Lemezajánlók
Depeche Mode: Ultra – Collectors Edition /CD/SACD+DVD/ (Mute/EMI)
A Depeche Mode 9. sorlemezére minden korábbinál többet, négy évet kellett várniuk a rajongóknak. A csapat Ultra feliratú, idén októberben 5.1-es hangkeveréssel és egy sor extrával kiadott stúdióalbuma kis híján nem készülhetett el. A gigantikus turnékon kimerült zenekar létét Alan Wilder kilépése mellett a klinikai halálból visszahozott frontember, Dave Gahan állapota is komolyan veszélyeztette…
Az angol sikercsapat nemcsak tíz évvel ezelőtt várakoztatta meg híveit, de idén is, hiszen az Ultra (és a Violator) különleges, kétlemezes kiadásainak megjelenési dátumát többször is módosították. A kiadvány tartalma azonban kellően gazdag ahhoz, hogy elmondhassuk: megérte várni.
A gyűjtemény korábbi darabjaival megegyező, műanyag feknivel szerelt digipack tartóban a különleges fotókkal kiegészített füzet előszóval és a kiadványban szereplő összes dal szövegével bír, míg az audiótartalmú CD/SACD hibrid-korong a teljes nagylemez hanganyagát, a DVD pedig az Ultra album összes dalának sztereó, Dolby Digital 5.1-es és DTS 5.1-es térhatású keverését, koncertfelvételeket, kislemez- és válogatásalbum-ritkaságokat, illetve egy dokumentumfilmet tartalmaz. De haladjunk sorban!
Az albumot az a súlyos és slágergyanúsnak nehezen nevezhető, ám a zenekar tagjainak akkori nehézségeit hűen tükröző Barrel Of A Gun nyitja, mely – meglepő módon – a ’84-es People Are People és a 2005-ös Precious mellett az Angol Kislemez-lista legjobban szereplő DM-nótája lett. (Ebben az eredményben legalább akkora szerepe volt a rajongók várakozással teli reménykedésének, mint a torzítós, nyers hangzás elérésében a háromtagúvá vált formáció zenészeit segítő vendégmuzsikusoknak.) A folytatás, a The Love Thieves tökéletes kontrasztban áll a rockos nyitással: a visszafogott, lelassult zenei kíséret felett Dave Gahan teljes átéléssel megszólaló hangja lebeg – olyan hatást kölcsönözve a dalnak (különösen az 5.1-es keverések esetében), mintha a bő hatperces felvétel nem is evilági volna…
Bár az albumon harmadik tételként szereplő Home közvetlenül megelőzi az It’s No Good című slágert, e két szerzemény a DM-kislemezek között – jogosan – fordított sorrendben kaptak helyet: az It’s No Good az Ultra ma is működő sikerdala (nem véletlen, hogy a tavaly kiadott The Best of Depeche Mode Vol. 1. CD-n egyedül e nóta képviseli az Ultra című albumot), a Martin Gore által megszólaltatott Home pedig egyike azon kevés Depeche Mode-kislemeznek, melyet szerzője énekel.
Az Ultra instrumentális darabjai (Uselink, Jazz Thieves és a zárótételt másfél percnyi csend után követő Junior Painkiller) nem túl emlékezetesek, ám a torzítós gitárt zseniális énektémával ötvöző, kislemezre is kimásolt Useless nagyon ott van, s szintén megkapó az intim hangvételű tételek sorát gazdagító, helyenként elektronikával és torzítós gitárral megspékelt Sister Of Night is.
A korong leghosszabb tétele, a Personal Jesus motívumát country-s húrhajlításokkal megidéző Freestate érdekes darab, már csak azért is, mert a komor, kilátástalannak tűnő és elkeserítő témák sorának e tétel vet véget, s indulnak meg a dalszövegek – a The Bottom Line-on át az Insightig – a pozitív érzések és az életigenlés felé.
A DVD ráadásai közt helyet kapó három koncertfelvétel különlegessége, hogy a zenekar az Ultra album kapcsán nem indult turnéra, csak promóciós fellépést vállaltak Európában és az Egyesült Államokban – így a Barrel Of A Gun, az It’s No Good és a Uselink koncertváltozatai önmagukban is kuriózumnak számítanak, hát még ha hozzátesszük, hogy a hangmesterek e tételekből is készítettek Dolby Digital 5.1-es és DTS 5.1-es keverést!
A Depeche Mode Collectors Edition-sorozatának fontos darabja az adott album korszakát megidéző dokumentumfilm, mely ezúttal sem hiányzik: a 47 perces anyagban az érintettek nyíltan beszélnek saját mélypontjaikról, illetve zenésztársaik tetteinek és döntéseinek hatásairól, következményeiről.
Akik pedig további időt szeretnének a Depeche Mode-dal tölteni, azok feltétlenül hallgassák meg a ráadásfelvételek menüpont alatt sorakozó darabokat, melyek közül az instrumentális Painkiller a Barrel Of A Gun maxi B oldalán, a Slowblow pedig az It’s No Good maxi-CD-n kapott helyet anno. Jó pont jár a Surrender és az Only When I Lose című dalokért, melyek a The Singles 86>98 című válogatáskorongra készültek. Igaz, utóbbi kislemezen is kijött, melynek ráadásszerzeménye, a Headstar szintén helyet kapott a Depeche Mode Ultra – Collectors Edition gazdagon megpakolt DVD-jén.
Tracklista
CD/SACD
1. Barrel Of A Gun
2. The Love Thieves
3. Home
4. It’s No Good
5. Uselink
6. Useless
7. Sister Of Night
8. Jazz Thieves
9. Freestate
10. The Bottom Line
11. Insight
12. Junior Painkiller (Unlisted Bonustrack)
DVD
1. Barrel Of A Gun
2. The Love Thieves
3. Home
4. It’s No Good
5. Uselink
6. Useless
7. Sister Of Night
8. Jazz Thieves
9. Freestate
10. The Bottom Line
11. Insight
12. Junior Painkiller (Unlisted Bonustrack)
(LPCM sztereó, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 hangsávok)
+
Live In London (1997. április)
1. Barrel Of A Gun
2. It’s No Good
3. Uselink
(LPCM sztereó, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 hangsávok)
+
1. Painkiller
2. Slowblow
3. Only When I Lose Myself
4. Surrender
5. Headstar
(LPCM sztereó)
+
Depeche Mode 1995–98 (Oh Well, That’s The End Of The Band…)
(anamorfikus 16:9-es kép, LPCM sztereó hang)
2007. 10. 07.
További Depeche Mode cikkek
Linkajánló
- Depeche Mode képek, bibliográfia és diszkográfia
- Depeche Mode (http://www.depechemode.com/)
- Depeche Mode (http://www.depechemode.lap.hu)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..