Lemezajánlók
Kowalsky meg a Vega: Szemenszedett igazság (CLS Music)
A Kowalsky meg a Vega pályafutása a legjobb bizonyíték arra, hogy magyar zenekarként manapság nem csak a média – leginkább a rádiók – hathatós támogatásával lehet ismertté válni, befutni. Az alternatív út is járható, amikor a zenész vagy az együttes híre elsősorban szájhagyomány útján terjed, merthogy a média ignorálja. Azután a zeneszerető ember beléje botlik valamilyen fesztiválon, esetleg rátalál az interneten.
Szerintem Kowalsky is így toborozta rajongótáborának jelentős részét. (A zenekar alapítói közül jó ideje már csak a frontember van jelen, és mellette folyamatos a jövés-menés, ezért az egyes szám.) Az út ugyan hosszabb ideig tartott, de most már az elitmezőnyben van, és (az együttes) rajongóinak száma fokozatosan emelkedik. Ami a stílust illeti: zenésztársaival egyre szélesedő skálán mozgó stíluselemekkel megtűzdelt laza rockzenét játszik. Annyira lazát, hogy az már inkább pop, s nem rock, ahogy ők mondják, zsivány pop.
El akartam kerülni, de nem tudom nem megemlíteni a Ganxsta Zolee és a Kartelt. A formáció az utóbbi két-három évben nem találja a helyét. Azért, mert Kowalskyék elfoglalták – bár a megállapításom csak részben fedi a valóságot. A két zenekar között külsőségekben nagy a hasonlóság, a zenei stílusuk is többé-kevésbé egy kalap alá vehető, a kivitelezés azonban jelentősen eltér egymástól. Kowalskyék zenéje igényesebb, ötletesebb, élvezetesebb, pozitívabb, slágeresebb, a szövegek mentesek a trágár szavaktól, lazán, nem erőltetetten tárják elénk mindazt, amihez Ganxstáék mindent lekáromkodnak az égről. Az együttesek névadóit is össze lehet hasonlítani, de az sem szerencsés. Kowalsky – akármilyen furcsa is – karizmatikusabb és sokoldalúbb, mint Ganxsta, amire bizonyíték, hogy amíg a Kartelt ismert zenészek alkotják, a Vegát a frontember többé-kevésbé egyedül viszi a hátán, és a stílusvilág a nagy jövés-menés ellenére változatlan, pontosabban folyamatosan fejlődik. Tény viszont, hogy az embernek akarva-akaratlanul beugrik a Kartel, miközben Kowalskyékat látja, hallgatja.
1999 őszén két, már befutott zenész: Kowalsky Balázs Gyula és Jávorszky Béla felvetette, hogy alapítsanak közös zenekart. A harmadik tag a groove-os alapokért felelős Juhász Rob volt. Az első nagylemezük, a szemtelenül laza Pimasz grimasz című 2003 októberében jelent meg. A második albumuk Vegasztár – Második pimaszság címmel 2005 áprilisában került a boltokba. A 2006 szeptemberében kiadott harmadik lemezen, a Forradalom RT. címűn Kowalskyék stílusa tovább poposodott, a korong – máig nem értem, miért ezt a megtévesztő címet adták neki – az előzőeknél is slágeresebb lett, még pozitívabb kicsengéssel. „Legyünk vagányak, de mértékkel, vegyük lazán a dolgokat, ne rohanjunk, törekedjünk a boldogságra” – nagyjából ezt hirdeti. A dalokból sugárzik a „minden rendben van” életérzés. A rövid albumfelvezető után felcsendülő Ennyi csak című felvétel például arról szól, hogy a rossz dolgok véget érnek, új nap virrad, és minden rendben lesz. A lírával is megfűszerezett lemezre természetesen néhány zsiványkodós szerzemény is felkerült, tanácsokkal, bölcsességgel. A Kowalsky meg a Vega jól hallhatóan a kereskedelmi igények felé orientálódott – bizonyára tudatosan. Zenéje ordított a publicitásért, legalábbis a józan ész szerint. A rádiós felkarolás azonban elmaradt, az elsőként klipesített, a formáció pályafutásának legslágeresebb dala, a Nem minden szarka farka című is csak ritkán csendült fel. A zenészek – szerintem – ezt követően tudatosították, hogy a rádiók bevétele meddő próbálkozás, így az idén júniusban megjelent negyedik albumukat egy fokos visszalépés jellemzi. De csakis a slágeresség tekintetében.
