Lemezajánlók
Oláh Ibolya: El merem mondani (Sony Music)
Ha zenéről van szó, önző vagyok, csak magamra gondolok. Örülök a zenészek alkotói válságáról szóló híreknek. A magánéleti gondjaikról szólóknak szintúgy. Ezek zenei szempontból ugyanis jó előjelek. A válságból izzadságos munkával ki lehet lépni, a magánéleti felhőket el lehet oszlatni, és a folyamatok zeneileg csodás eredményre sarkallják a zenészeket. Amire mi, rajongók vágyunk.
Olykor előfordul ugyan, hogy a másik véglet következik be, és ócskaság születik, amivel a főszereplők a sírjukat ássák meg. De őket nem kell sajnálni, ez a zenei élet rendje, ezek szerint bennük ennyi volt. A jó zenésznek, az előadóművésznek, igenis, kell az egyszer fent, máskor lent életérzés, abból lehet meríteni. Meg kell vívnia a harcait, muszáj átélnie és fel kell tudnia dolgozni az alkotói válság nyomasztó érzését. A zenetörténet nagyhatású énekesnőinek egy fontos csoportja ebből a kategóriából került ki. Gondoljunk csak a megboldogult Janis Joplinra és napjainkból Amy Winehouse-ra. Olyan előadók ők, akiktől a szülők óvják a csemetéiket, de tinédzserként ők is értük rajongtak vagy rajongtak volna.
Az a fő bajom napjaink tehetségkutató tévéműsoraival, hogy a címen, a tehetségen van a hangsúly, miközben a zeneiparnak nem tehetségekre, hanem tehetséges előadóművészekre van szüksége. Korunk legnagyobb magyar zenészegyéniségeinek, Lovasi Andrásnak vagy Lukács Lászlónak már a válogató során megálljt parancsolna a zsűri. A tehetséges énekespalánták túlnyomó többségében nincs meg az a plusz, amitől előadóművésszé válhatnának. Tehetséges, de valójában szürke kisegerek. Oláh Ibolya azonban előadóművész, igaz, még nincs teljesen kiforrva. Ha senki mást nem kaptunk volna, és soha többé nem kapnánk a Megasztártól, Ibolya miatt így is örökké hálásak lehetünk a műsor elindítóinak.
Ibolyára is érvényes, amit Rúzsa Magdiról írtam a második, Iránytű című stúdióalbuma kapcsán – talán még jobban is. A magyar zeneipar mindkettőjüket tárt karokkal fogadta. Elvileg évek óta várta őket, gyakorlatilag meglenne nélkülük. A magyar zenei élet nem tud mit kezdeni a tehetséges előadóművészekkel, leszűkült, korlátolt közeggé vált, nincs akkora potenciális rajongótábor, amely a megérdemelt életszínvonalat biztosíthatná nekik. De ez nem új keletű jelenség: Kovács Katival sem tudott mit kezdeni. A hetvenes évek közepétől, a Locomotiv GT-vel készített nagylemezei után, részben a megfelelő háttéremberek, szerzőgárda hiányában fokozatosan eligénytelenedett, s az utóbbi három évtizedben készült felvételei már köszönőviszonyban sincsenek a tehetségével.
Ibolya és Magdi az adottságaik alapján ugyan rockénekesnők, de bármilyen szerzeményt a saját képükre formálnak, jöhet dzsessz és blues, diszkó- és világzene, bármit kitűnően elénekelnek, jól állnak nekik a romantikus, szomorkás balladák, musicaldalok, még a tinglitanglisakat is tartalommal töltik meg. Az előadásmódjuk lenyűgöző. Ibolya érdes, karcos, erős hangja rabul ejtő. A zűrös életű, önmagából gyakran kiforduló botrányhős saját elmondása szerint egy halk szavú, teljesen hétköznapi lány – amit hadd ne higgyek el –, állítólag a sajtó és a média alakított ki róla hamis képet. Az ilyen énekesnők esetében két sikeres stúdióalbum után törvényszerű a visszaesés, a hullámvölgy, tehát itt volt az ideje a depis időszaknak. Félve fogtam a kezembe, és remegő kézzel tettem be a CD-lejátszóba a lemezét. Már csak a cím miatt is. Mivel nincs rajta El merem mondani című felvétel, ez az egészre vonatkozik. Azt sugallja, hogy tényleg csak a két véglet jöhet számításba: vagy baromi jó, vagy ócskaság készült. Azért is féltem, mert Presser Gábor ezúttal nem vett részt a munkálatokban. Az albumot fiatal zenészgeneráció, háttércsapat: Orbán Tamás, Valla Attila (bár ő már több mint két évtizede jelen van) és Szűcs Norbert jegyzi, szerencsére Ibolyával a középpontban. Az énekesnő az induló Ritmus (ez az egyetlen Szűcs-szerzemény) és a záró Ki nem volt című átdolgozás kivételével minden dal születésénél közreműködött, és ez – utólag belegondolva – akár jelzésnek is felfogható arra, hogy nem lesz baj. Már az első felvételnél megkönnyebbültem.
