Lemezajánlók
Madonna: Sticky & Sweet Tour /DVD+CD/ (Live Nation/Warner Music)
Csapnivaló borítókép, az angol The Independents napilap zenerovatának 2-es osztályzata, megtévesztő DTS-logó: mégsincs ok temetni a Pop nagyasszonyának megkésett koncertfelvételét. Sőt.
Azonnal a MAHASZ Top 20-as DVD-listájának élén kezdett Madonna Sticky & Sweet Tour címet viselő DVD/CD-pakkja. Vajon annak köszönhető a pazar nyitás, hogy a turné hazánkat is érintette, így az azon részt vevők jó eséllyel beszerezték ezt a kiadványt vagy azért, mert Magyarországon is aranylemez lett a show alapját jelentő Hard Candy? Igazából nem fontos. A lényeg, hogy a Pop nagyasszonya színpadi csúcstechnika kíséretében vezette elő legutóbbi albuma háromnegyedét, amit negyedszázadnyi slágerrepertoárja keresztmetszetének jelentős újrahangszerelésével tett egyedivé és izgalmassá.
Gigantikus mobil kivetítők, süllyesztők és emelvények, futószalagos kifutó, bokszring, luxus veteránautó, profi táncosok, akik ugyanúgy érzik a cilinderes, elegáns öltözékben a ritmust, mint az utcai viseletben –ezek csupán a látványelemek.
Bár az egyperces monológ és a Candy Shop album sajátos egyvelege ugyan nem koncertindító bomba cucc, a fokozatosan erősödő dallista a rockos Human Nature-nél kezd izgalmassá válni (a kivetítőn még Britney Spears is beszól), a 4 Minutes alapjaira helyezett Vogue pedig tarol. A Halj meg máskor főcímdalának felpörgetett változata viszont inkább a szemet, mint a fület célozza meg: a rögtönzött bokszringben megmérkőző táncosok mellett ugyanis csak a videófalakon villan fel az énekesnő, aki a kulisszák mögött szusszan és ruhát vált. Kell is a felfrissülés, hiszen az Into The Groove hip-poppos tálalása scratchmester lemezlovassal és táncosrúddal lendületes előadót igényel. Madonna ugrókötelezik, retrószerkóban pattog, mintha csak huszonéves volna. Csoda, hogy utána „úgy kidől”, mint akinek újraélesztésre van szüksége? Ötletesen persze ez is a show része, bár a Heartbeat megtöri a jól felépített zenei ívet. Sebaj, a ’84-es Borderline punk-rock megoldása újra felrázza a nagyérdeműt, a She’s Not Me pedig alteregók által megidézett egykori Madonna-korszakokkal játszik.
Igaz, a Music túlpörgetett változata egy kicsit sok, akárcsak a közben négykézláb mászkáló énekesnő látványa. A szusszanáshoz megkomponált Rain és a Eurythmics-től kölcsönzött Here Comes The Rain Again keleti táncosai és az énekesnőt körbefonó, modern csillárra emlékeztető rácsos képmegjelenítő igazán hatásosak, kár, hogy a háttérben futó számítógép-animációs kisfilm gagyi. Hangban és látványban viszont csúcs a Devil Wouldn’t Recognize You.
Sajnos a Spanish Lesson erőltetett gitáros szerzemény, az abból „előbújó” Miles Away viszont hatásos, hiszen az egész stadiont ütemes tapsra készteti.
A cigányslágerrel kombinált La Isla Bonita az est egyik legzseniálisabb megoldása, melynek megszólaltatásába a Kolpakov Trio is besegít. Az ezt követő Me Darava/Doli Doli viszont teljesen felesleges.
Lehet vitatkozni, miért pont a Buenos Aires-i buli került rögzítésre, hiszen a turné során akadt helyszín, ahol Justin Timberlake vagy Timbaland is tiszteletét tette, az Evita című musicalből színpadra varázsolt You Must Love Me és a Don’t Cry For Me Argentina viszont egyértelműen itt szóltak a legjobban. A közönség történelmének felidézése a Pop nagyasszonyának közreműködésével, ráadásul mindez közvetlenül előttük igazi élmény, mely jól látható rajongók arcán.
Madonna maximalizmusa azonban hűvös és távolságtartó attitűddel keveredik, így folyton, még az ilyen meghittnek és bensőségesnek szánt pillanatokban (már amennyire ez lehetséges a közel hatvanezres befogadóképességű River State Platinumban) is érezhető a nézőtértől való tudatos elszigetelődés.
A Get Stupid a műsor kötelező gyakorlata a politikus/elgondolkodtató/felrázó kategóriában, aminek a show szempontjából nincs jelentősége. Ám az azt követő 4 Minutes-szel együtt némileg új értelmet nyer. Sajnos Timbaland és Justin Timberlake is csak felvételről látható-hallható, a közel életnagyságú mozgatható kivetítők segítségével viszont majdnem sikerül azt a hatást elérni, mintha az egykori ’N SYNC-tag is a műsor élő része volna.
