Lemezajánlók
Charles Lloyd: Lift Every Voice (ECM)
A világhírű Charles Lloyd nemrégiben új lemezt készített új együttesével. A duplaalbum címe Lift Every Voice, és egyike annak a számtalan visszhangnak, melyet 2001. szeptember 11-nek kataklizmája keltett a világ művészeiben.
Az idén 65 éves Charles Lloyd –ahogy az ekkora neveknél sokszor közmondásos– már igen fiatalon rátalált hangszerére, a szaxofonra. Tizenévesen már klubokban játszott, többek közt B.B.King oldalán. Los Angelesben zenetanulmányai végeztével gyorsan a nyugati part jazz-szcénájának élvonalába került, ám rövidesen New Yorkba költözött, hogy a keletei oldalt is meghódítsa. A jazztörténelem róla szóló fejezete sincs magyar vonatkozás híján, hiszen zenekarvezetőként 1964-ben készített első felvételén Szabó Gábor gitározott. 1966-ban alapított első quartetjével, mely a világ egyik legnépszerűbb jazz együttese lett, sikert sikerre halmozott, ám a ’70-es évekre mégis elvonult a keleti vallások meditatív világába. 1981-ben az akkor 17 éves felfedezettje, Michel Petrucciani mellett tért vissza a zenei életbe, 1988 óta változó összetételű együtteseivel muzsikál.
Lloyd mester legújabb lemezét ezúttal Geri Allen zongoristával, John Abercrombie gitárművésszel, Marc Johnson és Larry Grenadier bőgősökkel, valamint a dobos Billy Harttal készítette. A duplaalbum címe Lift Every Voice, és egyike annak a számtalan visszhangnak, melyet 2001. szeptember 11-nek kataklizmája keltett a világ művészeiben. Nem meglepő tehát, hogy szomorkás, érzelmes alaphangulat jellemzi a cédét, amit Charles Lloyd saját kompozíciói mellett himnuszok, spirituálék és tradicionális témák megérintő átiratai teremtenek meg. A lírai szólók, bensőséges melódiák között ne számítsunk tehát izgalmakra, váratlan fordulatokra, a zene inkább egyfajta „jazz–easy listening” gyöngyszem, melynek meghitt atmoszférája valójában állásfoglalás a borzalmakkal szemben.
Már a lemezt nyitó Hymn to the Mother egyetlen hosszan tartó, zsongítóan nyugalmas harmóniája kiolt minden feszültséget a hallgatóból, a folytatás szerenádjai és feldolgozásai pedig –az East Virginia, West Memphis visszafogott, mégis „beindítóbb” blues témáját kivéve– szintén többnyire halk, történetmesélős hangulatban szólalnak meg. A számokban Lloyd kifinomult játékát mesteri frazeálások, magabiztos tenorhang jellemzi; mélyen átélt, változatos dinamikájú szólói hangszere összes regiszterét bejárják. Geri Allen invenciózus, mindig sokatmondó zongorajátéka kifejezetten élvezetes, amikor előtérbe kerül a felvételen, de ugyanez elmondható Abercrombie érzelemgazdag, nyugodt ám briliáns gitározására, valamint a basszisták és Hart alázatos, ugyanakkor szellemes kíséretére. Mindennek ellenére –és szomorúság ide vagy oda– a második cédé elejét hallgatva attól tarthatnánk, hogy a túlságosan kidolgozottnak, „tökéletesnek” tűnő számok miatt a felvétel érzelgős egyhangúságba sikkad, ám ettől több darab is megóvja az albumot. Ilyen például a Go Down Moses, „fésületlenebb”, improvizatív részletei, jazzesebb akkordjai, lüktetése által, a Beyond Darkness, Charles Lloyd tárogatójának magyar fül számára kedves éneke révén, vagy a felszabadult Deep River könnyed taktusai miatt. Az elvontabb témák összetettebb harmóniáit, finom disszonanciáit, élénkebb ritmusát azonban mindenhol ellenpontozzák a szaxofon lassú, egyformán érzelmes szólamai.
Az albumon utolsóként elhangzó, Prayer, The Crossing című Lloyd szerzemény meglepő csattanóval zárja az egyöntetű hangvételt. Hétperces levegős, levezetésnek tűnő, bódító kezdetét ugyanis szédületesen pergős ütemű örömzene követi, melyben lendületes, teljesen oldott rögtönzések söpörnek félre minden búsongást. Azt hiszem, éppen a végszó eme fricskájától lesz jó a lemez.
(Egyetemi Élet, 2003. március)
2003. 02. 16.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..