„Ez a lemez áll a legközelebb a szívemhez az eddigiek közül. A dalok mindegyike a gondolataimat tükrözi. Végre olyan lemezt alkothattam, amin minden egyes dal rólam szól. Kicsit olyan érzés, mintha lemeztelenednék a világ előtt, hiszen aki meghallgatja, az megismerheti, hogy milyen is vagyok valójában. Ezért gondoltuk úgy, hogy az album hangulatvilágát legjobban egy művészi fotósorozat tudná kifejezni. Megmutatom magam a világnak kívülről és belülről egyaránt” – mondta Ibolya. A zenében rejlő lelki kitárulkozását tehát a CD-füzet művészi fotói szimbolizálják. A korong olyan betonerős szerzeményeket vonultat fel, mint a nőt és a férfit középpontba állító Baby („Mit ér egy nő, mondd?! Áldozat a léte. Miért a férfi kényszeríti térdre?”), a szexualitásra épülő A szeretők óceánja („Próbálj meg gyengéd lenni, aztán meg tépjél szét! Nem kell a szépet tenni, hidd el, a szex az csúnyán szép!”), vagy a társadalom elé görbe tükröt helyező Pénzért mindent című („Itt pénzért mindent lehet, Isten is eladó. Pénzért bármit vehet, fű alatt, az a jó.”). A zűrös életű sztár aranybánya a bulvárnak. A magánéletekben vájkálóknak és azokon csámcsogóknak címzett Címlaphír az eddigi legjobb felvétel ebben a témakörben. (Itt muszáj megemlítenem a szintén megasztáros Kontor Tamás dalát, a Szemen szedett igazság címűt az első nagylemezéről, az is kiváló, de az könnyedebb.) A felvételek közül kiemelhetjük még Ibolya nevelőanyjának, Anyácskának szóló Anyának címűt, valamint Gábor S. Pál és Szenes Iván Ki nem volt című szerzeményének átdolgozását – ez olyan, mintha neki íródott volna. „Ki volt már szomorú, úgy szívből igazán, és átvészelte bánatát. Az hangosan köszön, ha szembejön a boldogság.”
Az El merem mondani a magyar zenei piacon kuriózumnak számító őszinte album. Személyes, kitárulkozó, szókimondó, merész, vagány, dögös. Nyilván javarészt annak köszönhetően lett ilyen, hogy Ibolya nemcsak előadóként, szerzőként is kivette belőle a részét. Eddigi legjobb nagylemezét készítette el, ehhez nem fér kétség. (Pedig az előzőek is jók!) Hálásak lehetünk a MR2 Petőfi Rádiónak és a tavaly ősszel alakult két országos kereskedelmi rádióadónak, amiért játsszák Ibolya dalait. Az utóbbiak elődei nem játszották volna, az biztos.
A CD hallgatása során sosem jut eszembe Presser Gábor. Mert nem hiányzik róla. Sőt, ha kiegészítette volna egy-két szerzeménnyel, az valószínűleg megbolygatná, feldarabolná az egységet, magyarán, Presser most nem illik a képbe, a korong nélküle is rendben van. (Tényleg fantasztikus az album, ha már ilyeneket írok.)
Azt olvastam, hogy Ibolya az új felvételei segítségével megtalálta a lelki békéjét, és leszámolt múltjának bántó eseményeivel. Örülök, ha így van, és további minden jót kívánok a művésznőnek. De mivel zeneileg önző vagyok, mit bánom én, ha ilyen fantasztikus nagylemezhez az kell, hogy a főszereplő élete hullámvasút legyen, a csúcsok csúcsa után a poklok pokla következzen. (Új Szó – Szalon)
2010. 11. 11. 10:34
További Oláh Ibolya cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..