Lemezajánlók
Jan Garbarek: Selected Recordings (ECM)
Jan Garbarek idestova harminc esztendős pályájának főbb állomásait megörökítő válogatásalbum látott idén napvilágot a német ECM kiadó gondozásában. A duplalemez értékes áttekintést nyújt a kiváló norvég szaxofonista mély érzelmi töltésű zenei világáról.
Érdekes dolog, hogy is van ez az őstehetségekkel! Jan Garbarek például tizennégy éves korában teljesen önállóan kezdett el szaxofonozni –mint annyian, ő is John Coltrane hatására. Egy évvel később saját zenekarával már amatőr versenyt nyert, nyolc évre rá pedig norvég állami ösztöndíjasként Amerikában tanulmányozta a jazzt. 23 éves korára a modern európai jazz nagy hatású német kiadójának, az ECM-nek vezető művésze lett; jeles európai és amerikai zenészek partnereként pedig hamarosan világhírnévre tett szert. Ez idáig a művész akármilyen formációban, bármilyen stílusú zenét játszott is, idestova harminc éves pályafutását lépten-nyomon óriási sikerek szegélyezték.
Életművének fontosabb állomásaiból válogat az idén megjelent „Selected Recordings”, melynek két korongján összesen 24 darab, jellemzően „garbarekes” felvétel kapott helyet. A közreműködő zenészbarátok gárdája természetesen igen népes: Keith Jarrett, John Abercrombie, Bill Frisell, Eberhard Weber, John Potter, hogy csak néhányat említsünk a 32 nevet tartalmazó listáról.
A kompozíciók kronologikus sorrendben mutatják be a szaxofonista alkotói korszakait. Az első cédén Garbarek saját szerzeményei szerepelnek, melyeken keresztül bepillantást nyerhetünk a művész jellemzően tonális, érzelmi töltésű zenei világába. Dallamos, mélyen átélt, helyenként levegős, szinte szférikus játékstílusa nagyban merít a líd kromatikus rendszerből, a norvég és az indiai népzenékből, így egészen különleges, szinte lebilincselő hangon szólítja meg a hallgatót. Olyan kiváló albumokról hangzanak el számok, mint a „Twelve Moons”, a „Legend Of The Seven Dreams” vagy az „I Took Up The Runes”. A második lemezen folytatódik az élvezetes barangolás, melynek során már a muzsikustársak szerepéből is ízelítőt kapunk. Egyik pillanatban például még Indiában hallgatunk egy hamisítatlan raga-t (Ustad Fateh Ali Khan hangján), majd egy egészen misztikus atmoszférába, a szél birodalmába csöppenünk („Windsong”), ahol Garbarek szoprán szaxofon szólamát a stuttgarti Südfunk Szimfonikus Zenekar vonósai kísérik. Egy kis klasszikus zongora-szaxofon-bőgő-dob kvartett-hangzás erejéig elidőzünk Keith Jarrett „Sunshine Song” című számánál, majd Egberto Gismonti spanyol népi taktusai következnek 8-húros gitáron („Cego Aderaldo”). Ezt követően ellátogatunk a művész hazájába, hogy a „Rosensfole” tradicionális dallamával némi norvég kultúrát szívjunk magunkba (Agnes Buen Garnas norvég nyelvű énekével tolmácsolva).
A duplaalbum Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble férfi énektársulat közös, középkori egyházi énekeket életre keltő produkciójának egyik gyöngyszemével, a „Parce Mihi Domine”-val zárul. A magyar közönség számára is már ismerősnek tűnhet a darab, hiszen az együttes tavaly hazánkba is ellátogatott műsorával. Az emelkedett, himnikus hangulat szép lezárása annak a mindvégig igen változatos érzelmi skálának, melyen Garbarek játéka a hallgatót mozgatja. A lemezzel csak egy baj van: akinek tetszik, rögtön a teljes Jan Garbarek életművet meg akarja majd szerezni.
(Egyetemi Élet, 2002. december)
2002. 11. 29.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..