Lemezajánlók
Maceo Parker: Made By Maceo (ESC Records)
Az észak-karolinai születésű Maceo Parker igazi zenészcsaládban nőtt fel. Szülei gospel-muzsikusok voltak, bácsikája pedig, aki aztán első mentora lett, a helyi Blue Notes nevű együttest vezette. A nyolcéves kis Maceo egy nap tehát szaxofont ragadott, fivérei pedig, a hétéves Melvin és a kilencéves Kellis a dobot illetve a harsonát választották. A három testvér Junior Blue Notes néven így alakított zenekart, és Hank Crawfordot, Cannonball Adderleyt és King Curtist csodálva és gyakorolva cseperedtek fel. A fiatalok játékstílusa az évek során bácsikájuk éjszakai bárjában csiszolódott, ahol gyakorta léptek fel. Ebbe a klubba tévedt be 1962-ben egy este James Brown, akinek a fülét rögtön megütötte az éppen egy vendégcsapattal fellépő Melvin dobolása. Azonnal állást ajánlott a fiúnak, aki két év múlva bátyját, Maceot is beprotezsálva így került a „Soul Keresztapjának” zenekarába. Mr. Brown akkor még nem is sejtette, hogy kire lelt a nem várt jövevény szaxofonista személyében... Maceo ugyanis gyorsan a csapat egyik legjobb tagjává fejlődött. Brown melletti hosszú pályafutása során a ’90-es évekig többször is kivált a sztár mellől, hogy számos más formációban is letegye névjegyét. Az 1989-ben készített Roots Revisited című felvételének sikerével indult szólókarrierje azóta is töretlenül ível fölfelé.
Az azóta eltelt bő egy évtized alatt Maceo Parker a funky rajongók egyik legnagyobb kedvencévé vált, hiszen szuper-funky előadásai világszerte fergeteges hangulatukról híresek. „Ha ezen a shown valaki nem táncolt, az vagy halott volt, vagy odakint szerelmeskedett. Hurrikán Maceo fújni kezdett, és többórás, szünet nélküli zárótűz alá vette a közönséget, aki már a második számra az őrjöngésbe táncolta magát.” Az újságokban megjelent ilyen és ehhez hasonló beszámolók sorozata árulkodik arról, hogy nem mindennapi bulit tud csinálni az idén hatvanéves szaxofonista, aki a színpadon korát meghazudtoló energikussággal ad bele mindent a zenélésbe. Persze mondhatnánk erre azt, hogy a funky műfaja félig már önmagában is garancia a pörgésre, ám Maceo mindent elsöprő sikerének hátterében vérbeli profizmus áll.
A februárban megjelent „Made by Maceo” című album megerősíti azt az érzést a hallgatóban, hogy a funk-mester az idő múlásával mintha egyre csak fiatalodna. Maceo és jelenlegi együttesének tagjai, Rodney „Skeet” Curtis basszista, James Brown korábbi trombitása, Ron Tooley, a harsonás Greg Boyer, a tenorszaxofonista Vincent Henry, Bruno Speight gitáros, Will Boulware billentyűs és a dobos Jamal Thomas ugyanis újra egy vérpezsdítő funk-groove felvétellel rukkoltak elő. Tömören ámde szabatosan jellemezve: az egész lemez olyan, mint a rajta nyitószámként hallható „Come By And See”. A vendégszereplő Candy Dulfer forró tenor szaxofon szólói nyomán a hangulat azonnal a tetőfokára hág, és nem is hagy alább egy jó darabig. A számokban Maceo ütőhangszereken játszik és énekel (sőt, rappel!) is. De mindenekelőtt: szaxofonozik. Frenetikus stílusa tulajdonképpen a templomi zene, a blues és a soul gyökerein táplálkozik, és ezen jótékony hatások a funkyban ötvöződve hozták létre az új korongot is jellemző hangvételt. Erőteljes riffekre épülő, melodikus játékában újrafogalmazza, leegyszerűsítve variálja a témákat, a gyors akkordfutamok helyett inkább a ritmikát helyezi előtérbe szólóiban, melyekben kiváló időzítéssel, hangsúlyozással kommunikál. A szerzemények telt hangszerelésében érthetően a fúvósok játsszák a főbb szerepet. Persze a zongora, a dob és a basszus remekül hozzák a ritmust és a groove lüktetését, de nem vált volna az album hátrányára tőlük is egy-két szóló. A mindvégig felfokozott kedélyek a cédé közepén a Moonlight In Vermont érzelmes darabjában csillapodnak valamelyest. A zongora lágy kísérete Maceo szaxofonján is meghittebb szólamokat csalogat ki, noha a határozott intonáció kicsit több lírai átéléssel sem lett volna érzelgős. Ezt követően a Lady Luck blues-os felütése zökkent minket vissza a végéhez közelítő partihangulatba, beindító énekkel, vérforraló taktusokkal a trombitán és a harsonán. A Don’t Say Goodnight nyugodtabb, enyhén egyházi színezetű témájával csak rövid időre lassul az iram, a korong fesztelen örömzenéléssel zárul. A ritmusra fogékony hallgató az utolsó szám után úgy érzi, hogy ez a fajta muzsika vitathatatlanul csak élőben érvényesül igazán, ezért legalább egyszer muszáj elmennie egy Maceo-koncertre. Nos, aki szeretne egy észveszejtőnek igérkezőt együtt bulizni a funky egyik legnagyobb mesterével, ezt szerencsére 2003. április 30-án Budapesten megteheti.
De vigyázat: a bárpulton táncolni kötelező!
(Dobosmagazin, 2003. január)
2003. 02. 16.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..