Lemezajánlók
Iron Maiden: The Final Frontier (EMI)
Az Iron Maiden négy év után új albummal jelentkezik. Az 1975-ben alapított banda a csúcsformáját hozza a több mint 76 perces korongon.
The Final Frontier
Az Iron Maiden egy fogalom. Amikor lemezt ad ki, az kis túlzással olyan esemény a metál zenére érzelmi reakciót mutató emberek számára, mint amikor 1945 május 8-án bejelentették az európai győzelmet. A Maiden régebbi, még előző évezredben született korongjai ugyanis, túlzás nélkül történelminek nevezhetőek. Tudni kell azonban, hogy a Bruce Dickinson frontember távozása miatt kialakult seb (amikor is szólókarrierbe fogott) még Bruce 1999-es visszatérése után is jó ideig éreztette a hatását a Maidenen.
A már újra teljes felállásban zenélő zeneipari anyahajó 2003-as 'Dance of Death' albumán még csak - írd és mondd - egy igazán jó szám volt. A következő lemezük a 2006-os 'A Matter Of Life And Death' már sokkal több munkával készült, de még mindig érződött rajta az útkeresés, bár összességében erősebb volt mint a 2003-as próbálkozás. A banda olyan volt 1994 óta (amikor Bruce lelépett) mint egy megsebzett dinoszaurusz, aki az első öt évben ugyan talált egy tisztességes mankót (Blaze Bayley személyében) de még 99-ben - amikor újra elkezdett a saját lábán járni - sem mutatott túl magasztos képet.
Az Iron Maidennek több mint tíz év kellett hogy újra felépítse magát és csúcsformába kerüljön. Nem mindenki hitte el hogy az 1975(!)-ben alapított banda, aki újradefiniálta a rock'n'roll életérzést a világon, képes elérni a fénykorában nyújtott teljesítményét. „Csoda lenne” - gondolták sokan. De a csoda megtörtént, és mint ahogyan McEnroe is a visszavonulása, vagy Lance Armstrong a rákbetegsége után végigverte a világot, úgy most az újra teljes pompájában tündöklő Maiden is megmutatta azt hogy mi is az hogy Rock'n'Roll, mi az hogy metál, és milyen a világ legerősebb együttese ha a tagoknak újra együtt dobban a szíve.
Megcsinálták. Az összes rajongó, és ellendrukker is döbbenten áll.
Vannak akik még képtelenek felfogni a tényt, de a győzelem letagadhatatlan, csak napok kérdése mire a kizárólag negatív zenekritikát írni képes emberek is kiugranak a tizediken.
Ugyanis 2010 augusztus 16-án megjelent a „The Final Frontier” - az Iron Maiden új albuma.
Azt hiszem elég őszinte vagyok akkor, ha azt mondom hogy csak szuperlatívuszokban lehet, vagy érdemes az idei anyagról beszélni. Ezt annak ellenére mondom, hogy tudom: jelenleg az számít a jó kritikának, és az az elfogadott, ha az önjelölt kritikusok még a legnagyobb teljesítményeket is leszólják. És az 'alkalmi rockerek' tábora - főként ennek a megtévesztett, birka módon csápoló, kapatos, és nem kimondottan zseniális része – sajnos néha ad a percemberek véleményére.
Ennek ellenére kimondom:
A lemez őrületesen jó. Sőt: nem csak jó, hanem erős is. Szövegben, hangban, és érzésben is.
Éppen ezért azt hiszem érdemes végigmenni a számokon egyenként is. Ha a Maiden tagok négy évet áldoztak rá az életükből, talán az a minimum, hogy ilyen formában is írunk a lemezről:
Satellite 15 – 8 perc 40:
Ez egy igazi, monumentális intró. Felkészíti az embert az elkövetkező - még a bevezető nélkül is - több mint egy órás albumra. Kb. négy és fél perc kell hozzá, hogy elszakadjunk a mindennapi valóságtól – ekkor jön az első váltás. Több másodperces szünet. Az igazi Maiden visszatért. Itt van, a helyett hogy elhelyezkedne a trónszékben és uralkodna a Nickelback-el, Metallica-val teletömött média, és örmény metálbandák által megreformálni kívánt, ja és igen: még kb. 20 000 egyéb metál bandát tartalmazó világunkon, ők nem ezt teszik. Felrúgják a trónt, és olyat mutatnak, amitől megáll az ember vérkeringése. Amiért, és amivel érdemes felkelni reggelente. Egy 76 perces koncepció albumot, amely mellett minden más hasonló lakótelepi hobbizenekaros próbálkozásnak tűnik.
El_Dorado – 6 perc 49:
A szám úgy kezdődik mint amikor vége van egy lemeznek. Stílusos, és rendbontó is egyben. Fél percen belül azonban az agyunkba vág a jól ismert DP100-as super distorsion pickup gatyaszaggató hangja. Igen, a Maiden teljes erőben van.
„Well you can say I'm a devil
And I wouldn't say no
But out here on the dark side
Hey, on with the show”
Mother of Mercy – 5 perc 20:
Az első lassú szám az albumon. Legalábbis úgy látszik az, de cirka másfél perc után beleerősítenek, és egy igen vastag kíséretet raknak a vastag szövegekhez. Főleg a háborús szövegek dominálnak:
„Why are we here in this place, here to kill?
