Hírek Bulik, koncertek Fesztiválok Interjúk Lemezajánló Fotók / videók Fórum Képeslap Linktár

Lemezajánlók

Mika: The Boy Who Knew Too Much (Casablanca Music – Universal Music)

Mika - Mika: The Boy Who Knew Too Much (Casablanca Music – Universal Music)

„Mintha Freddie Mercury eltitkolt gyermeke bukkant volna fel” – írta Mikáról 2007-ben egy angol zenekritikus. Nem ő volt az egyetlen, aki hozzá hasonlította. Ebből eredően a fiatalember második nagylemezének fogadtatásából egy fontosat olvashatunk ki: ha a Queen frontemberének karrierje a kétezres évek első évtizedének második felében indult volna, az albumeladás tekintetében gyorsan mellékvágányra került volna. Merthogy Mikával ez történt.

Tudom, az ilyen feltételezések nem szerencsések. De újoncok legendás énekesekhez való hasonlítgatása sem az! Nekem például ez a párhuzamba állítás eszembe sem jutott, pedig vannak megdöbbentő hasonlóságok a két előadó éneke között. Ez azonban inkább mesterséges, semmint természetes, mivel Mika Freddie-t tartja a példaképének, bár az is igaz, aki képes őt utánozni, az tudhat valamit. Nekem egy csapatot, az elsősorban a Bee Gees és Elton John örökségéből táplálkozó, zenéjét a kornak megfelelően tálaló Scissor Sisterst juttatta eszembe. „Egy személyben előállt a New York-i formáció európai megfelelője” – írtam akkortájt. A hetvenes és nyolcvanas évek szoftrock és glamrock zenéjéből az új évezred elejétől folyamatosan felbukkanó gitárzenekarok is előszeretettel merítettek, de a lavinát az első korongjával 2004-ben előrukkoló, a legnagyobb sikereit Nagy-Britanniában arató Scissor Sisters indította el.

Mika libanoni anya és amerikai apa gyermekeként Bejrútban született 1983. augusztus 18-án – a család később Londonban telepedett le. Klasszikus zenei képzettséggel a zsebében először reklámzeneszerzőként próbálkozott. A 2006 utolsó negyedében elsősorban a brit rádióállomások műsorán hódító bemutatkozó dala, a Cutting Crew 1986-os (I Just) Died in Your Arms című slágerének dallamára épülő, táncra csábító Relax, Take It Easy kapcsán a BBC hallgatói 2007 legnagyobb reménységének kiáltották ki. Az ötoktávos hangterjedelmű énekes villámgyorsan beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a Grace Kelly című felvétellel 2007 első heteiben emelkedett a sztárok sorába. A kislemezek brit listáját öt hétig vezető szerzeményben arról énekel, hogyan próbálták őt alakítgatni a zene nagyurai. Dicséretes, hogy nem hagyta magát, a dolgait szinte minden szempontból saját kézben tartja.

A Nagy-Britanniában 2007. február 5-én megjelent Life in Cartoon Motion című első albuma diszkópopos dalokat vonultat fel, a Scissor Sisters által kitaposott úton halad. A könnyedség ellenére több felvétel is komoly mondanivalót hordoz. Ilyen a libanoni polgárháború szörnyűségeit egy áldozat szemszögéből mesélő, vonós hangszerelésű Any Other World, a szexuális identitászavarokkal küszködő házasember dilemmáit megfogalmazó Billy Brown, vagy a vidám gyerekdalnak álcázott Lollipop című szextanmese. A korongból közel hatmilliót értékesítettek és rangos elismerésekkel díjazták, mégis biztos voltam abban, Mika karrierje kereskedelmi szempontból megfeneklik. A tehetségéhez nem fér kétség, de első nagylemezének van két szépséghibája. Az egyik sajnos riasztó: ez az előadó fejhangja. A nyivákolás egy idő után – az album felétől – már kimondottan idegesítő. Ha felvételeit külön-külön hallgatjuk, ez fel sem tűnik. Ebből arra következtettem, hogy a második lemeze iránt már nem lesz akkora érdeklődés. Igazam lett! Persze egyéb tényezők is közrejátszanak abban, hogy a szeptemberben kiadott The Boy Who Knew Too Much gyorsan elhagyta az eladási rangsorok élmezőnyét, és az alsó régiókban tanyázik.

