Lemezajánlók
Paul McCartney: Chaos And Creation In The Backyard
Az Ikonok továbbra is alkotnak. Az utóbbi években sorban láttak napvilágot a kifejezetten erős visszatérő lemezek. Gondoljunk csak David Bowie - Heathen Chemistry (2002), Reality (2003), Bruce Springsteen – The Rising (2002), a The Rolling Stones – A Bigger Bang (2005), vagy épp a The Cure- The Cure(2004) című munkáira. A „Chaos And Creation In The Backyard” című új albumával most már Paul McCartney is felsorakozott a képzeletbeli listára.
Valljuk be őszintén, 1970 őszén mindenki megkönnyebbült egy kicsit. Feloszlott a The Beatles. A zenekarosdit játszó srácoknak azóta is öndefiníciós problémát okoz, egy olyan csapat puszta történelmi ténye, mely minden művével újrafogalmazta a nagy Pop Kánont.
John Lennon, Geroge Harrison, Ringo Starr és Paul McCartney „legendás gombafejű négyeséből” már csak a két utóbbi van velünk. Ringo inkább a háttériparban mozog, McCartney azonban a mai napig megkerülhetetlen popzenei tényező. Ha a Brit Birodalom Lovagja csak a „Let It Be”-t hagyományozta volna az utókorra (szándékosan nem a „Yesterday”-t említem), a jogdíjakból akkor is játszva fizethetné be Anettkát egy Föld körüli útra. De nem.
McCartney zenei cicomáit a The Beatlesben mindig helyre tette Lennon cinizmusa és néhány hangból építkező, alapvetően az 50-es évek rock n rolljából építkező zenei világa. A feloszlás után McCartney volt ilyen is, olyan is. Néha egészen kivételes dolgokat hozott össze, (Band On The Run, Venus And Mars, London Town), néha azonban minden invenciót nélkülöző értékelhetetlen popgiccset tett le az asztalra (Pipes of Peace, Off The Ground). Aztán az ezredfordulón valami történt McCartney magra talált. Már a 2001-ben kijött Driving Rain is a jobban sikerült ajánlatok közé tartozott, a múlt év végén az EMI gondozásában megjelent Chaos And Creation In The Backyard pedig újra legjobb formájában mutatja az egykori beatlet. A lemez anyagát McCartney szinte teljes egészében egyedül játszotta fel.
A nyitó „Fine Line” erős zongorajátékával, a sulykoló dobjával, a 68-as Fehér Album „Why Don’t We Do It In The Road” –ját juttathatja eszünkbe, kiváló popdal. A „How Kind Of You” lassan építkező pszichedelikus folk, némi disszonáns zongorabetéttel. A „Jenny Wren” egyértelműen McCartney legszebb egyszálgitáros dala a Blackbird óta. Az „At The Mercy” mollos szomorka. Lebegtetett gitárok, vállalható himnikus elszállás. A „Friends To Go” akusztikus gitáros, tipikus McCartney dal, csörgődobbal, éles zongorahangokkal. Az „English Tea” kiváló vonós kamaradarab, leginkább a Revolveren hallható „For No One” világát hozza. A „Too Much Rain” édes szomorú szövegével az album potenciális slágere lehet, csakúgy mint a latinos „Certain Softness” A „Riding To Vanity Fair” xilofonjátéka, sejtelemes, éteri hangjai, tömény pszichedeliája egyértelmű Radiohead hatásokat mutat, nem véletlenül, az album producere, az utóbbi évek paradigmaváltó zenekarának megmondóembere Nigel Godrich volt. Az album végére is jut két kiváló felvétel. A „Promise to You Girl” már –már a Queen „Bohemian Rhapsody” vagy a The Beatles „Because” című felvételeinek vokál hangzását idézi, a táncos, gördülő zongorajátékra épülő darab hirtelen belassul, hogy a bluesos pszichedelikus bridge után, valami csak McCartneyra jellemző módon ismét játékos könnyedséggel érjen véget. A záró „Anyway” igazi jó értelemben vett fülbemászó epikus popdal, ami néhány másodperc csend után valami egészen egyedi instrumentális rockos, elszállt befejezést kap.
A Chaos And Creation In The Backyard-on Paul McCartney végre újra megmutatja, mi tette Őt, a XX. század egyik legizgalmasabb zeneszerzőjévé. Az érzelgősség mentes múltidézés ezúttal szimpatikus, szerethető albumot eredményezett.
Radics Gábor
2006. 01. 26.
További Paul McCartney cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..