Lemezajánlók
Amy Winehouse: Back To Black (Island Records – Universal Music)
Zenében kevésbé járatos ismerősöm egy csapásra beleszeretett a Rehab című slágerbe. Felfedezte, hogy az egyik osztrák rádióállomás sokat sugározza, így hetekig ez az adó szólt nála, munkatársai szerint, ha felcsendült a szerzemény, megmukkanni sem volt szabad. Időközben megtanulta az előadója, Amy Winehouse nevét.
Aztán elcsípte a dal videoklipjét valamelyik tévécsatornán, és mint mondta, tátva maradt a szája. Látatlanban meg volt győződve arról, hogy Amy színes bőrű ötvenes díva. Fel sem merült benne, hogy egy fiatal fehér nő, és mindmáig azzal viccelődik: biztos más énekelte fel helyette, neki egyszerűen nem lehet ilyen hangja. Amy valóban igazi őstehetség, korát meghazudtoló érett hanggal – hallatszik, hogy nem énektanár által mesterkélt.
Az új évezred eddigi vezető brit énekesnője, a pop-, r&b- és soulzene keverékét előadó, csodás hangú Joss Stone 2003 novemberében jelentette meg az első nagylemezét, amit 2004 szeptemberében máris követett a második – a kettőből együtt világszerte közel kilencmilliót értékesítettek. Ezután hosszabb szünetet iktatott be, idén márciusban rukkolt elő a harmadik albumával. Szinte semmit sem változtatott a bevált recepten, a korongot mégis bukás fémjelzi, és leginkább odahaza. 2004 nagy brit popzenei felfedezettje, az áprilisban visszatért Natasha Bedingfield is hasonlóképp járt, bár az ő második nagylemeze valamivel kelendőbb. Az énekesnők bizonyára nem értik, mi változott meg, hiszen velük alapjában véve semmi, ők ugyanazt képviselik, ami korábban bejött. Nos, a baj ebben gyökeredzik, az elmúlt egy-két évben ugyanis megváltozott a trend a brit énekesnőknél (is), a hagyományos popzene az r&b-vel és soullal sokat veszített a népszerűségéből. Mostanság az andalító muzsikára és szókimondó szövegekre építő dalszerző-énekesnőknek áll a zászló. Ma már a szexi Joss és Natasha helyett a szépnek korántsem nevezhető (esetleg csak egzotikusnak), tetovált karú, depresszióval és alkoholproblémákkal küszködő zsidó leányzó, Amy Winehouse a menő. A zenéjébe nagy adag melankóliát becsempésző brit énekes-dalszerző, James Blunt 2005-ben elért hatalmas sikere után számítani lehetett arra, hogy a hölgyeknél is még inkább előtérbe kerül ez a vonal, és jobban belegondolva, ezt már korábban, 2002-ben megelőlegezte a hasonló stílust képviselő amerikai Norah Jones Bluntéval összehasonlítva elvontabb, dzsesszesebb első albumának brit sikere.
Amy 1983. szeptember 14-én született Londonban, dzsesszzenészekkel teli családban. Carole King, Sarah Vaughan és Dinah Washington volt rá nagy hatással, az ő lemezeiket hallgatta rongyosra. „A hangja alapján afro-amerikai, a valóságban brit zsidó. Szexis, de nem szó szoros értelemben. Fiatal, dalai mégis öregesek. Kifinomultan énekel, ám trágáran fogalmaz” – így jellemezte az énekesnőt az egyik brit sajtóorgánum.
Mi, közép-kelet-európaiak csak akkor lettünk figyelmesek az angolszász nyelvterületen egyre sikeresebb Amyre, amikor neve feltűnt a 2004-es Mercury Music Prize-díj jelöltjei közt a 2003 októberében kiadott Frank című debütáló albumával – amit aztán nem kapott meg. A róla kimásolt négy felvétel egyike sem került be ugyan a brit lista ötvenes mezőnyébe, de a korong elérte a platinastátuszt, tehát több mint 300 ezer fogyott el belőle a szigetországban. (A második lemez sikeréből eredően újból középpontba került, és ismét szépen fogyogat.) A lágy, könnyed dzsesszes zenei világot populárisabb: funk-, r&b-, soul- és hiphopelemekkel vegyítő zenéjének, valamint kitűnő énekhangjának köszönhetően a brit zenészszakma akkortájt az említett amerikai Norah Jones hazai megfelelőjét látta benne. Később ugyanezt a stílust képviselő grúz származású, Londonban élő Katie Melua összeurópai sikere mellett Amy eltörpült, sőt, el is tűnt, komoly alkoholproblémái adódtak. Második, Back To Black című albumát tavaly október 30-án jelentette meg, és szép fokozatosan hazája legsikeresebb énekesnőjévé vált vele. A lemezt márciusban az Egyesült Államokban is kiadták, ott a hetedik hely volt a csúcspozíciója. Zeneileg ugyanolyan könnyed, mint a bemutatkozó, szintúgy szókimondó szövegvilággal párosítva – a klasszikus, hatvanas évekbeli pop-soul és Motown-hangzás került előtérbe. A kortárs ütemektől lecsupaszított zene negyven évvel ezelőtt is megállta volna a helyét. A szövegek viszont ízig-vérig maiak, a hatvanas évtizedben az ilyen hangzású dalokban nem énekeltek arról, hogy más füves cigijét elszívni bunkóság. Az önirónia sem hiányzik róla, az első kislemezdalban, a Ray Charles és Donny Hathaway nevét is megemlítő Rehab címűben az énekesnő az alkoholproblémáit fogalmazza meg. A felvétel hazájában a hetedik helyig jutott, ami eddigi legjobb listás helyezése. Az album munkálataiban – akárcsak az előzőnél – a hiphop két neves producere: Salaam Remi és Mark Ronson volt Amy segítségére.
A Back To Black című nagylemez rendkívül tömör, olyan, mintha legalább egyórás volna, a valóságban azonban alig több harminckét percesnél. Máskor kikérném magamnak, hogy ennyi időért teljes albumárat kérnek, de most nem. (Aki Nagy-Britanniában veszi meg, hozzájut egy plusz szerzeményhez, az Addicted címűhöz. Az amerikai változaton pedig a You Know I’m No Good a rapper, Ghostface Killah-val rögzített verziója hallható bónuszként.) (Új Szó)
2007. 05. 21.
További Amy Winehouse cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..