Lemezajánlók
Keith Jarrett – Gary Peacock – Jack DeJohnette: Always Let Me Go (ECM)
Keith Jarrett feltehetően a legismertebb jazz-zongorista a világon, és kétségtelenül egyike a legjobbaknak is. Ezt elismerve talán nem meglepő, hogy vannak magyar felmenői, noha páratlan muzikalitásában származásánál vélhetően jóval nagyobb szerepe van őstehetségének.
Keith Jarrett ugyanis 1948-ban, hároméves korában kezdte klasszikus zongoratanulmányait. Tizenöt évesen már komponálni tanult, rövid ideig a Berklee School of Music növendéke volt, ám hamarosan New Yorkba költözött, hogy jazzt játszhasson. 1966-ban csatlakozott a Charles Lloyd Quartethez, a nemzetközi jazz színtér akkori egyik legközkedveltebb együtteséhez, de rövidesen Charlie Hadennel és Paul Motiannal saját triót alapított, mely aztán 1972-ben a szaxofonista Dewey Redmannal quartetté egészült ki. 1970-71-ben egy kitérő erejéig elektromos zongorán és orgonán játszott Miles Davis oldalán, ám ezután teljes egészében az akusztikus zenének szentelte talentumát. Szóló zongora koncertjeinek sorozata és az ezekről készült felvételek az ortodox jazz-hívőkön kívül is világszerte széles körben ismertté és népszerűvé tették őt. Előadásai sikerének titka a klasszikus zenei műveltségből sarjadó páratlan rögönzőtehetsége mellett játékának rendkívüli szuggesztivitása, mellyel romantikus hangvételű, fordulatos dallamvilágú szerzeményeit tolmácsolva valósággal lebilincseli a hallgatóságot. Virtuóz technikáját jól jellemzik zenésztársa, Jan Garbarek szavai: „Képes mindent lejátszani, amit kitalál. Szinte már ijesztő.”
Keith Jarrett pályafutásában 1983-ban új fejezetet nyitott a Gary Peacockkal és Jack DeJohnette-tel való együttzenélés. A formáció kezdetben az amerikai jazz-standardek irodalmából merítve készített feldolgozásokat, majd természetesen saját kompozíciók is megjelentek lemezeiken. Legújabb, „Always Let Me Go” címet viselő duplaalbumuk két tokyoi este koncertfelvételét örökíti meg. Az elhangzó számok mind Jarrett, illetve a trió közös szerzeményei, jellegük a zongorista szavaival élve: „free zene, melyet az előadások érdekében nem írtunk le vagy terveztünk el előre.” Egyszóval az összesen nyolc darab mindegyike egy-egy nagyívű improvizáció, melyek Jarrett kvalitásához hűen a lehetőségek széles tárházából merítve állítanak mértéket a csapat kreativitásának. A spontán alkotások változatos dallamai bővelkednek a majdnem teljes jazztörténelmet felölelő utalásokban, miközben a hallható zene azon jócskán túlmutat. Széles dinamikai spektrumban ötvözött hangáradatok, reszkető lírai passzázsok és erőteljes lüktetések, hangsúlyos szünetek és halk disszonanciák mesteri elegye jellemzi a számokat. A korong nem ígér könnyed szórakozást, a zene valódi élvezete nagy odafigyelést, teljes azonosulást kíván. A többnyire igen összetett, sokszor elvont harmóniák valóban nélkülözik a kötöttségeket, a rögtönzések érezhetően szabadon áramlanak a zenészekből, akik szinte mint médiumok merülnek alá saját muzsikájuk egyre nagyobb mélységeibe.
Keith bevallása szerint az „Always Let Me Go” triójának eddigi legjobb és legösszefogottabb felvétele, mely egyszerűen egy vulkánkitöréshez hasonlatos. Noha ez a vélelmezett elementáris hatás valószínűleg csak a jazz vájt fülűbb rajongóit fogja elérni, a lemez messzemenően különleges élménnyel fog szolgálni minden igényes zenekedvelő számára.
(Egyetemi Élet, 2003. február)
2003. 02. 16.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..