szépek, és ez a szívhez szóló melódia Lovász Irén ízes kiejtésű énekével tolmácsolva csak még közvetlenebb. Oláh Kálmán zongorajátéka és Peter Lehel szaxofonozása, finom egyensúlyt tartva a népzenei stílusjegyek és a jazzes elemek között nemzetközileg érthető közegbe foglalják a népi dallamot. A másodikként következő „Joska Csárdás” átiratára szintén ez mondható el. A bevezető kissé latinos, tangós ritmusokat idéz, majd ezt briliáns átmenettel követi maga a hamisítatlan, pergős magyar csárdás, melynek természetesen nélkülözhetetlen eleme a vérbő hegedűszóló (Oláh Vilmos előadásában) és a lábdobogást utánzó ütőhangszeres kíséret (Dés Andrástól).
A táncot aztán szomorkás történet követi (Citrusfa) ismét Lovász Irén énekével, majd a „One for Kodály” állít emléket a nagybecsű mesternek. Az utolsó két szerzemény („Mysterious Travel”, „Tale From the Yellow Rose”) is tradícionális témákat dolgoz fel. Mindegyik kompozíció dícséri a szerzők talentumát, kiváló a nagyzenekari hangszerelés, emellett a hallható szaxofon- és zongoraszólók is tökéletesen illeszkednek a számok atmoszférájába.
A második, „Contemporary Hungarian Mood” című cédén némileg oldódik az alapkoncepciót alkotó hangvétel, itt már az együttes tagjainak közös illetve saját alkotásai is helyet kapnak. A lemezt Oláh Kálmán „Prelude”-je vezeti be, majd Seress Rezső „Gloomy Sunday” című számában először szólal meg Winand Gábor hangja. A vonósnégyes (Roman Oszecsinszky - elsőhegedű, Szigeti Szilvia - másodhegedű, Tóth Balázs - mélyhegedű, Molnár Piroska - cselló) által megszólaltatott „Bartók Sketch”-ben Peter Lehel tiszteleg másik zenei hatalmasságunk előtt, ezt pedig szintén az ő szerzeménye, a játékos, kissé bop-os „Eddie Who” követi. A „J.E. Song -Remember My Father” Egri János kompozíciója, melyet –nem meglepetés– édesapja emlékének ajánl. Ebben a magyar zenei kultúra fontos részét alkotó cigányzene motívumai kapnak hangsúlyt, és természetesen előtérbe kerül a szerző bőgőjátéka is. A folytatásban Balázs Elemér nemrégiben megjelent szólólemezének címadó darabját, az „Around the World”-öt hallhatjuk, Winand scattelésével színezve. Ezt követi a „Transylvania” itt-ott sejtelmes témája, majd a „Deadly Spring” panaszos szoprán szaxofon siráma és bánatos bőgő brummogása. A lemez a „Gloomy Sunday” kvartet-verziójával zárul. Ez a Lehel-Oláh szerzőpáros közös kompozíciója, és természetesen Egri Jánossal és Balázs Elemérrel közösen, négyen adják elő, mintegy összefoglalva, egyszersmint levezetve a duplaalbum tartalmát.
A „Hungarian Rhapsody” hangzóanyaga reprezentatív borítóval, manapság ritkán tapasztalhatóan igényes megjelenéssel párosul. A keménydobozos kiadványon látható művészi fotókat Sioreti Gábor készítette, a színvonalas külső hozzáértő design-tervezés eredménye. Elmondható tehát, hogy a szemet gyönyörködtető küllem is méltó az értékes felvételhez, melyen Peter Lehel, Oláh Kálmán és összes muzsikustársuk a klasszikus zene és az improvizatív jazz stíluselemeit felhasználva mutatják be a gazdag és változatos magyar zenei világ egy apró szeletkéjét.
2002. 10. 30.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..