Lemezajánlók
Éliás Jr.: Jól vagyok (CLS Music)
Nálam zenei szempontból az év eleji viszonylag nyugisabb hetek már régóta ugyanazzal telnek, megpróbálom behozni a lemaradásom. A nagy és túlzsúfolt nemzetközi zenepiacokon ugyan sosincs megállás, egész évben folyamatosan jelennek meg a hanghordozók, januárban csak a kiadás intenzitása hagy alább. A kisebb – világviszonylatban jelentéktelen – piacokon, például a magyaron viszont teljesen megáll az élet ilyen tájban.
Úgyhogy a magamfajta, „többé-kevésbé folyamatos adagoláshoz szokott magyar zenerajongó” ezekben a napokban előszedi azokat a nagylemezeket, amiket az előző időszakban, a nagy dömpingek közepette felületesen hallgatott, és csupán a klipesített dalokat ismeri róluk. Elsősorban nem az aktuális divatirányzatokat meglovagoló tiszavirág-életű sztárocskák albumait bányászom elő, hanem olyan lemezeket, amelyek akár öt-tíz év múlva sem veszítenek aktualitásukból. Vagy ha mégis veszítenek, azért bátran bármikor meghallgathatók. Mondjuk, a Magyarországon meglehetősen mostohasorban levő funky korongjait. A stílus évtizedek óta népszerű ugyan, de nincs mögötte jelentősebb lemezvásárló réteg, pedig a koncertek szemszögéből nézve az egyik legnépszerűbb, a (jó) képviselők frenetikus hangulatot teremtenek, s nemcsak kis klubokban, hanem nagy koncerttermekben is fantasztikusan érvényesülnek.
Szóval kezembe került Éliás Jr. tavaly áprilisban kiadott első szólóalbuma, amelyről két dal szép játszási eredményt könyvelt el a rádiók műsorán: a címadó Jól vagyok és a Táncoljunk a jégen című. Ha rangsorolni kellene a szerzeményeket, a két legegyszerűbb felvételről van szó, vagy inkább egyezzünk ki abban, hogy a lemezen vannak izgalmasabb dalok, igazi gyöngyszemek is. Utólag belegondolva érthetetlen, miért siklottam át az album felett. (Ebből eredően én is csak az említett két felvételt játszom a rádióban, pedig a többi jobban rászolgálna erre.) Azért is érthetetlen, mivel már jártam így: Éliás mellékprojektje, a Staff nevű duó 2000-es nagylemezét is késve fedeztem fel egyik ismerősöm zenetárában, amikor már sehol sem lehetett kapni. Azóta is képtelenség beszerezni, mivel kiadója, az MI-5 Records nem sokkal a megjelentetése után megszűnt. Nemrég egy „second handes” zeneboltban bukkantam rá a róla kimásolt Kacsamadár című dal maxi CD-jére, de az album ilyen helyeken sem tűnik fel. Akinek megvan, bizonyára ragaszkodik hozzá, és semmi pénzért sem adna túl rajta.
Éliás Jr. a kilencvenes évek elején tűnt fel a popéletben. Zenei tanulmányait követően klubzenekarokban játszott. Első együttesét, a Horizont nevűt 1990-ben alapította, majd a Let’s Go és az Éliás projekt következett, miközben a zenei irányzatok közül a funky fokozatosan egyre nagyobb teret hódított magának hősünk repertoárjában. Manapság az Éliás Jr. és zenekara nevű formáció mellett két másik együttesben is játszik: a Very Bite Orchestra és a Jazz moments nevűekben. Külföldön is zenélt, többek között Rómában, Barcelonában, Liverpoolban és német nagyvárosokban. Közben további zenei tanulmányokat folytatott, 2003-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz–ének szakán diplomázott Berki Tamás és Holczer Irma tanárok növendékeként. Ezt követően felkérést kapott az Erkel Gyula Újpesti Zeneiskola jazz–ének szakának vezetésére. Színházi szereplései és dalszerzői munkássága mellett vendégművészként énekelt különböző zenekarokkal és előadókkal, például a Budapest Jazz Orchestra, a Jazzpression vagy a Frank Zappa Emlékzenekarral, de fellépett Pély Barnával és Somló Tamással is. Ezen kívül ő volt a Megasztár első két sorozatában szereplők felkészítő énektanára.
A Jól vagyok, Éliás Jr. első szólólemeze, hamisítatlan Barry White-os stílusban készült. A hasonlat a zenére vonatkozik: a gyökerekre, feelingre, s nem a hangra. Bár ha akar, hősünk tud Barry White-osan is énekelni, amikor a zenész repertoárjából választ – ezt koncertjein mindig bizonyítja. Funkys diszkózene, dzsesszes alapokkal, retrostílusban – így jellemezhetnénk leginkább az albumát. Tíz igényesen kivitelezett, könnyed szövegvilágú, elsősorban táncparkettre íródott, vagy legalábbis táncra csábító felvételt, valamint a címadó szerzemény három mixváltozatát vonultatja fel. Néhány helyen már-már a dzsessz diadalmaskodik a funky felett, a kiváló hangszerelésnek köszönhetően. Az említett gyöngyszemek közül való a nagylemez előhírnökeként maxi CD-n még 2006 augusztusában kiadott Együtt szép a világ, a zongorakísérettel operáló, lassú Úgy lennék, vagy a Játsszunk még egy dalt – az utóbbi társszerzője az első Megasztárban is szereplő Szabó Leslie. Ő már 2003-ban, közvetlenül a tehetségkutató verseny indulása előtt is dolgozott Éliással, az Ágyra járok című Staff-felvételt készítették közösen. A főszereplő a lemez összes dalában közreműködik szerzőként is, sőt ő viszi a prímet. A munkálatokban részt vett még többek között Kowalsky, a Kowalsky meg a Vega frontembere. Az album végén az elektronikus zenei vonalból is kapunk némi ízelítőt, a Jól vagyok című felvétel említett mixváltozataiban.
Éliás Jr. a koncertjein a saját dalai mellett számos funky-világslágert is előad. Érdemes őt megnézni. A fellépés után garantált az elégedettség, aminek köszönhetően aztán mi is elmondhatjuk majd magunkról, hogy tulajdonképpen jól vagyunk. (Új Szó)
2008. 02. 16.
További Éliás Jr. cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..