Lemezajánlók
Péter Sárik Trio: Better Tomorrow (Tom-Tom Records)
Létezik egy magyar dzsesszzenekar, amely Nagy-Britanniában a saját keretei között ugyanolyan népszerű, mint odahaza. Hihetetlen, ugye? Na jó, van benne némi túlzás. A következő állításom viszont maradéktalanul helytálló: a Péter Sárik Trio – merthogy róla van szó – szlovákiai népszerűsége a magyarországiéval vetekszik.
Ez még hihetetlenebb, pedig ebben tényleg nincs csöppnyi túlzás sem! Aki nem hiszi, nézzen körül a szlovák zenei portálokon! Az együttes folyamatosan koncertezik arrafelé. Tavaly például a vágújhelyi Open Jazz Festen hatalmas sikert aratott. Hangsúlyozom: magyarként! Persze ott nem ezen volt a hangsúly, hanem a zenén – szlovák újságíró kollégám szerint a fellépés ámulatba ejtette a közönséget. Ő is dicshimnuszt zengett róla, akárcsak a Better Tomorrow című albumról. Az utóbbival kapcsolatban ezt én is megteszem, nemsokára, előtte lássuk, kik alkotják a 2007 februárjától létező, instrumentális zenét játszó formációt.
Dzsesszkörökben nemzetközi szinten is jól ismert zenészek. A zenekarvezető, Sárik Péter zongorista az évek során sok stílusban kipróbálta magát, játszott klasszikus, pop-, latin- és világzenét, még énekelni is tanult. Ismertté a 2000-ben alakult, 2004-ben Az év jazzegyüttese kategóriában a Magyar Rádió által alapított eMeRTon-díjjal jutalmazott Jazzpression zongoristájaként vált. Egyik társa, Frey György szintén tagja a szóban forgó zenekarnak. A basszusgitáros tavaly zeneművészeti tevékenységének elismeréseként, kortárs zeneművek bemutatásáért Artisjus-díjat kapott. A harmadik tag, a dzsessz szinte minden ágát kipróbáló, dixielandet, szvinget, latinzenét, fusiont is játszó, Artisjus-díjjal 2004-ben kitüntetett Berdisz Tamás dobos az alapító, Kaszás Péter helyére érkezett 2007 decemberében. Péter a neves bostoni Berklee College of Musicban kezdett tanulmányokat, ezért adta át a helyét.
Ha már az elején Nagy-Britanniát említettem, támasszuk alá a trió szigetországi népszerűségét! Több klubkoncertje volt arrafelé is. Egyebek mellett a londoni Pizza Express Jazz Clubban is játszott, amely a város, sőt Európa legjelentősebb dzsesszklubja.
Sárik már háromszor bejutott a legrangosabb nemzetközi dalszerzőversenynek tartott International Songwriting Competition dzsesszkategóriájának döntőjébe. Évente több száz dzsessz-szerzeményt neveznek a versenybe a világ különböző részeiből, amelyek felett eddig olyan nagyságok bíráskodtak, mint például Tom Waits, Jerry Lee Lewis, John Mayall, Chaka Khan, Cassandra Wilson vagy a világ vezető lemeztársaságainak munkatársai. 2004-ben a Ways, 2006-ban a Stream című felvétele került be dzsesszkategóriában a zsűri által legjobbnak kikiáltottak közé, tavaly pedig az I’ll Catch You című dala lett a kategória harmadikja, ráadásul a közönségszavazatok alapján is a harmadik helyen végzett – a szerzemény a Better Tomorrow című albumon is hallható. A zsűri a kreativitást, az eredetiséget, a dallamot és a hangszerelést értékeli. Sárik, akárcsak triója mind a négyben erős. A korongon nemcsak a frontember, a többiek is közreműködnek szerzőként – érdekesség, hogy nem együtt, hanem külön-külön komponálnak.
Azok közé az emberek közé tartozom, akik egyszerre csak egy dologra képesek koncentrálni, így munka során ritkán hallgatok zenét. Ez mostanában megváltozott, a Péter Sárik Trio lemeze napokig háttérzeneként szólt az irodámban, merthogy annak is tökéletes. Azt hittem, már ismerem az egészet. Egyik este újra végighallgattam, ezúttal figyelmesen. S új dimenziók nyíltak meg előttem. Mintha nem is azt az anyagot hallottam volna. Az addig egyszerűnek tűnő zene ezúttal a mélységekig hatoló igényességével nyűgözött le. Az album tizenegy saját felvételt tartalmaz. Dallamilag, ritmikailag változatosak, könnyedek, játékosak, mintha az egész egy összefüggő improvizáció volna. A legrövidebb dal is közel ötperces.
A Better Tomorrow-t mindenfelé játszani kellene: rádiókban, bevásárlóközpontokban, hogy minél többen megismerhessék. Gyorsan eloszlatná azt a tévhitet, hogy a dzsessz rétegstílus. Pontosabban ez a dzsessz nem rétegstílus, sőt, megkockáztatom: nem is dzsessz, hanem rendkívül igényes popzene. Nem lehet nem szeretni! Háttérzeneként megnyugtat, átadva magunkat neki elvarázsol. (Új Szó, Szalon)
2010. 02. 25.
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..