Lemezajánlók
Illényi Katica: Koncert a Művészetek Palotájában /DVD/ (Private Moon)
Vajon milyen különlegességeket tartogat egy olyan hegedűművész koncertfelvétele, aki komolyzenét tanult, mégis hagyta, hogy az operett magával ragadja, mégis előszeretettel hallgat kiskocsmákban cigányzenét, odáig van a dzsesszért, a szvingért, és a ragtime-ért, ráadásul évekig a Budapest Klezmer Bandben nemcsak a vonót kezelte, de énekelt is?!
Akik ismerik a zenészcsaládban felnőtt művésznő két szólólemezét, azok nagyjából tudják, mire számíthatnak: dzsessz, szving, operett, gospel, klasszikus-, film- és diszkózene jól megfér egymás mellett. Mindezek olyan könnyedén és magától értetődően váltják egymást, mint Katica a fellépőruháit és vendégművészeit. De kezdjük az elején!
A 4:3-as képarányú, ám tűéles és pazar színekben gazdag képet kilenc kamera rögzítette, a zene pedig sztereón kívül dolby digital 5.1-es keverésben is helyet kapott a korongon. A jórészt nemzetközi repertoárra való tekintettel angol, német és francia felirat is választható a dalok közti megszólalásokhoz, illetve az extra szekcióban terpeszkedő 52 perces interjúhoz!
A csodálatos fények és ízléses dekoráció az első perctől kezdve emelkedett hangulatot kölcsönöznek a két felvonásos estnek, holott az első percekben a dalokat hangszerelő Fekete-Kovács Kornél lendületes bevezetőjét játszó 28 fős zenekaron kívül senki mást nem látunk és hallunk. Majd gyöngyökkel hímzett, fényesen csillogó zöld ruhájában belibben a művésznő, s Fanny Brice egykori sikerének instrumentális változatával azonnal az 1920-as évekbe repíti közönségét. Majd egy Louis Armstrong által sokat játszott melódia, a Stompin At Decca következik, melyben a fúvósokat a művésznő hegedűjátéka teszi izgalmassá. S el is érkeztünk az első nagy fordulóponthoz: Illényi Katica ugyanis nemcsak a hegedűjátékával képes elvarázsolni a közönségét, de az énekével is. Mindezt a Frank Sinatra által szintén énekelt It Had To Be You-val bizonyítja be először az est során. Nem kell sokat várniuk a musicalek szerelmeseinek sem, hiszen a háromszoros Oscar-díjas és öt Grammy-vel kitűntetett Michel Legrand Cherbourgi esernyők című díjnyertes darabjának egyik legszebb tétele, az I Will Wait For You is a műsor elején kap helyet. A folytatásban pedig több, Illényi Katica-nagylemezről már ismerős örökzöld is bemutatásra kerül. A 2002-es Premier feliratú korongot a Sweet Georgia Brown képviseli, míg a múlt évben napvilágot látott Mézillatú nyár című albumról közel tíz melódia elevenedik meg. Persze tudja jól a művésznő: a meglepetések szinte mindig emlékezetesek! Ilyen az első felvonás vége felé felcsendülő Amazing Grace spirituálé, melyben a Bolyki Brothers kíséri a művésznőt, vagy Illényi Katica félig valóra vált álma… (Régóta szeretne a világban szétszóródott testvéreivel újra vonósnégyesezni – Csaba öccsére ezúttal is számíthatott.)
A szünetet követő második blokkban a fáradtságnak semmi nyoma az előadón: sőt a folytatás még erősebbnek nevezhető! Itt hangzik el az est két legszebb melódiája, John Williams szívbemarkoló muzsikája a Schindler listájából, illetve Michel Legrand csodaszép kettőse, a How Do You Keep The Music Playing, melyben a művésznő partnere Bolyki Balázs. Apropó partner! Pirovits Árpád sztepp-táncos, aki az első felvonásban szólót táncolt, a finálé közelében újra színpadra áll, s Katicával együtt szédületesen „tapossák a ritmust”!
Bármilyen profi, felkészült és megtervezett is a műsor, a közönségtől való búcsúzás nem megy egykönnyen. A Zene nélkül mit érek én című ráadást egy újabb üzenetértékű Máté Péter-feldolgozás követi (Azért vannak a jóbarátok), melynek refrénje – a szűnni nem akaró vastaps hatására – még egyszer felcsendül…
A százperces produkciót majdnem hasonló hosszúságú extratartalom követi. A közel egyórás interjú minden oldalról körbejárja a koncertet a ruháktól és a közönséggel való kapcsolattól kezdve a repertoár kialakításáig és a szó szerint megálmodott részletekig, s a fellépés utáni napig… Mindez nem rossz, bár egy idő után unalmassá válik, míg az érdekes történetekből viszonylag keveset kapunk.
Az előkészületekbe bepillantást nyújtó montázs feledhető, nem úgy J. S. Bach D-moll Kettősversenye, mely a komolyzene kedvelőknek okozhat kellemes negyedórát. Szintén emlékezetes és sajnos már megismételhetetlen a La Chanson Des Rues különleges előadása, melyben a múlt évben elhunyt Dobsa Sándor, a Stúdió 11 művészeti vezetője kísérte Illényi Katicát, aki a Bolba Tamás és Silló István által előadott Kék rapszódia erőteljes és enyhén humoros improvizációjából teljesen kiszorult.
Nemzetközi viszonylatban is példaértékű Illényi Katica első, korlátozott példányszámban megjelent, sorszámozott DVD-je, mely méltán érdemi meg a maximálisan adható pontszámot.
(Aki pedig e háromórás anyag után is úgy érzi, nem tud betelni a művésznő játékával, az feltétlenül kísérje figyelemmel a Duna Televízió szilveszteri műsorát, melyben viszontláthatja kedvencét!)
Tracklista:
1. Intro
2. My Man
3. Stopin At Decca
4. It Had To Be You
5. I Will Wait For You
6. Honeysuckle Rose – Mézillatú nyár
7. Embraceable You
8. Oh Lady Be Good
9. Baby Please Won’t You Come Home
10. Liebesleid
11. Cry Me A River – Sírj csak szívem
12. Sweet Georgia Brown
13. Amazing Grace
14. I Got Rhythm
15. Columbus Riff
16. Ne félj, ez így most jó
17. Tea For Two
18. Java Jive
19. How Do You Keep The Music Playing
20. Schindler’s List – Schidler listája
21. Hallelujah I Love Him So
22. Theme Their Eyes
23. Shaking The Blues Away / Készülj a táncra hát
24. Tiger Rag
25. Zene nélkül mit érek én
26. Azért vannak a jóbarátok
Extrák
J. S. Bach: D-moll Kettősverseny
La Chanson Des Rues
G. Gershwin: Kék Rapszódia / Rhapsody In Blue
Interjú
Backstade Video
2006. 12. 07.
További Illényi Katica cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..