Please, God, forgive us for what we have done.”
Coming Home – 5 perc 52:
Ez már tényleg lassú, az első igazi ballada. Az szám fele részében azért is uralkodnak a riffek. Jó értelemben véve nem rádióbarát. A szövegek igen messzire visznek:
„A thousand leagues away, our land of birth
To Albion’s land
Coming home when I see the runway lights
In the misty dawn the night is fading fast”
The Alchemist – 4 perc 28:
Érdekes, hangmérnöki szempontból inkább a 2006-os albumuk hangzásvilágát hozza. Rossz nyelvek szerint jó értelemben vett töltelék szám, és talán ez a tíz számos album első közepes száma. A szövegek inkább középkori hangulatúak, és sokkal inkább a lovagkorba visznek, mint a borító által körvonalazott-ígért sci-fi világba. A Maidennek ezt is megengedjük, pár perc pihenés a lemezen.
Isle of Avalon – 9 perc 09:
Több mint kilenc perces eposz, ebből adódóan nyilvánvalóan nem igazán az MTV, vagy a Class FM megrendelésére készült. A történet hasonló mint az előző dalnál, de itt egy idő után megfordul a szöveg, és a hangszerelés is inkább a sci-fi irányba indul el.
„Brought here to die and be
Transferred into the earth
And then for rebirth
I hear her crying the tears of an angel
The voices I hear in my head”
Az előző dalt azt hiszem át kell minősítsem, mivel innentől már biztosra vehető hogy ez egy koncepcióalbum. A 'The Alchemist' ugyanis az egyszerre földhözragadt, de mégis föld felettiségével kellően megalapozza az 'Isle of Avalon' útkeresését.
Starblind – 7 perc 48:
Nem egy érzelmektől túlfűtött ballada, sokkal inkább a harc utáni nyugalom érzése sugárzik belőle. Egy percen belül belép egy relatíve enyhe brit torzítás, amely enyhe rugalmasságot, és felélénkülést is hoz, és a továbbiakban végig támogatja is a szöveget. Itt már eltávolodunk a bolygóktól, de a felvillanó fények mellett megmarad azért a sötétség is.
„All the oxygen that trapped us in
A carbon spider’s web.
Solar winds are whispering, you
May hear the sirens of the dead.”
Négy perc után olyan mint ha útra kelnénk a bolygóról - a hangzás sokkal progresszívabbra vált – most már repülünk. 6 percnél érezni hogy lebegünk a semmiben, a teljes súlytalanság vesz körül. Nagyon erős szövegek születnek ilyen távolságból:
„Remember you can choose
To look but not to see and
Waste your hours.
You believe you have the time
But I tell you your time is short.
See your past and future, all the
Same, and it cannot be bought.”
The Talisman – 9 perc 03:
Ez már egy tényleg igazi, 'oldschool' ballada. Talán túlságosan is az. Sőt, nem egyszerűen ballada, ez egy középkori dal – túlnyomórészt a kor-azonos hangszereken indítva. Két percnél már számítani lehet rá, hogy ennek csak zúzás lehet a vége. Még húsz másodperc és az arcukba is kapjuk.
Az Iron Maiden már nem (persze több értelemben is) egyedülálló számokat készít, sokkal inkább egy egységes valamit, amit nem csak a gyűjtemény elnevezése miatt hívunk albumnak, de a saját jogán is. Akinek ez nem tetszik az valószínűleg átaludta az elmúlt harminc évet, egy, még a nyolcvanas években TDK kazettára vett Accept lemezzel a párnája alatt. Érdemes felébredni.
„No, there’s no one going back.
No, there’s not a second chance.”
The Man Who Would Be a King - 8 perc 28:
Nagyon finoman induló dal. Mint ha az első sorok az Iron Maiden harmincöt évéről szólnának:
„As he travels on the beast of Burden
Moving up along the mountain side
As he gazes looking down the valley
No regrets but his pride”
Abszolút szöveg orientált dal. A dal monotóniája az idő gyilkos természetére hívja fel a figyelmet, és az ember agyába is vési az idézetet. Az Iron Maiden nem csak a világ legnagyobb metal bandája akar lenni, hanem már tanítani is szeretne. Kérdés hogy az emberek ezt a tudást mennyire képesek megérteni, és persze alkalmazni.
„His life and time is the only things that he has
Life is is not a rehearsal, only has this the one chance to get it right”
When The Wild Wind Blows – 11 perc 01:
Ez egy több mint tizenegy(!) perces záróakkordja a lemeznek. Érdekes befejezés – mint egy boldog ébredés, hogy a témák és problémák amelyeket a lemez bemutatott, amelyeket láttunk-hallattunk csak egy rossz álom képei lennének. Játékos, mint a minden Iron Maiden koncertet kötelezően befejező (eredetileg Monty Python-os) „Always look at the bright side of the life”. Aztán egy pár téma még belekerül a dalba és kiegyensúlyozottan visz ki minket a súlyos, és ezerszer végighallgatható (végighallgatandó!), most már az Iron Maiden klasszikusok örök csarnokába belépett album kapcsán.
2010. 08. 30.
További Iron Maiden cikkek
Linkajánló
- Iron Maiden képek, bibliográfia és diszkográfia
- Iron Maiden Page (http://maiden.hu)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..