Igazi csúcspont a Like A Prayer, melyhez Meck Feels Like Home-ját vették alapul, bár a techno-dallamot Európa-szerte Felix Don’t You Want Me című dalából ismerhetjük. Mindez legyen a szerzők baja, a rajongók úgyis a végeredményt figyelik, ami telitalálatos. A gyorsabb tempó ellenére megmaradt a gospel-kórus, s a hozzá tartozó fekete szólistalány szintén kitett magáért.
Akár itt is véget érhetett volna a műsor, hiszen tökéletes záródarabról van szó, Madonna azonban a végsőkig pörgeti a show-t! A Ray Of Light zúzdája nem meglepő, a közönség kívánságára – a capella előadott – Like A Virginnel a nézőtér megénekeltetését is kipipálhatta az énekesnő, az ABBA-alapokon nyugvó Hung Up rockos megközelítése viszont komoly bravúr, bár az elnyújtott befejezés rontja e verzió összhatását. A zárásnak szánt, közel kilencpercessé bővített Give It 2 Me-vel búcsúzó szupersztár bő kétórás, előremutató produkciója kétségtelenül magasra tette a mércét a konkurenciának.
A Show DVD-kiadása pazar: valós szélesvásznú kép, sztereó és Dolby Digital 5.1-es hang, ami 2010-ben, különösen Madonnától elvárható. Sajnos a kifejezéstelen borító hátoldalán látható DTS logó feleslegesen került fel, ugyanis ilyen hangsáv nincs a kiadványon, s a többféle felirat (magyar nincs) is csak a félórás dokumentumfilmhez jár. Igaz, utóbbi kép- és hangspecifikációi megegyeznek a főműsor tulajdonságaival. A harmincperces doksi megmutatja a táncos-válogatást, a kulisszák mögötti poénkodást, felvillantja Justin Timberlake és Timbaland színpadi szereplését (ezek extraként jók lettek volna teljes hosszúkban is!) és számos, a turné által érintett világváros is feltűnik. Az igazi extra azonban a világ körüli koncertezést lezáró búcsú, valamint a turnézáró privát buli, amiket a hasonló filmek nem szoktak megmutatni.
Jópont jár a digipack tokba rejtett CD-ért is, melyre a babonásnak nem nevezhető sztár13 tételt pakolt, köztük a Vogue, a La Isla Bonita és a Like A Prayer zseniálisan rendhagyó megoldásait. Más kérdés, hogy a 63 perces játékidő mellé felfért volna még néhány csemege. Kicsit fáj az Into The Groove, a Borderline, a Rain/Here Comes The Rain Again, a Miles Away, a Don’t Cry For Me Argentina, a 4 Minutes és a Hung Up Medley hiánya, hiszen bármelyikért simán beáldozható lett volna a Spanish Lesson és a Get Stupid is. De ne legyünk telhetetlenek!
Összességében egy példaértékű kiadvánnyal rukkolt elő Madonna, mely méltó az örök megújulásáról ismert énekesnőhöz, aki ezúttal korához illően mellőzte a túlzó erotikus betéteket, viszont számos kulcsdalát felturbózott változatban szólaltatta meg. Mindehhez magával ragadó, bár olykor a kelleténél vibrálóbb vizuális tálalás jár.
Tracklista:
DVD
1. Intro: The Sweet Machine
2. Candy Shop Medley
3. Beat Goes On Medley (km. Kanye West)
4. Human Nature
5. Vogue 2008
6. Die Another Day 2008
7. Into The Groove 2008
8. Heartbeat
9. Borderline
10. She’s Not Me
11. Music 2008
12. Rain/Here Comes The Rain Again
13. Devil Wouldn’t Recognize You
14. Spanish Lesson
15. Miles Away
16. La Isla Bonita Medley
17. Me Darava/Doli Doli
18. You Must Love Me
19. Don’t Cry For Me Argentina
20. Get Stupid Medley
21. 4 Minutes (km.: Justin Timberlake, Timbaland)
22. Like A Prayer 2008
23. Ray Of Light
24. Like A Virgin
25. Hung Up Medley
26. Give It 2 Me
+
Dokumentumfilm: A kulisszák mögött
CD
1. Candy Shop Medley
2. Beat Goes On Medley (km: Kanye West)
3. Human Nature
4. Vogue 2008
5. She’s Not Me
6. Music 2008
7. Devil Wouldn’t Recognize Me
8. Spanish Lesson
9. La Isla Bonita 2008
10. You Must Love Me
11. Get Stupid
12. Like A Prayer 2008
13. Give It 2 Me
2010. 04. 06.
További Madonna cikkek
Linkajánló
- Madonna képek, bibliográfia és diszkográfia
- Madonna (http://www.madonna.com/)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..