Az első korong másik hibája az eredetiség hiánya, de ez kereskedelmi szempontból lényegtelen. A második albumon ez nem annyira szembetűnő, valószínűleg azért, mert még az elsőtől is változatosabb – olyan sok helyről merít, hogy a végeredmény már majdnem eredeti… Még egy-egy dalon belül is sok forrás juthat a vájtfülű hallgató eszébe. A lemezről Európában elsőként maxi CD-re kimásolt, az Andrae Crouch Gospel közreműködésével készült We Are Golden című szerzemény után novemberben a Rain című jelent meg.

A leírtak ellenére Mikát nem szabad temetni. A jövőbeli trend akár kedvezhet is neki. Sok szakember szerint az albumok helyét fokozatosan a különálló felvételek veszik át, magyarán: nem lesz érdemes nagylemezeket kiadni, csak dalokat. Ezen hősünk már most elgondolkodhatna.

Puha József

2009. 12. 15.

A cikk küldése emailben A cikk nyomtatása

Neked mi a véleményed?

Puha József 2009. 12. 15. 0:00
Neked mi a véleményed a lemezről?
Vendég 2009. 12. 24. 8:57
"nem lesz érdemes nagylemezeket kiadni, csak dalokat" na,ezaz...EMBEREK!Mika mind a kettő DVD-jén kihangsúlyozta,hogy ezt nem akarja...Hogy az Ő szavaival éljek:'Who wants to be a Tellytubby?' ettől eletekintve jó cikk!Köszönöm!
Vendég 2010. 01. 19. 16:13
Nekem a lemezről csak jó véleményem van, nem úgy mint rólad, kedves Puha József!!! Úgy gondolom, a cikked nélhol túlságosan is bántó lehet. Egyrészt nem hiszem, hogy Mika mellékvágányra került volna. Attól, hogy nem döntöget rekordokat, nem jeleneti azt, hogy nem érdekel senkit az új album. Könyörgöm, szálljunk már le a Scissor Sistersről!!! Miért hozza fel mindenki üket, ha Mika kerül szóba? Egyáltalán nem hiszem, hogy Mika csak azért érhetet el sikereket, mert a SS már kitaposta neki az utat. Attól, hogy stílusában hasonló a két zene, nem jelent semmit. Ennyi erővel hasonlítsuk össze Zsédát és Madonnát. Mind a kettő popezét játszik. Akkor biztos csak azért sikeres Zséda, mert Madonna már kitaposta neki az ösvényt. A nyivákolás idegesítő? Az valóban az. De nem hiszem, hogy Mika nyivákolna. Bizonyos magasabb körökben elismerik a tehetséget. Mert ha valaki 5 oktávot képes kiénekelni, az kétségtelenül tehetséges. Ha téged ez idegesít, minek is hallgatod te ezt tulajdonképpen? Engem az idegesít, ha az emberek csak azért hallgatnak meg egy cd-t, hogy azt utána jól lefikézhassák. Nézzél már magadba! Ami a legfájóbb volt számomra az egész cikkben: mi az, hogy Mika nem elég eredeti? Legyél kedves, mutass nekem egy eredeti előadót! Akármnennyire is nem szeretjük Mikát, azt nem tagadhatjuk le, hogy a sítlusa igencsak eredeti. Mind öltözködésre, mind zeneileg, és persze külsőre is. Azt hiszem, elfogult vagy Mikával szemben. Ajánlom figyelmedbe a március 29-ei bécsi Mika koncertet. Ha teheted, menj el! Szívesen elolvasnám az arról írt cikkedet is! Kérlek, hogy válaszolj a bejegyzésemre! Akár e-mailben is: kicsizsux@freemail.hu

Nick-név:

Ellenőrző kód
Ellenőrző kód:

Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.

Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »

Mika: The Boy Who Knew Too Much (Casablanca Music – Universal Music) cikk képei
Mika - Mika: The Boy Who Knew Too Much (Casablanca Music – Universal Music)