Induljunk a végéről! A Szemenszedett igazság című nagylemez utolsó felvételében (trackjében), a mindössze harminchárom másodperces Hagyd magad! címűben Kowalsky arra kéri – vagyis inkább utasítja – a hallgatót, hogy induljon neki még egyszer az albumnak, elsőre ugyanis képtelenség az egészet felfogni. Elsőre valóban nem lehet befogadni ezt a tömör, több mint ötvenpercnyi, de sokkal hosszabbnak tűnő hanganyagot. Sőt még a sokszori hallgatás során is fedezhetünk fel érdekes zenei megoldásokat, sorok között megbúvó üzenetet, így – ahogy a frontember „javasolja” –, aki százhuszadjára hallgatta, szintén vágjon bele újra. Igen, talán még neki is érdemes.
„Sokféle stílus keveredik a lemezünkön. Ennek előfutára volt a hiphopos Ennyi csak, a latinos hangzású Herceg fehér lovon, vagy a népzenei elemeket tartalmazó Balul sül el című dalunk. A Szemenszedett igazság szerzeményei groove-os, akusztikus alapokra építkeznek, innentől kezdve bátran nyúltunk mindenhez, amihez csak kedvünk volt. Trombita, klarinét, furulya, szájharmonika és hegedű is hallható a felvételekben. Alapvetően populáris az anyag” – Kowalsky így jellemezte.
A harmadik album után trióként működő együttes a Szemenszedett igazság előtt megint öttagúra duzzadt. A frontember mellett Csanádi Krisztián és Zámbó Tamás gitárosok, Szórád Csaba basszusgitáros, valamint Vajda Péter dobos alkotja. Pontosabban, ha minden igaz, Zámbó Tamás azóta már távozott is. Az új zenészek érkezése a zenei alapkoncepción most sem változtatott: Kowalskyék az akusztikus hangzással, groove-os elemekkel operáló, könnyed, mégis igényes popzene közönségét vették célba. A zenei összkép sajátos, kategóriába nem sorolható. A popot rendkívül harmonikusan, ügyesen, ötletesen vegyítették az eltérő stíluselemekkel: a blues, dzsessz, hiphop és drum ’n’ bass elemeivel. A legfeltűnőbb újítás a hangszerek bővebb skálájának használata. A hangszerkavalkádnak köszönhetően – az előzőekkel összehasonlítva – még változatosabb a lemez, a dalok is ütősebbek, miközben mindvégig magukon viselik a tipikus vegás hangzást. A szövegvilág alapját az életről szőtt velős, világos, mégis mély gondolatok adják. Ezen a korongon is fontos szerep jut a hitnek – ami jól hallhatóan nagy szerepet játszik Kowalsky életében –, a népzenei motívumokkal kiegészült, lírai Új templom épül című felvételben jelenik meg leginkább. „Nem aranyból, nem földből, nem pénzért, nem kőből, valahol a szívemben majd új templom épül. Nem aranyból, nem kőből, nem erővel vagy ösztönből, valahogy a szívedben majd új templom épül…” – énekli.
A tizennégy trackes albumon tizenegy dal csendül fel három rövid rapátkötéssel kiegészítve. Az induló Szemenszedett igazság szájharmonikával spékelt. Az elsőként klipesített Jövünk mint a hunok népzenei, magyaros motívumokra, hegedűre épül, alapvetően mégis rockos hangvételű. A dzsesszes, fúvósokkal megpakolt Szentimentális bérgyilkos délszláv lakodalmas rezesbandát idéz. Két lírai: az Otthon, édes otthon (másodikként ehhez készült videoklip) valamint a Magasban és mélyben című szerzeményben közreműködik – az előbbiben énekesként, az utóbbiban rapperként – Pásztor Anna, a közelmúltban debütált Anna and the Barbies nevű zenekar frontasszonya, aki korábban énekelt a Balkan Fanatikkal is, a nagyközönség viszont leginkább az egykori Survivor című valóságshow szereplőjeként emlékezhet rá. A Nincs jobb, mint a legjobb! című felvételben a Billy Zone két énekese tűnik fel. Emeljük ki a rappes átkötéseket is: az ugyanarra a zenére és refrénre épülő, de eltérő szövegű Ne hagyd magad! 1. és Ne hagyd magad! 2. címűeket, valamint a harmadikat, a már említett Hagyd magad! címűt a lemez végéről.
„Olyan a kedved, amilyenre fested” – énekli Kowalsky a szájharmonikás Megáll az ész! című dalban. Ha egy mondatban kellene összegezni a korong üzenetét, ez lenne az. (Új Szó)
2008. 11. 12.
További Kowalsky meg a Vega cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..